Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)

Sylabus przedmiotu Zagrożenia chemiczne i fizyczne w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia chemiczne i fizyczne w żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia, Podstawy toksykologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie czynników chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo zywności, regulacji prawnych oraz zasad postępowania przeciwdziałajacych zanieczyszczeniu żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania). b) Podstawowe metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń żywności. Kryteria doboru2
T-L-2Opracowanie, prezentacja i interpretacja wyników analiz2
T-L-3Wyznaczanie toksyczności związków dla organizmów2
T-L-4Zanieczyszczenia organiczne i nieorganiczne w żywności. Występowanie, stwarzane zagrożenia, metody analizy14
T-L-5Badanie wpływu wybranych metod i procesów obróbki na zawartość substancji szkodliwych w żywności.4
T-L-6Prezentacja projektów (referatów). Opracowanie i prezentacja zadanego problemu.2
T-L-7Badanie możliwości migracji niebezpiecznych związków z opakowań i urządzeń do żywności4
30
wykłady
T-W-1Definicja zagrozenia. Podstawowe pojęcia i regulacje prawne. Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów substancji niebezpiecznych w żywności.4
T-W-2Znaczenie i metody kontroli jakości w analizie zanieczyszczeń żywności.4
T-W-3Metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń chemicznych żywności.4
T-W-4Niebezpieczne czynniki fizyczne i chemiczne zagrażające bezpieczeństwu żywności8
T-W-5Woda jako potencjalne źródło niebezpiecznych substancji chemicznych.2
T-W-6Zmiany poziomu substancji niebezpiecznych w żywności podczas jej produkcji, transportu, przechowywania i przetwarzania.3
T-W-7Wpływ stanu środowiska na jakość i bezpieczeństwo żywności .3
T-W-8Opakowania i sprzęt AGD jako źródło substancji szkodliwych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć8
A-L-3Przygotowanie sprawozdań i referatów12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym5
A-W-3studiowanie literatury10
A-W-4Przygotowanie do zajęć5
A-W-5przygotowanie do egzaminu10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_D31_W01
Zna terminologię dotyczącą tematyki przedmiotu. Posiada wiedzę dotyczaca niebezpiecznych czynników chemicznych i fizycznych występujących w żywności i surowcach przemysłu spożywczego, oraz substancjach przedostających się do żywności podczas jej produkcji, przechowywania, transportu itp. Posiada wiedzę dotyczącą znaczenia kontroli jakości żywności pod względem pojawiania się w niej zagrożeń chemicznych i fizycznych. Zna metody analityczne stosowane w kontroli zagrożeń żywności . Posiada wiedzę umożliwiająca zminimalizowania ryzyka zanieczyszczenia żywności.
ZBJZ_1A_W05, ZBJZ_1A_W10C-1T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-6M-1, M-3, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_D31_U01
Potrafi prawidłowo zidentyfikować i oszacować zagrożenia związane z ryzykiem wystąpienia w żywności niebezpiecznych substancji chemicznych lub czynników fizycznych, potrafi ocenić i uwzględnić stan toksykologiczny środowiska produkcji żywności i jego wpływ na poziom w niej czynników szkodliwych. Potrafi wskazać odpowiednią metodę analizy, zależnie od rodzaju próbki i analitu. Potrafi opracować i zinterpretowac wyniki badań, a wnioski zaprezentować w formie ustnej i pisemnej
ZBJZ_1A_U01, ZBJZ_1A_U10, ZBJZ_1A_U11C-1T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4M-1, M-3, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_D31_K01
Ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Ma świadomość znaczenia odpowiedzialności zawodowej za jakość i bezpieczeństwo żywności, potrafi prawidłowo określać priorytety niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu. Ma świadomość ryzyka i potrafi prawidłowo identyfikować praktyki mające wpływ na jakość zdrowotną żywności.
