Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Aspekty inżynierskie w technologii żywności pochodzenia roślinnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aspekty inżynierskie w technologii żywności pochodzenia roślinnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Natalia Krzemińska <Natalia.Krzeminska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu aspekty inżynierskie w technologii żywności pochodzenia roślinnego powinien znać: podstawy z ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia roślinnego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat: zasad produkcji żywności pochodzenia roślinnego, zabiegów technologicznych, które mają istotny wpływ na jakość i wartość odżywczą wyrobu, znaczenia owoców i warzyw na rynku i ich przydatności technologicznej na jaką oczekuje przetwórstwo.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.1
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.3
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.3
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.3
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.3
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.3
T-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.3
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.3
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.3
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.2
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.3
30
wykłady
T-W-1Rynek owoców i warzyw w Polsce. Kryteria ich podziału i przydatność technologiczna.2
T-W-2Skład, wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne owoców i warzyw.2
T-W-3Metody utrwalania owoców i warzyw i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą.2
T-W-4Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego i ich znaczenie technologiczne i żywieniowe.2
T-W-5Przydatność technologiczna ziemniaka w produkcji wyrobów smażonych (frytki, chipsy).2
T-W-6Charakterystyka, otrzymywanie i znaczenie preparatów pektynowych w przetwórstwie owoców.2
T-W-7Wpływ procesu kiszenia i marynowania na jakość i wartość odżywczą produktów warzywnych.2
T-W-8Zastosowanie zabiegów technologicznych w poprawie jakości kompotów, mrożonek i suszy.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.15
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów.15
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem30
90
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca z literaturą5
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_B201_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-11, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-9, T-L-10M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_B201_U01
Posiada umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł, dokonać ich interpretacji, a także wyciągnąć wnioski.
C-2T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-11, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-9, T-L-10M-2S-1
TZiZu_2A_B201_U02
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować omówienie wyników z realizacji tego zadania.
C-2T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-11, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-9, T-L-10M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_B201_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
C-1, C-2T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-11, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-9, T-L-10M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_B201_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów jest niewystarczający.
3,0Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_B201_U01
Posiada umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł, dokonać ich interpretacji, a także wyciągnąć wnioski.
2,0Umiejętność studenta w wykorzystaniu potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł jest niewystarczająca. Student nie potrafi dokonywać ich interpretacji i nie umie wyciągać wniosków.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wykorzystaniu potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi dokonywać ich interpretacji i umie wyciągnąć wnioski.
TZiZu_2A_B201_U02
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować omówienie wyników z realizacji tego zadania.
2,0Umiejętność studenta w opracowaniu dokumentacji dotyczącej realizacji zadania analitycznego jest niewystarczająca. Student nie umie przygotować omówienia wyników z realizacji tego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejęności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie sa generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w opracowaniu dokumentacji dotyczącej realizacji zadania analitycznego jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi przygotować omówienia wyników z realizacji tego zadania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_B201_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
2,0Kompetencje studenta w ciągłym dokształcaniu się są nie wystarczające. Student nie widzi konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i nie potrafi wyznaczyć sobie kierunków własnego rozwoju i kształcenia.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w ciągłym dokształcaniu się są powyżej standardu. Student bardzo dobrze widzi konieczność podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i bardzo dobrze potrafi wyznaczyć sobie kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

Literatura podstawowa

  1. JarczykA., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw. cz. I i II., Warszawa, 1999
  2. Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., Wrocław, 2002
  3. Oszmiański J., Sożyński J., Przewodnik do ćwiczeń z technologii przetwórstwa owoców i warzyw., Wrocław, 2001
  4. Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Technologia produktów owocowo-warzywnych. cz. I., Warszawa, 1973
