Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)

Sylabus przedmiotu Produkty uboczne w przemyśle rolno-spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Produkty uboczne w przemyśle rolno-spożywczym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu powinien znać charakterystykę surowców i produktów żywnościowych, podstawy technologii szczegółowych, podstawy chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej podziału, charakterystyki, oceny produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie, regulamin i zasady BHP, kompetencje społeczne.1
T-L-2Charakterystyka i otrzymywanie mączek4
T-L-3Charakterystyka i otrzymywanie preparatów białkowych2
T-L-4Charakterystyka i otrzymywanie hydrolizatów4
T-L-5Charakterystyka jakościowa ścieków.2
T-L-6Ćwiczenie podsumowujące. Zaliczenie ćwiczeń2
15
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe i kompetencje społeczne.1
T-W-2Podział produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego3
T-W-3Charakterystyka produktów ubocznych i odpadowych wybranych gałęzi przemysłu rolno-spożywczego24
T-W-4Podsumowanie treści wykładów. Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury6
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń6
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5Zaliczenie1
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO15-30_W01
Ma wiedzę na temat podziału i charakterystyki produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
ZBJZ_1A_W03, ZBJZ_1A_W12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO15-30_U01
Potrafi dokonać podziału,charakterystyki i oceny jakościowej produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
ZBJZ_1A_U05, ZBJZ_1A_U08, ZBJZ_1A_U09, ZBJZ_1A_U10, ZBJZ_1A_U11, ZBJZ_1A_U12C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO15-30_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K02, ZBJZ_1A_K03, ZBJZ_1A_K04, ZBJZ_1A_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO15-30_W01
Ma wiedzę na temat podziału i charakterystyki produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
2,0
3,0Student opanował wiedzę związaną z podziałem i charakterystyką produktów ubocznych różnych sektorów przemysłu rolno-spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO15-30_U01
Potrafi dokonać podziału,charakterystyki i oceny jakościowej produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
2,0
3,0Student potrafi dokonać podziału, charakterystyki i oceny jakościowej produktów ubocznych. Potrafi opracować uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO15-30_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
2,0
3,0Student wykazuje czynną postawę w procesie nauki. Wykazuje zaangażowanie w pracy zespołowej. Stosuje segregację i utylizację odpadów. Przywiązuje uwagę do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Dba należycie o środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pezacki W., Przetwarzanie niejadalnych surowców rzeźnych, PWN, Warszawa
  2. Pezacki W., Przetwarzanie jadalnych surowców rzeźnych, PWN, Warszawa
  3. pr. zbior. pod red. Z. Litwińczuka, Surowca rzeźne. Ocena i wykorzystanie., WN-T, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kortz J., Ocena i wykorzystanie surowców rzeźnych, AR Szczecin, Szczecin, 1997
  2. pr zbior. pod red. S. Wajdy, Ocena i wykorzystanie surowców pochodzenia zwierzęcego., ART Olsztyn, Olsztyn, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie, regulamin i zasady BHP, kompetencje społeczne.1
T-L-2Charakterystyka i otrzymywanie mączek4
T-L-3Charakterystyka i otrzymywanie preparatów białkowych2
T-L-4Charakterystyka i otrzymywanie hydrolizatów4
T-L-5Charakterystyka jakościowa ścieków.2
T-L-6Ćwiczenie podsumowujące. Zaliczenie ćwiczeń2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe i kompetencje społeczne.1
T-W-2Podział produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego3
T-W-3Charakterystyka produktów ubocznych i odpadowych wybranych gałęzi przemysłu rolno-spożywczego24
T-W-4Podsumowanie treści wykładów. Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury6
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń6
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5Zaliczenie1
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_PO15-30_W01Ma wiedzę na temat podziału i charakterystyki produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu roli i różnorodności biologicznej środowiska, w tym charaktrystyki surowców przetwarzanych na cele spożywcze, oraz wzajemnych relacji przetwórstwa spozywczego i środowiska naturalnego
ZBJZ_1A_W12Zna metody zabezpieczania i oceny jakości surowców i żywności
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej podziału, charakterystyki, oceny produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe i kompetencje społeczne.
T-W-2Podział produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego
T-W-3Charakterystyka produktów ubocznych i odpadowych wybranych gałęzi przemysłu rolno-spożywczego
T-W-4Podsumowanie treści wykładów. Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował wiedzę związaną z podziałem i charakterystyką produktów ubocznych różnych sektorów przemysłu rolno-spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_PO15-30_U01Potrafi dokonać podziału,charakterystyki i oceny jakościowej produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych oraz posiada zdolność samodzielnego planowania własnej kariery
ZBJZ_1A_U08Potrafi scharakteryzować zagrożenia dla środowiska powstające przy produkcji żywności oraz zaplanować metody i sposoby zagospodarowania odpadów.
ZBJZ_1A_U09Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i językach obcych. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
ZBJZ_1A_U10Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
ZBJZ_1A_U11Stosuje podstawowe technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie zarządzania bezpieczeństwem i jakością żywności. Umie przeprowadzić analizy statystyczne wyników eksperymentów
ZBJZ_1A_U12Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej podziału, charakterystyki, oceny produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie, regulamin i zasady BHP, kompetencje społeczne.
T-L-2Charakterystyka i otrzymywanie mączek
T-L-3Charakterystyka i otrzymywanie preparatów białkowych
T-L-4Charakterystyka i otrzymywanie hydrolizatów
T-L-6Ćwiczenie podsumowujące. Zaliczenie ćwiczeń
T-L-5Charakterystyka jakościowa ścieków.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dokonać podziału, charakterystyki i oceny jakościowej produktów ubocznych. Potrafi opracować uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_PO15-30_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia podyplomowe, kursy)
ZBJZ_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
ZBJZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
ZBJZ_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
ZBJZ_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni, a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej podziału, charakterystyki, oceny produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe i kompetencje społeczne.
T-W-2Podział produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego
T-W-3Charakterystyka produktów ubocznych i odpadowych wybranych gałęzi przemysłu rolno-spożywczego
T-W-4Podsumowanie treści wykładów. Zaliczenie wykładów
T-L-1Wprowadzenie, regulamin i zasady BHP, kompetencje społeczne.
T-L-2Charakterystyka i otrzymywanie mączek
T-L-3Charakterystyka i otrzymywanie preparatów białkowych
T-L-4Charakterystyka i otrzymywanie hydrolizatów
T-L-5Charakterystyka jakościowa ścieków.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje czynną postawę w procesie nauki. Wykazuje zaangażowanie w pracy zespołowej. Stosuje segregację i utylizację odpadów. Przywiązuje uwagę do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Dba należycie o środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0