ZBJZ_1A_K02, ZBJZ_1A_K03C-1T-L-6, T-W-2M-1, M-3, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_D31_W01
Zna terminologię dotyczącą tematyki przedmiotu. Posiada wiedzę dotyczaca niebezpiecznych czynników chemicznych i fizycznych występujących w żywności i surowcach przemysłu spożywczego, oraz substancjach przedostających się do żywności podczas jej produkcji, przechowywania, transportu itp. Posiada wiedzę dotyczącą znaczenia kontroli jakości żywności pod względem pojawiania się w niej zagrożeń chemicznych i fizycznych. Zna metody analityczne stosowane w kontroli zagrożeń żywności . Posiada wiedzę umożliwiająca zminimalizowania ryzyka zanieczyszczenia żywności.
2,0Student nie opanował wymaganej wiedzy nawet na podstawowym poziomie (mniej niż 50%)
3,0Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić niektóre zanieczyszczenia.
3,5Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić niektóre zanieczyszczenia i je scharakteryzować.
4,0Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić najważniejsze zanieczyszczenia i je scharakteryzować.
4,5Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić najważniejsze zanieczyszczenia i je scharakteryzować. Zna metody przeciwdziałania zanieczyszczeniom chemicznym i fizycznym żywności.
5,0Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić najważniejsze zanieczyszczenia i je scharakteryzować. Zna metody przeciwdziałania zanieczyszczeniom chemicznym żywności. Zna metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń zywności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_D31_U01
Potrafi prawidłowo zidentyfikować i oszacować zagrożenia związane z ryzykiem wystąpienia w żywności niebezpiecznych substancji chemicznych lub czynników fizycznych, potrafi ocenić i uwzględnić stan toksykologiczny środowiska produkcji żywności i jego wpływ na poziom w niej czynników szkodliwych. Potrafi wskazać odpowiednią metodę analizy, zależnie od rodzaju próbki i analitu. Potrafi opracować i zinterpretowac wyniki badań, a wnioski zaprezentować w formie ustnej i pisemnej
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności.
3,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Zna niektóre z podstawowych technik laboratoryjnych.
3,5Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Zna niektóre z podstawowych technik laboratoryjnych i podstawy opracowywania wyników badań.
4,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe technikilaboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych.
4,5Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe techniki laboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych. Potrafi poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie wyciągnąć wnioski dotyczące bezpieczeństwa badanej żywności
5,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe techniki laboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych. Potrafi poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie wyciągnąć wnioski dotyczące bezpieczeństwa badanej żywności.Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_D31_K01
Ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Ma świadomość znaczenia odpowiedzialności zawodowej za jakość i bezpieczeństwo żywności, potrafi prawidłowo określać priorytety niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu. Ma świadomość ryzyka i potrafi prawidłowo identyfikować praktyki mające wpływ na jakość zdrowotną żywności.
2,0Student nie ma świadomości swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Nie chce i nie potrafi współpracować w grupie.
3,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie.
3,5Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Rozumie konieczność pogłębiania swej wiedzy.
4,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności.
4,5Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania.
5,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania. Potrafi pokierować grupą, zle jest otwarty na zdanie innych.