  5. Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Drzazga B., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz. II., Warszawa, 1976
  6. Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., Warszawa, 2006
  7. Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych., Warszawa, 1993
  8. Drzazga B., Analiza technologiczna w przetwórstwie owoców i warzyw., Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Lempka A., Towaroznawstwo produktów spożywczych., Warszawa, 1985
  2. Jastrzębski W., Technologia chłodnicza żywności., Warszawa, 1991
  3. Zalewski S., Podstawy technologii gastronomicznej., Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.1
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.3
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.3
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.3
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.3
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.3
T-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.3
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.3
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.3
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.2
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rynek owoców i warzyw w Polsce. Kryteria ich podziału i przydatność technologiczna.2
T-W-2Skład, wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne owoców i warzyw.2
T-W-3Metody utrwalania owoców i warzyw i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą.2
T-W-4Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego i ich znaczenie technologiczne i żywieniowe.2
T-W-5Przydatność technologiczna ziemniaka w produkcji wyrobów smażonych (frytki, chipsy).2
T-W-6Charakterystyka, otrzymywanie i znaczenie preparatów pektynowych w przetwórstwie owoców.2
T-W-7Wpływ procesu kiszenia i marynowania na jakość i wartość odżywczą produktów warzywnych.2
T-W-8Zastosowanie zabiegów technologicznych w poprawie jakości kompotów, mrożonek i suszy.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.15
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów.15
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca z literaturą5
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_B201_W01Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat: zasad produkcji żywności pochodzenia roślinnego, zabiegów technologicznych, które mają istotny wpływ na jakość i wartość odżywczą wyrobu, znaczenia owoców i warzyw na rynku i ich przydatności technologicznej na jaką oczekuje przetwórstwo.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu.
Treści programoweT-W-1Rynek owoców i warzyw w Polsce. Kryteria ich podziału i przydatność technologiczna.
T-W-4Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego i ich znaczenie technologiczne i żywieniowe.
T-W-2Skład, wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne owoców i warzyw.
T-W-7Wpływ procesu kiszenia i marynowania na jakość i wartość odżywczą produktów warzywnych.
T-W-3Metody utrwalania owoców i warzyw i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą.
T-W-5Przydatność technologiczna ziemniaka w produkcji wyrobów smażonych (frytki, chipsy).
T-W-8Zastosowanie zabiegów technologicznych w poprawie jakości kompotów, mrożonek i suszy.
T-W-6Charakterystyka, otrzymywanie i znaczenie preparatów pektynowych w przetwórstwie owoców.
T-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów jest niewystarczający.
3,0Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_B201_U01Posiada umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł, dokonać ich interpretacji, a także wyciągnąć wnioski.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu.
Treści programoweT-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność studenta w wykorzystaniu potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł jest niewystarczająca. Student nie potrafi dokonywać ich interpretacji i nie umie wyciągać wniosków.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wykorzystaniu potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi dokonywać ich interpretacji i umie wyciągnąć wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_B201_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować omówienie wyników z realizacji tego zadania.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu.
Treści programoweT-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność studenta w opracowaniu dokumentacji dotyczącej realizacji zadania analitycznego jest niewystarczająca. Student nie umie przygotować omówienia wyników z realizacji tego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejęności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie sa generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w opracowaniu dokumentacji dotyczącej realizacji zadania analitycznego jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi przygotować omówienia wyników z realizacji tego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_B201_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat: zasad produkcji żywności pochodzenia roślinnego, zabiegów technologicznych, które mają istotny wpływ na jakość i wartość odżywczą wyrobu, znaczenia owoców i warzyw na rynku i ich przydatności technologicznej na jaką oczekuje przetwórstwo.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu.
Treści programoweT-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w ciągłym dokształcaniu się są nie wystarczające. Student nie widzi konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i nie potrafi wyznaczyć sobie kierunków własnego rozwoju i kształcenia.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w ciągłym dokształcaniu się są powyżej standardu. Student bardzo dobrze widzi konieczność podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i bardzo dobrze potrafi wyznaczyć sobie kierunki własnego rozwoju i kształcenia.