Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia organiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia organiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiada wiedzę z chemii ogólnej i nieorganicznej z zakresu programu studiowanego kierunku, posiada widzę z chemii organicznej obejmującą zakres szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie i opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu chemii organicznej, obejmującej: istotę zwiazków organicznych; znajomość głównych grup zwiazków organicznych z ich właściwościami fizyko-chemicznycmi; znajomość typów reakcji chemicznych zwiazków organicznych z uwzględnieniem ich mechanizmu. Student opanowuje umiejętność identyfikacji wybranych grup zwiazków organicznych oraz prostych syntez organicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym, regulamin pracownii chemicznej z ukierukowaniem na związki organiczne. Sprzęt i aparatura laboratoryjna - rodzaje, działanie, obsługa. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych, warunków zaliczenia przedmiotu. Podział na grupy laboratoryjne, harmonogram ćwiczeń.3
T-L-2Węglowodory - porównywanie właściwości alkanów, alkenów i alkinów. Otrzymywanie acetylenu. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-3Alkohole - badanie właściwości alkoholi, reakcje charakterystyczne, wykrywanie alkoholi I, II i III rzędowych. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-4Estry - podstawowe właściwości estrów, metody ich otrzymywania i wykrywania. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-5Aldehydy - właściwości chemiczne, reakcje charakterystyczne - próba Tollensa i Trommera. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-6Ketony - właściwości chemiczne i reakcje charakterystyczne ketonów.Próba Legala, Gunninga. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-7Kwasy karboksylowe - podstawowe właściwości i metody wykrywania kwasów karboksylowych. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-8Aminokwasy - podstawowe właściwości i reakcje charakterystyczne aminokwasów. Podział i metody wykrywania aminokwasów.3
T-L-9Peptydy i białka - właściwości fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne na wykrywanie białek: reakcja biuretowa, ksantoproteinowa, ninhydrynowa, cystynowa. Budowa i podział białek.3
T-L-10Otrzymywanie kwasu acetylosalicylowego, wydajność procesu. Charakterystyka i właściwości kwasów aromatycznych.3
30
wykłady
T-W-1Informacje wprowadzające. Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Odmiany alotropowe węgla. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny).Definiowanie kwasów i zasad zwiazków organicznych.2
T-W-2Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych.2
T-W-3Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne).2
T-W-4Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji.2
T-W-5Benzen i aromatyczność związków organicznych. źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych.2
T-W-6Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych.2
T-W-7Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka).3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek10
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium20
A-L-4Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych10
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury15
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem5
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach5
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień5
A-W-5Utrwalanie i uzupełnianie wiadomości z tematyki bieżących wykładów5
A-W-6Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora mulitimedialnego
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwia z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_B13_W01
Student rozumie istotę chemii organicznej. Zna zasady nomentkaltury poszczególnych grup związków organicznych. Zna źródła, procesy otrzymywania i reakcji chemicznych charakterystycznych dla poszczególnych grup związków organicznych. Zna podstawowe właściwości wybranych związków organicznych.
ZBJZ_1A_W01C-1T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-3S-1, S-4
ZBJZ_1A_B13_W02
Student zna zasady pracy w laboratorium chemicznym. Zna metody identyfikacji głównych grup związków organicznych oraz zasady przeprowadzania prostych syntez. Ma wiedzę pozwalającą zrozumieć podstawy zjawisk zachodzących w przyrodzie z wykorzystaniem procesów i reakcji chemicznych.
ZBJZ_1A_W01C-1T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-4, T-L-1, T-L-5M-2, M-3S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_B13_U01
Student potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą związków organicznych. Potrafi zidentyfikować poszczególne grupy związków organicznych, wskazać ich otrzymywanie i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Pisze reakcje chemiczne ze wskazaniem na mechanizm ich przebiegu. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić proste reakcje chemiczne pozwalające zidentyfikować główne grupy związków organicznych oraz potrafi przeprowadzić proste syntezy organiczne. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi przygotować sprawozdanie z ich realizacji.
ZBJZ_1A_U01C-1T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_B13_K01
Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki, potrafi pracować w zespole i jest zdeterminowany do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym. Ma świadomość zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji chemicznych. Wykazuje dbałość o środowisko. Stosuje zasady selekcji i utylizacji odpadów powstających w trakcie prowadzonych eksperymentów.