Literatura podstawowa

  1. Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Zarządzanie bezpieczeństwem żywności, C.H. Beck, Warszawa, 2010
  2. Seńczuk W, Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006
  3. Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987
  4. Seńczuk W., Toksykologia. Podręcznik dla studentów, lekarzy i farmaceutów, PZWL, Warszawa, 2002
  5. Piotrowski J.K., Podstawy toksykologii, WNT, Warszawa, 2006
  6. Rusiecki W. P., Toksykologia wspólczesna, PZWL, Warszawa, 1990
  7. Siemiński W., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2001
  8. Szczepaniak W, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Manahan E.S., Toksykologia środowiska Aspekty chemiczne i biochemiczne, PWN, 2006
  2. US PHARMACOPEIA, Witaminy i mikroelementy. Dzienne zapotrzebowanie, ograniczenia w stosowaniu, Pruszyński i s-ka., 1998
  3. Walker C.W., S.P. Hopkin, R.M. Sibly, D.B. Peakall, Podstawy ekotoksykologii, PWN, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania). b) Podstawowe metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń żywności. Kryteria doboru2
T-L-2Opracowanie, prezentacja i interpretacja wyników analiz2
T-L-3Wyznaczanie toksyczności związków dla organizmów2
T-L-4Zanieczyszczenia organiczne i nieorganiczne w żywności. Występowanie, stwarzane zagrożenia, metody analizy14
T-L-5Badanie wpływu wybranych metod i procesów obróbki na zawartość substancji szkodliwych w żywności.4
T-L-6Prezentacja projektów (referatów). Opracowanie i prezentacja zadanego problemu.2
T-L-7Badanie możliwości migracji niebezpiecznych związków z opakowań i urządzeń do żywności4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja zagrozenia. Podstawowe pojęcia i regulacje prawne. Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów substancji niebezpiecznych w żywności.4
T-W-2Znaczenie i metody kontroli jakości w analizie zanieczyszczeń żywności.4
T-W-3Metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń chemicznych żywności.4
T-W-4Niebezpieczne czynniki fizyczne i chemiczne zagrażające bezpieczeństwu żywności8
T-W-5Woda jako potencjalne źródło niebezpiecznych substancji chemicznych.2
T-W-6Zmiany poziomu substancji niebezpiecznych w żywności podczas jej produkcji, transportu, przechowywania i przetwarzania.3
T-W-7Wpływ stanu środowiska na jakość i bezpieczeństwo żywności .3
T-W-8Opakowania i sprzęt AGD jako źródło substancji szkodliwych.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć8
A-L-3Przygotowanie sprawozdań i referatów12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym5
A-W-3studiowanie literatury10
A-W-4Przygotowanie do zajęć5
A-W-5przygotowanie do egzaminu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_D31_W01Zna terminologię dotyczącą tematyki przedmiotu. Posiada wiedzę dotyczaca niebezpiecznych czynników chemicznych i fizycznych występujących w żywności i surowcach przemysłu spożywczego, oraz substancjach przedostających się do żywności podczas jej produkcji, przechowywania, transportu itp. Posiada wiedzę dotyczącą znaczenia kontroli jakości żywności pod względem pojawiania się w niej zagrożeń chemicznych i fizycznych. Zna metody analityczne stosowane w kontroli zagrożeń żywności . Posiada wiedzę umożliwiająca zminimalizowania ryzyka zanieczyszczenia żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmów, parazytów i szkodników) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
ZBJZ_1A_W10Ma wiedzę o związkach chemicznych, w tym toksycznych, obecnych w środowisku i żywności oraz o przemianach tych związków, procesach zanieczyszczenia i metodach ich oznaczania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie czynników chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo zywności, regulacji prawnych oraz zasad postępowania przeciwdziałajacych zanieczyszczeniu żywności.
Treści programoweT-W-5Woda jako potencjalne źródło niebezpiecznych substancji chemicznych.
T-W-7Wpływ stanu środowiska na jakość i bezpieczeństwo żywności .
T-W-2Znaczenie i metody kontroli jakości w analizie zanieczyszczeń żywności.
T-W-1Definicja zagrozenia. Podstawowe pojęcia i regulacje prawne. Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów substancji niebezpiecznych w żywności.
T-W-3Metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń chemicznych żywności.
T-W-8Opakowania i sprzęt AGD jako źródło substancji szkodliwych.
T-W-4Niebezpieczne czynniki fizyczne i chemiczne zagrażające bezpieczeństwu żywności
T-W-6Zmiany poziomu substancji niebezpiecznych w żywności podczas jej produkcji, transportu, przechowywania i przetwarzania.
