Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy żywienia człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy żywienia człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Teresa Seidler <Teresa.Seidler@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, higiena i toksykologia żywności, ogólna tehnologia żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.1
T-L-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.2
T-L-3Wskaźniki oceny wartości odżywczej białek.2
T-L-4Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.2
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.2
T-L-6Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych. Wyliczanie wskaźnika jakości żywieniowej INQ.2
T-L-7Metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia.2
T-L-8Zasady racjonalnego odżywiania.1
T-L-9Suplementacja diety i żywność wzbogacona w żywieniu człowieka.1
15
wykłady
T-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Nauka o żywieniu w Polsce. Współczesne problemy żywieniowe świata. Żywność transgeniczna.2
T-W-2Bilans energetyczny organizmu człowieka.2
T-W-3Występowanie białek w żywności.2
T-W-4Występowanie węglowodanów w żywności.2
T-W-5Występowanie tłuszczów w żywności.2
T-W-6Woda pitna, wody mineralne, woda ustrojowa, odwodnienie.2
T-W-7Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.2
T-W-8Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.2
T-W-9Nowe rodzaje żywności w żywieniu. Żywność funkcjonalna, wzbogacona, wygodna, minimalnie przetworzona. Koncentraty spożywcze i dietetyczne środki spożywcze.2
T-W-10Znakowanie żywności. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Profile żywieniowe i produktów.2
T-W-11Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.2
T-W-12Wady żywienia.2
T-W-13Stan odżywienia.2
T-W-14Żywność regionalna i tradycyjna.2
T-W-15Zasady planowania jadłospisów i ich ocena.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych16
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów16
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem12
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_C21_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
ZBJZ_1A_W04, ZBJZ_1A_W09C-2, C-1T-W-15, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-7, T-W-11, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-1, M-3, M-2, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_C21_U01
Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
ZBJZ_1A_U05, ZBJZ_1A_U06, ZBJZ_1A_U07, ZBJZ_1A_U10C-2, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-9, T-L-8M-3, M-2, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_C21_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K02, ZBJZ_1A_K03, ZBJZ_1A_K04, ZBJZ_1A_K05C-2, C-1T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-9, T-L-8M-3, M-2, M-4S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_C21_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_C21_U01
Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_C21_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Hryniewiecki L., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, PWN, Warszawa, 2008
  2. Peckenpaugh N. J./ tłum. D. Gajewska, Podstawy żywienia i dietoterapii, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010
  3. Jarosz M., Normy żywienia dla populacji Polski, IŻŻ, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne. T 3, PWN, Warszawa, 2009
  2. Gertig H., Przysławski J., Bromatologia: zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa, 2006
  3. Kunachowicz H., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa, 2005
  4. Szponar L., Wolnicka K., Rychlik E., Album fotografii produktów i potraw, IŻŻ, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.1
T-L-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.2
T-L-3Wskaźniki oceny wartości odżywczej białek.2
T-L-4Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.2
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.2
T-L-6Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych. Wyliczanie wskaźnika jakości żywieniowej INQ.2
T-L-7Metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia.2
T-L-8Zasady racjonalnego odżywiania.1
T-L-9Suplementacja diety i żywność wzbogacona w żywieniu człowieka.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Nauka o żywieniu w Polsce. Współczesne problemy żywieniowe świata. Żywność transgeniczna.2
T-W-2Bilans energetyczny organizmu człowieka.2
T-W-3Występowanie białek w żywności.2
T-W-4Występowanie węglowodanów w żywności.2
T-W-5Występowanie tłuszczów w żywności.2
T-W-6Woda pitna, wody mineralne, woda ustrojowa, odwodnienie.2
T-W-7Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.2
T-W-8Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.2
T-W-9Nowe rodzaje żywności w żywieniu. Żywność funkcjonalna, wzbogacona, wygodna, minimalnie przetworzona. Koncentraty spożywcze i dietetyczne środki spożywcze.2
T-W-10Znakowanie żywności. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Profile żywieniowe i produktów.2
T-W-11Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.2
T-W-12Wady żywienia.2
T-W-13Stan odżywienia.2
T-W-14Żywność regionalna i tradycyjna.2
T-W-15Zasady planowania jadłospisów i ich ocena.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych16
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów16
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem12
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_C21_W01Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_W04Ma wiedzę w zakresie uwarunkowań pomiędzy jakoscią i składem żywności a funkcjonowaniem organizmu człowieka.
ZBJZ_1A_W09Ma wiedzę z zakresu fizjologii trawienia i przemian składników pokarmowych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo zdrowotne konsumenta
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
Treści programoweT-W-15Zasady planowania jadłospisów i ich ocena.
T-W-3Występowanie białek w żywności.
T-W-2Bilans energetyczny organizmu człowieka.
T-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Nauka o żywieniu w Polsce. Współczesne problemy żywieniowe świata. Żywność transgeniczna.
T-W-4Występowanie węglowodanów w żywności.
T-W-5Występowanie tłuszczów w żywności.
T-W-6Woda pitna, wody mineralne, woda ustrojowa, odwodnienie.
T-W-8Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.
T-W-9Nowe rodzaje żywności w żywieniu. Żywność funkcjonalna, wzbogacona, wygodna, minimalnie przetworzona. Koncentraty spożywcze i dietetyczne środki spożywcze.
T-W-10Znakowanie żywności. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Profile żywieniowe i produktów.
T-W-12Wady żywienia.
T-W-13Stan odżywienia.
T-W-14Żywność regionalna i tradycyjna.
T-W-7Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.
T-W-11Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
T-L-3Wskaźniki oceny wartości odżywczej białek.
T-L-4Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.
T-L-1Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_C21_U01Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych oraz posiada zdolność samodzielnego planowania własnej kariery
ZBJZ_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w produktach spożywczych i w organizmie, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
ZBJZ_1A_U07Potrafi wskazać wpływ jakości żywności na bezpieczeństwo i ochronę zdrowia publicznego
ZBJZ_1A_U10Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
Treści programoweT-L-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.
T-L-3Wskaźniki oceny wartości odżywczej białek.
T-L-4Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.
T-L-6Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych. Wyliczanie wskaźnika jakości żywieniowej INQ.
T-L-7Metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia.
T-L-1Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.
T-L-9Suplementacja diety i żywność wzbogacona w żywieniu człowieka.
T-L-8Zasady racjonalnego odżywiania.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_C21_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia podyplomowe, kursy)
ZBJZ_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
ZBJZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
ZBJZ_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
ZBJZ_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni, a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
Treści programoweT-W-7Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.
T-L-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.
T-L-3Wskaźniki oceny wartości odżywczej białek.
T-L-4Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.
T-L-6Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych. Wyliczanie wskaźnika jakości żywieniowej INQ.
T-L-7Metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia.
T-L-1Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.
T-L-9Suplementacja diety i żywność wzbogacona w żywieniu człowieka.
T-L-8Zasady racjonalnego odżywiania.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.