ZBJZ_1A_K03, ZBJZ_1A_K04C-1T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-2, M-1, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_B13_W01
Student rozumie istotę chemii organicznej. Zna zasady nomentkaltury poszczególnych grup związków organicznych. Zna źródła, procesy otrzymywania i reakcji chemicznych charakterystycznych dla poszczególnych grup związków organicznych. Zna podstawowe właściwości wybranych związków organicznych.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZBJZ_1A_B13_W02
Student zna zasady pracy w laboratorium chemicznym. Zna metody identyfikacji głównych grup związków organicznych oraz zasady przeprowadzania prostych syntez. Ma wiedzę pozwalającą zrozumieć podstawy zjawisk zachodzących w przyrodzie z wykorzystaniem procesów i reakcji chemicznych.
2,0
3,0Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych. Jego wiedza teoretyczna jest ograniczona do zagadnień podstawowych, przedstawionych w obowiązującym skrypcie. nie zna sposobów szacowania poprawności uzyskanych wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_B13_U01
Student potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą związków organicznych. Potrafi zidentyfikować poszczególne grupy związków organicznych, wskazać ich otrzymywanie i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Pisze reakcje chemiczne ze wskazaniem na mechanizm ich przebiegu. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić proste reakcje chemiczne pozwalające zidentyfikować główne grupy związków organicznych oraz potrafi przeprowadzić proste syntezy organiczne. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi przygotować sprawozdanie z ich realizacji.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować widzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań. Poprawnie (niekiedy przy pomocy prowadzącego zajęcia) obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Zna zasady wykonywania doświadczeń chemicznych, ale nie potrafi ich wykonać samodzielnie. Jego wiedza ogranicza się do zagadnień podstawowych. Nie potrafi samodzielnie interpretować uzyskanych wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_B13_K01
Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki, potrafi pracować w zespole i jest zdeterminowany do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym. Ma świadomość zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji chemicznych. Wykazuje dbałość o środowisko. Stosuje zasady selekcji i utylizacji odpadów powstających w trakcie prowadzonych eksperymentów.
2,0
3,0Student wykazuje się bierną postawą w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. McMurry J., Chemia organiczna tom 1-5, PWN, Warszawa, 2010
  2. Morrison R. T., Boyd R. N., Chemia organiczna tom 1, 2, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Patrick G., Chemia organiczna- krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008
  2. Masztalerz P., Chemia organiczna, Chemiczne, Wrocław, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym, regulamin pracownii chemicznej z ukierukowaniem na związki organiczne. Sprzęt i aparatura laboratoryjna - rodzaje, działanie, obsługa. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych, warunków zaliczenia przedmiotu. Podział na grupy laboratoryjne, harmonogram ćwiczeń.3
T-L-2Węglowodory - porównywanie właściwości alkanów, alkenów i alkinów. Otrzymywanie acetylenu. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-3Alkohole - badanie właściwości alkoholi, reakcje charakterystyczne, wykrywanie alkoholi I, II i III rzędowych. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-4Estry - podstawowe właściwości estrów, metody ich otrzymywania i wykrywania. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-5Aldehydy - właściwości chemiczne, reakcje charakterystyczne - próba Tollensa i Trommera. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-6Ketony - właściwości chemiczne i reakcje charakterystyczne ketonów.Próba Legala, Gunninga. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-7Kwasy karboksylowe - podstawowe właściwości i metody wykrywania kwasów karboksylowych. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-8Aminokwasy - podstawowe właściwości i reakcje charakterystyczne aminokwasów. Podział i metody wykrywania aminokwasów.3
T-L-9Peptydy i białka - właściwości fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne na wykrywanie białek: reakcja biuretowa, ksantoproteinowa, ninhydrynowa, cystynowa. Budowa i podział białek.3
T-L-10Otrzymywanie kwasu acetylosalicylowego, wydajność procesu. Charakterystyka i właściwości kwasów aromatycznych.3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Informacje wprowadzające. Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Odmiany alotropowe węgla. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny).Definiowanie kwasów i zasad zwiazków organicznych.2
T-W-2Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych.2
T-W-3Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne).2
T-W-4Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji.2
T-W-5Benzen i aromatyczność związków organicznych. źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych.2
T-W-6Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych.2
T-W-7Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka).3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek10
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium20
A-L-4Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych10
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury15
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach5
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień5
A-W-5Utrwalanie i uzupełnianie wiadomości z tematyki bieżących wykładów5
A-W-6Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_B13_W01Student rozumie istotę chemii organicznej. Zna zasady nomentkaltury poszczególnych grup związków organicznych. Zna źródła, procesy otrzymywania i reakcji chemicznych charakterystycznych dla poszczególnych grup związków organicznych. Zna podstawowe właściwości wybranych związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki, statystyki, fizyki i nauk pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie i opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu chemii organicznej, obejmującej: istotę zwiazków organicznych; znajomość głównych grup zwiazków organicznych z ich właściwościami fizyko-chemicznycmi; znajomość typów reakcji chemicznych zwiazków organicznych z uwzględnieniem ich mechanizmu. Student opanowuje umiejętność identyfikacji wybranych grup zwiazków organicznych oraz prostych syntez organicznych.
