Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Żywienie różnych grup ludności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie różnych grup ludności
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Seidler <Teresa.Seidler@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, podstawy żywienia człowieka, fizjologia człowieka, dietetyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowywania jadłospisów dla przedstawicieli różnych grup ludności, zdrowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projekt żywienia niemowląt z uwzględnieniem wieku i włączenia karmienia sztucznego.2
T-A-2Projekt jadłospisu dla dzieci w wieku 4-6 lat w warunkach przedszkola i w domu.2
T-A-3Opracowanie jadłospisu dla młodzieży szkolnej z uwzględnieniem różnic w aktywności fizycznej.2
T-A-4Opracowanie jadłospisu dla osób dorosłych, pracujących i bezrobotnych.2
T-A-5Opracowanie jadłospisu dla osób starszych prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe.2
T-A-6Opracowanie jadłospisu dla kobiet w ciąży, z uwzględnieniem trymestru.2
T-A-7Opracowanie jadłospisu dla kobiet karmiących z uwzględnieniem wieku.2
T-A-8OOpracowanie jadłospisu tygodniowego dla żołnierzy służby czynnej.2
T-A-9Opracowanie jadłospisu dla osób obciążonych stresem.2
T-A-10Opracowanie jadłospisu dla osób przebywających w odosobnieniu.2
20
wykłady
T-W-1Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla niemowląt z uwzględnieniem dynamiki rozwoju.1
T-W-2Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem warunków domowych i pobytu w przedszkolu.1
T-W-3Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży a potrzeby wzrostowo-rozwojowe.1
T-W-4Żywienie osób dorosłych a tryb życia.1
T-W-5Żywienie kobiet w ciąży i karmiących.1
T-W-6Żywienie sportowców.1
T-W-7Żywienie osób starszych1
T-W-8Żywienie osób pozostających w odosobnieniu.1
T-W-9Żywienie żołnierzy.1
T-W-10Żywienie studentów.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-A-4Analiza wskazanej literatury5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem specyfiki grupy
M-5Opanowanie umiejętności opracowania jadłospisów dla poszczególnych grup ludności w Polsce.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-4zc_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
TZiZu_2A_W12, TZiZu_2A_W10, TZiZu_2A_W08, TZiZu_2A_W07, TZiZu_2A_W09C-1, C-2T-A-7, T-W-3, T-W-10, T-A-2, T-W-9, T-W-6, T-A-5, T-W-5, T-A-10, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-9, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-A-4, T-W-8, T-A-8, T-W-1M-1, M-4, M-5, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-4zc_U01
Posiada umiejętność opracowania jadłospisu dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego.
TZiZu_2A_U04, TZiZu_2A_U12, TZiZu_2A_U10, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U03, TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U11C-1, C-2T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-A-8, T-A-7, T-A-9, T-W-9, T-A-2, T-W-1, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-10, T-A-6, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-W-3M-1, M-4, M-5, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-4zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04C-1, C-2T-W-1, T-A-10, T-A-7, T-A-5, T-A-1, T-W-6, T-A-3, T-W-9, T-W-7, T-A-9, T-A-8, T-A-2, T-A-6, T-W-2, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-A-4M-1, M-4, M-5, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-4zc_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-4zc_U01
Posiada umiejętność opracowania jadłospisu dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować jadłospisu dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-4zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. 1. Gawęcki J, Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. 2. Ciborowska H. Rudnicka A, Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010
  3. 3. Grzymisławski M., Gawęcki J, Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  4. Socha J, Żywienie dzieci zdrowych i chorych, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1998
  5. 5. Celejowa I, Żywienie w sporcie, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jarosz M., Normy żywienia dla populacji Polski, IŻŻ, Warszawa, 2017