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-3Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wymaganej wiedzy nawet na podstawowym poziomie (mniej niż 50%)
3,0Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić niektóre zanieczyszczenia.
3,5Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić niektóre zanieczyszczenia i je scharakteryzować.
4,0Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić najważniejsze zanieczyszczenia i je scharakteryzować.
4,5Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić najważniejsze zanieczyszczenia i je scharakteryzować. Zna metody przeciwdziałania zanieczyszczeniom chemicznym i fizycznym żywności.
5,0Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić najważniejsze zanieczyszczenia i je scharakteryzować. Zna metody przeciwdziałania zanieczyszczeniom chemicznym żywności. Zna metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń zywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_D31_U01Potrafi prawidłowo zidentyfikować i oszacować zagrożenia związane z ryzykiem wystąpienia w żywności niebezpiecznych substancji chemicznych lub czynników fizycznych, potrafi ocenić i uwzględnić stan toksykologiczny środowiska produkcji żywności i jego wpływ na poziom w niej czynników szkodliwych. Potrafi wskazać odpowiednią metodę analizy, zależnie od rodzaju próbki i analitu. Potrafi opracować i zinterpretowac wyniki badań, a wnioski zaprezentować w formie ustnej i pisemnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_U01Potrafi wskazać czynniki chemiczne, fizyczne, biologiczne, w tym mikrobiologiczne, występujące w środowisku naturalnym oraz podczas produkcji, przechowywania i transportu żywności, mające wpływ na jej bezpieczeństwo i jakość
ZBJZ_1A_U10Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
ZBJZ_1A_U11Stosuje podstawowe technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie zarządzania bezpieczeństwem i jakością żywności. Umie przeprowadzić analizy statystyczne wyników eksperymentów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie czynników chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo zywności, regulacji prawnych oraz zasad postępowania przeciwdziałajacych zanieczyszczeniu żywności.
Treści programoweT-L-7Badanie możliwości migracji niebezpiecznych związków z opakowań i urządzeń do żywności
T-L-6Prezentacja projektów (referatów). Opracowanie i prezentacja zadanego problemu.
T-L-3Wyznaczanie toksyczności związków dla organizmów
T-L-5Badanie wpływu wybranych metod i procesów obróbki na zawartość substancji szkodliwych w żywności.
T-L-2Opracowanie, prezentacja i interpretacja wyników analiz
T-L-4Zanieczyszczenia organiczne i nieorganiczne w żywności. Występowanie, stwarzane zagrożenia, metody analizy
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-3Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności.
3,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Zna niektóre z podstawowych technik laboratoryjnych.
3,5Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Zna niektóre z podstawowych technik laboratoryjnych i podstawy opracowywania wyników badań.
4,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe technikilaboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych.
4,5Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe techniki laboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych. Potrafi poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie wyciągnąć wnioski dotyczące bezpieczeństwa badanej żywności
5,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe techniki laboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych. Potrafi poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie wyciągnąć wnioski dotyczące bezpieczeństwa badanej żywności.Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_D31_K01Ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Ma świadomość znaczenia odpowiedzialności zawodowej za jakość i bezpieczeństwo żywności, potrafi prawidłowo określać priorytety niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu. Ma świadomość ryzyka i potrafi prawidłowo identyfikować praktyki mające wpływ na jakość zdrowotną żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
ZBJZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie czynników chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo zywności, regulacji prawnych oraz zasad postępowania przeciwdziałajacych zanieczyszczeniu żywności.
Treści programoweT-L-6Prezentacja projektów (referatów). Opracowanie i prezentacja zadanego problemu.
T-W-2Znaczenie i metody kontroli jakości w analizie zanieczyszczeń żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-3Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Nie chce i nie potrafi współpracować w grupie.
3,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie.
3,5Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Rozumie konieczność pogłębiania swej wiedzy.
4,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności.
4,5Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania.
5,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania. Potrafi pokierować grupą, zle jest otwarty na zdanie innych.