Treści programoweT-W-3Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne).
T-W-6Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych.
T-W-7Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka).
T-W-2Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych.
T-W-4Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji.
T-W-5Benzen i aromatyczność związków organicznych. źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych.
T-W-1Informacje wprowadzające. Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Odmiany alotropowe węgla. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny).Definiowanie kwasów i zasad zwiazków organicznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora mulitimedialnego
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
S-4Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_B13_W02Student zna zasady pracy w laboratorium chemicznym. Zna metody identyfikacji głównych grup związków organicznych oraz zasady przeprowadzania prostych syntez. Ma wiedzę pozwalającą zrozumieć podstawy zjawisk zachodzących w przyrodzie z wykorzystaniem procesów i reakcji chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki, statystyki, fizyki i nauk pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie i opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu chemii organicznej, obejmującej: istotę zwiazków organicznych; znajomość głównych grup zwiazków organicznych z ich właściwościami fizyko-chemicznycmi; znajomość typów reakcji chemicznych zwiazków organicznych z uwzględnieniem ich mechanizmu. Student opanowuje umiejętność identyfikacji wybranych grup zwiazków organicznych oraz prostych syntez organicznych.
Treści programoweT-L-2Węglowodory - porównywanie właściwości alkanów, alkenów i alkinów. Otrzymywanie acetylenu. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-7Kwasy karboksylowe - podstawowe właściwości i metody wykrywania kwasów karboksylowych. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-3Alkohole - badanie właściwości alkoholi, reakcje charakterystyczne, wykrywanie alkoholi I, II i III rzędowych. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-8Aminokwasy - podstawowe właściwości i reakcje charakterystyczne aminokwasów. Podział i metody wykrywania aminokwasów.
T-L-6Ketony - właściwości chemiczne i reakcje charakterystyczne ketonów.Próba Legala, Gunninga. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-9Peptydy i białka - właściwości fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne na wykrywanie białek: reakcja biuretowa, ksantoproteinowa, ninhydrynowa, cystynowa. Budowa i podział białek.
T-L-10Otrzymywanie kwasu acetylosalicylowego, wydajność procesu. Charakterystyka i właściwości kwasów aromatycznych.
T-L-4Estry - podstawowe właściwości estrów, metody ich otrzymywania i wykrywania. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym, regulamin pracownii chemicznej z ukierukowaniem na związki organiczne. Sprzęt i aparatura laboratoryjna - rodzaje, działanie, obsługa. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych, warunków zaliczenia przedmiotu. Podział na grupy laboratoryjne, harmonogram ćwiczeń.
T-L-5Aldehydy - właściwości chemiczne, reakcje charakterystyczne - próba Tollensa i Trommera. Zapis reakcji chemicznych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwia z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych. Jego wiedza teoretyczna jest ograniczona do zagadnień podstawowych, przedstawionych w obowiązującym skrypcie. nie zna sposobów szacowania poprawności uzyskanych wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_B13_U01Student potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą związków organicznych. Potrafi zidentyfikować poszczególne grupy związków organicznych, wskazać ich otrzymywanie i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Pisze reakcje chemiczne ze wskazaniem na mechanizm ich przebiegu. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić proste reakcje chemiczne pozwalające zidentyfikować główne grupy związków organicznych oraz potrafi przeprowadzić proste syntezy organiczne. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi przygotować sprawozdanie z ich realizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_U01Potrafi wskazać czynniki chemiczne, fizyczne, biologiczne, w tym mikrobiologiczne, występujące w środowisku naturalnym oraz podczas produkcji, przechowywania i transportu żywności, mające wpływ na jej bezpieczeństwo i jakość
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie i opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu chemii organicznej, obejmującej: istotę zwiazków organicznych; znajomość głównych grup zwiazków organicznych z ich właściwościami fizyko-chemicznycmi; znajomość typów reakcji chemicznych zwiazków organicznych z uwzględnieniem ich mechanizmu. Student opanowuje umiejętność identyfikacji wybranych grup zwiazków organicznych oraz prostych syntez organicznych.
Treści programoweT-L-2Węglowodory - porównywanie właściwości alkanów, alkenów i alkinów. Otrzymywanie acetylenu. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-7Kwasy karboksylowe - podstawowe właściwości i metody wykrywania kwasów karboksylowych. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-3Alkohole - badanie właściwości alkoholi, reakcje charakterystyczne, wykrywanie alkoholi I, II i III rzędowych. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-8Aminokwasy - podstawowe właściwości i reakcje charakterystyczne aminokwasów. Podział i metody wykrywania aminokwasów.