  2. 2. Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K., Tabele składu i wartości odżywczej żywności., Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2005
  3. 3. Szostak-Węgierek D., Cichocka A, Żywienie kobiet w ciąży, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2005
  4. 4. Jarosz M, Żywienie osób w wieku starszym, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008
  5. 5. Gawęcki J., Roszkowski W, Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projekt żywienia niemowląt z uwzględnieniem wieku i włączenia karmienia sztucznego.2
T-A-2Projekt jadłospisu dla dzieci w wieku 4-6 lat w warunkach przedszkola i w domu.2
T-A-3Opracowanie jadłospisu dla młodzieży szkolnej z uwzględnieniem różnic w aktywności fizycznej.2
T-A-4Opracowanie jadłospisu dla osób dorosłych, pracujących i bezrobotnych.2
T-A-5Opracowanie jadłospisu dla osób starszych prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe.2
T-A-6Opracowanie jadłospisu dla kobiet w ciąży, z uwzględnieniem trymestru.2
T-A-7Opracowanie jadłospisu dla kobiet karmiących z uwzględnieniem wieku.2
T-A-8OOpracowanie jadłospisu tygodniowego dla żołnierzy służby czynnej.2
T-A-9Opracowanie jadłospisu dla osób obciążonych stresem.2
T-A-10Opracowanie jadłospisu dla osób przebywających w odosobnieniu.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla niemowląt z uwzględnieniem dynamiki rozwoju.1
T-W-2Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem warunków domowych i pobytu w przedszkolu.1
T-W-3Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży a potrzeby wzrostowo-rozwojowe.1
T-W-4Żywienie osób dorosłych a tryb życia.1
T-W-5Żywienie kobiet w ciąży i karmiących.1
T-W-6Żywienie sportowców.1
T-W-7Żywienie osób starszych1
T-W-8Żywienie osób pozostających w odosobnieniu.1
T-W-9Żywienie żołnierzy.1
T-W-10Żywienie studentów.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-A-4Analiza wskazanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr3-4zc_W01Student ma poszerzoną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZu_2A_W10Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZiZu_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZiZu_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZiZu_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowywania jadłospisów dla przedstawicieli różnych grup ludności, zdrowych.
Treści programoweT-A-7Opracowanie jadłospisu dla kobiet karmiących z uwzględnieniem wieku.
T-W-3Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży a potrzeby wzrostowo-rozwojowe.
T-W-10Żywienie studentów.
T-A-2Projekt jadłospisu dla dzieci w wieku 4-6 lat w warunkach przedszkola i w domu.
T-W-9Żywienie żołnierzy.
T-W-6Żywienie sportowców.
T-A-5Opracowanie jadłospisu dla osób starszych prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe.
T-W-5Żywienie kobiet w ciąży i karmiących.
T-A-10Opracowanie jadłospisu dla osób przebywających w odosobnieniu.
T-A-1Projekt żywienia niemowląt z uwzględnieniem wieku i włączenia karmienia sztucznego.
T-A-6Opracowanie jadłospisu dla kobiet w ciąży, z uwzględnieniem trymestru.
T-A-3Opracowanie jadłospisu dla młodzieży szkolnej z uwzględnieniem różnic w aktywności fizycznej.
T-A-9Opracowanie jadłospisu dla osób obciążonych stresem.
T-W-2Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem warunków domowych i pobytu w przedszkolu.
T-W-4Żywienie osób dorosłych a tryb życia.
T-W-7Żywienie osób starszych
T-A-4Opracowanie jadłospisu dla osób dorosłych, pracujących i bezrobotnych.
T-W-8Żywienie osób pozostających w odosobnieniu.
T-A-8OOpracowanie jadłospisu tygodniowego dla żołnierzy służby czynnej.
T-W-1Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla niemowląt z uwzględnieniem dynamiki rozwoju.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem specyfiki grupy
M-5Opanowanie umiejętności opracowania jadłospisów dla poszczególnych grup ludności w Polsce.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr3-4zc_U01Posiada umiejętność opracowania jadłospisu dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZu_2A_U12Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. Potrafi ocenić zasadność systemów i mód żywieniowych w kontekście potrzeb organizmu.
TZiZu_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowywania jadłospisów dla przedstawicieli różnych grup ludności, zdrowych.
Treści programoweT-W-6Żywienie sportowców.
T-W-8Żywienie osób pozostających w odosobnieniu.
T-W-5Żywienie kobiet w ciąży i karmiących.
T-A-8OOpracowanie jadłospisu tygodniowego dla żołnierzy służby czynnej.
T-A-7Opracowanie jadłospisu dla kobiet karmiących z uwzględnieniem wieku.
T-A-9Opracowanie jadłospisu dla osób obciążonych stresem.
T-W-9Żywienie żołnierzy.
T-A-2Projekt jadłospisu dla dzieci w wieku 4-6 lat w warunkach przedszkola i w domu.
T-W-1Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla niemowląt z uwzględnieniem dynamiki rozwoju.
T-A-4Opracowanie jadłospisu dla osób dorosłych, pracujących i bezrobotnych.
T-A-5Opracowanie jadłospisu dla osób starszych prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe.
T-A-1Projekt żywienia niemowląt z uwzględnieniem wieku i włączenia karmienia sztucznego.
T-A-10Opracowanie jadłospisu dla osób przebywających w odosobnieniu.
T-A-6Opracowanie jadłospisu dla kobiet w ciąży, z uwzględnieniem trymestru.
T-W-10Żywienie studentów.
T-W-7Żywienie osób starszych
T-W-2Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem warunków domowych i pobytu w przedszkolu.
T-W-4Żywienie osób dorosłych a tryb życia.
T-A-3Opracowanie jadłospisu dla młodzieży szkolnej z uwzględnieniem różnic w aktywności fizycznej.
T-W-3Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży a potrzeby wzrostowo-rozwojowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem specyfiki grupy
M-5Opanowanie umiejętności opracowania jadłospisów dla poszczególnych grup ludności w Polsce.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować jadłospisu dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr3-4zc_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowywania jadłospisów dla przedstawicieli różnych grup ludności, zdrowych.
Treści programoweT-W-1Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla niemowląt z uwzględnieniem dynamiki rozwoju.
T-A-10Opracowanie jadłospisu dla osób przebywających w odosobnieniu.
T-A-7Opracowanie jadłospisu dla kobiet karmiących z uwzględnieniem wieku.
T-A-5Opracowanie jadłospisu dla osób starszych prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe.
T-A-1Projekt żywienia niemowląt z uwzględnieniem wieku i włączenia karmienia sztucznego.
T-W-6Żywienie sportowców.
T-A-3Opracowanie jadłospisu dla młodzieży szkolnej z uwzględnieniem różnic w aktywności fizycznej.
T-W-9Żywienie żołnierzy.
T-W-7Żywienie osób starszych
T-A-9Opracowanie jadłospisu dla osób obciążonych stresem.
T-A-8OOpracowanie jadłospisu tygodniowego dla żołnierzy służby czynnej.
T-A-2Projekt jadłospisu dla dzieci w wieku 4-6 lat w warunkach przedszkola i w domu.
T-A-6Opracowanie jadłospisu dla kobiet w ciąży, z uwzględnieniem trymestru.
T-W-2Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem warunków domowych i pobytu w przedszkolu.
T-W-10Żywienie studentów.
T-W-8Żywienie osób pozostających w odosobnieniu.
T-W-4Żywienie osób dorosłych a tryb życia.
T-W-3Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży a potrzeby wzrostowo-rozwojowe.
T-W-5Żywienie kobiet w ciąży i karmiących.
T-A-4Opracowanie jadłospisu dla osób dorosłych, pracujących i bezrobotnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem specyfiki grupy
M-5Opanowanie umiejętności opracowania jadłospisów dla poszczególnych grup ludności w Polsce.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.