T-L-6Ketony - właściwości chemiczne i reakcje charakterystyczne ketonów.Próba Legala, Gunninga. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-9Peptydy i białka - właściwości fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne na wykrywanie białek: reakcja biuretowa, ksantoproteinowa, ninhydrynowa, cystynowa. Budowa i podział białek.
T-L-10Otrzymywanie kwasu acetylosalicylowego, wydajność procesu. Charakterystyka i właściwości kwasów aromatycznych.
T-L-4Estry - podstawowe właściwości estrów, metody ich otrzymywania i wykrywania. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym, regulamin pracownii chemicznej z ukierukowaniem na związki organiczne. Sprzęt i aparatura laboratoryjna - rodzaje, działanie, obsługa. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych, warunków zaliczenia przedmiotu. Podział na grupy laboratoryjne, harmonogram ćwiczeń.
T-L-5Aldehydy - właściwości chemiczne, reakcje charakterystyczne - próba Tollensa i Trommera. Zapis reakcji chemicznych.
T-W-3Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne).
T-W-6Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych.
T-W-7Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka).
T-W-2Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych.
T-W-4Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji.
T-W-5Benzen i aromatyczność związków organicznych. źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych.
T-W-1Informacje wprowadzające. Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Odmiany alotropowe węgla. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny).Definiowanie kwasów i zasad zwiazków organicznych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora mulitimedialnego
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwia z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować widzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań. Poprawnie (niekiedy przy pomocy prowadzącego zajęcia) obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Zna zasady wykonywania doświadczeń chemicznych, ale nie potrafi ich wykonać samodzielnie. Jego wiedza ogranicza się do zagadnień podstawowych. Nie potrafi samodzielnie interpretować uzyskanych wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_B13_K01Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki, potrafi pracować w zespole i jest zdeterminowany do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym. Ma świadomość zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji chemicznych. Wykazuje dbałość o środowisko. Stosuje zasady selekcji i utylizacji odpadów powstających w trakcie prowadzonych eksperymentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
ZBJZ_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie i opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu chemii organicznej, obejmującej: istotę zwiazków organicznych; znajomość głównych grup zwiazków organicznych z ich właściwościami fizyko-chemicznycmi; znajomość typów reakcji chemicznych zwiazków organicznych z uwzględnieniem ich mechanizmu. Student opanowuje umiejętność identyfikacji wybranych grup zwiazków organicznych oraz prostych syntez organicznych.
Treści programoweT-L-2Węglowodory - porównywanie właściwości alkanów, alkenów i alkinów. Otrzymywanie acetylenu. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-7Kwasy karboksylowe - podstawowe właściwości i metody wykrywania kwasów karboksylowych. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-3Alkohole - badanie właściwości alkoholi, reakcje charakterystyczne, wykrywanie alkoholi I, II i III rzędowych. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-8Aminokwasy - podstawowe właściwości i reakcje charakterystyczne aminokwasów. Podział i metody wykrywania aminokwasów.
T-L-6Ketony - właściwości chemiczne i reakcje charakterystyczne ketonów.Próba Legala, Gunninga. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-9Peptydy i białka - właściwości fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne na wykrywanie białek: reakcja biuretowa, ksantoproteinowa, ninhydrynowa, cystynowa. Budowa i podział białek.
T-L-10Otrzymywanie kwasu acetylosalicylowego, wydajność procesu. Charakterystyka i właściwości kwasów aromatycznych.
T-L-4Estry - podstawowe właściwości estrów, metody ich otrzymywania i wykrywania. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym, regulamin pracownii chemicznej z ukierukowaniem na związki organiczne. Sprzęt i aparatura laboratoryjna - rodzaje, działanie, obsługa. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych, warunków zaliczenia przedmiotu. Podział na grupy laboratoryjne, harmonogram ćwiczeń.
T-L-5Aldehydy - właściwości chemiczne, reakcje charakterystyczne - próba Tollensa i Trommera. Zapis reakcji chemicznych.
T-W-3Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne).
T-W-6Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych.
T-W-7Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka).
T-W-2Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych.
T-W-4Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji.
T-W-5Benzen i aromatyczność związków organicznych. źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych.
T-W-1Informacje wprowadzające. Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Odmiany alotropowe węgla. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny).Definiowanie kwasów i zasad zwiazków organicznych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora mulitimedialnego
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się bierną postawą w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0