Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Programowanie z elementami systemów wbudowanych

Sylabus przedmiotu Biblioteka standardowa C++:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Programowanie z elementami systemów wbudowanych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Biblioteka standardowa C++
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 16 2,70,65zaliczenie
wykładyW2 8 1,30,35zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz zna składnię języka C++, rozumienie mechanizm szablonów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Słuchacz zna interfejs kontenerów, algorytmów oraz iteratorów zawartych w bibliotece standardowej C++ oraz szczegóły implementacyjne pozwalające wybrać optymalny kontener bądź algorytm do rozwiązania powierzonego mu zadania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i analiza złożoności obliczeniowej gotowych prostych algorytmów na kontenerach2
T-L-2Implementacja prostych zadań z wykorzystaniem polimorfizmu oraz kontenerów4
T-L-3Implementacja prostych zadań obliczeniowych w oparciu o wbudowane algorytmy biblioteki standardowej6
T-L-4Analiza iteratorów, dedukcja typu iteratorów1
T-L-5Badanie wydajności kontenerów i algorytmów3
16
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do teorii złożoności obliczeniowej1
T-W-2Objaśnienie interfejsu kontenerów ze szczegółami implementacyjnymi3
T-W-3Algorytmy sortujące, niemodyfikujące, modyfikujące2
T-W-4Wyjaśnienie idei iteratorów, podział iteratorów1
T-W-5Profilowanie kodu pod względem wyboru odpowiedniego algorytmu, kontenera1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie do zajęć24
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach41
81
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów29
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PESW_10-_08_W01
Zna podstawowe kontenery i algorytmy biblioteki standardowej C++
PESW_10-_W13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-3
PESW_10-_08_W02
Ma wiedzę w zakresie interfejsu, implementacji i sfer zastosowań biblioteki standardowej
PESW_10-_W13C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PESW_10-_08_U01
Potrafi wybrać odpowiedni kontener do przechowania elementów tego samego typu, jest w stanie mapować elementy ze sobą
PESW_10-_U09C-1T-L-4, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3
PESW_10-_08_U02
Potrafi wybrać odpowiedni algorytm oraz kontener ze względu na wydajność.
PESW_10-_U09C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PESW_10-_08_W01
Zna podstawowe kontenery i algorytmy biblioteki standardowej C++
2,0
3,0Poprawnie klasyfikuje algorytmy i kontenery
3,5
4,0
4,5
5,0
PESW_10-_08_W02
Ma wiedzę w zakresie interfejsu, implementacji i sfer zastosowań biblioteki standardowej
2,0
3,0Zna składnię i semantykę języka Python, umie analizować przedstawiony mu kod
3,5
4,0Zna szczegóły implementacyjne kontenerów
4,5
5,0Wie w jakich sytuacjach dobrać odpowiedni kontener czy algorytm

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PESW_10-_08_U01
Potrafi wybrać odpowiedni kontener do przechowania elementów tego samego typu, jest w stanie mapować elementy ze sobą
2,0
3,0Umie dobrać odpowiedni kontener do przechowywania elementów tego samego typu
3,5
4,0Zna kontenery mapujące oraz umie mapować elementy ze sobą
4,5
5,0
PESW_10-_08_U02
Potrafi wybrać odpowiedni algorytm oraz kontener ze względu na wydajność.
2,0
3,0Potrafi wybrać odpowiedni algorytm oraz kontener ze względu na wydajność
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nicolai M. Josuttis, C++. Biblioteka standardowa. Podręcznik programisty, Heilon

Literatura dodatkowa

  1. Scott Meyers, Effective STL

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i analiza złożoności obliczeniowej gotowych prostych algorytmów na kontenerach2
T-L-2Implementacja prostych zadań z wykorzystaniem polimorfizmu oraz kontenerów4
T-L-3Implementacja prostych zadań obliczeniowych w oparciu o wbudowane algorytmy biblioteki standardowej6
T-L-4Analiza iteratorów, dedukcja typu iteratorów1
T-L-5Badanie wydajności kontenerów i algorytmów3
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do teorii złożoności obliczeniowej1
T-W-2Objaśnienie interfejsu kontenerów ze szczegółami implementacyjnymi3
T-W-3Algorytmy sortujące, niemodyfikujące, modyfikujące2
T-W-4Wyjaśnienie idei iteratorów, podział iteratorów1
T-W-5Profilowanie kodu pod względem wyboru odpowiedniego algorytmu, kontenera1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie do zajęć24
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach41
81
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów29
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPESW_10-_08_W01Zna podstawowe kontenery i algorytmy biblioteki standardowej C++
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_W13Słuchacz zna kontenery i algorytmy biblioteki standardowej C++.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna interfejs kontenerów, algorytmów oraz iteratorów zawartych w bibliotece standardowej C++ oraz szczegóły implementacyjne pozwalające wybrać optymalny kontener bądź algorytm do rozwiązania powierzonego mu zadania
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do teorii złożoności obliczeniowej
T-W-2Objaśnienie interfejsu kontenerów ze szczegółami implementacyjnymi
T-W-3Algorytmy sortujące, niemodyfikujące, modyfikujące
T-W-4Wyjaśnienie idei iteratorów, podział iteratorów
T-W-5Profilowanie kodu pod względem wyboru odpowiedniego algorytmu, kontenera
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawnie klasyfikuje algorytmy i kontenery
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPESW_10-_08_W02Ma wiedzę w zakresie interfejsu, implementacji i sfer zastosowań biblioteki standardowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_W13Słuchacz zna kontenery i algorytmy biblioteki standardowej C++.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna interfejs kontenerów, algorytmów oraz iteratorów zawartych w bibliotece standardowej C++ oraz szczegóły implementacyjne pozwalające wybrać optymalny kontener bądź algorytm do rozwiązania powierzonego mu zadania
Treści programoweT-L-1Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i analiza złożoności obliczeniowej gotowych prostych algorytmów na kontenerach
T-L-2Implementacja prostych zadań z wykorzystaniem polimorfizmu oraz kontenerów
T-L-3Implementacja prostych zadań obliczeniowych w oparciu o wbudowane algorytmy biblioteki standardowej
T-L-4Analiza iteratorów, dedukcja typu iteratorów
T-L-5Badanie wydajności kontenerów i algorytmów
Metody nauczaniaM-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna składnię i semantykę języka Python, umie analizować przedstawiony mu kod
3,5
4,0Zna szczegóły implementacyjne kontenerów
4,5
5,0Wie w jakich sytuacjach dobrać odpowiedni kontener czy algorytm
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPESW_10-_08_U01Potrafi wybrać odpowiedni kontener do przechowania elementów tego samego typu, jest w stanie mapować elementy ze sobą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_U09Słuchacz umie dobrać odpowiedni kontener do przechowania danych, oraz algorytm ze względu na wydajność.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna interfejs kontenerów, algorytmów oraz iteratorów zawartych w bibliotece standardowej C++ oraz szczegóły implementacyjne pozwalające wybrać optymalny kontener bądź algorytm do rozwiązania powierzonego mu zadania
Treści programoweT-L-4Analiza iteratorów, dedukcja typu iteratorów
T-W-4Wyjaśnienie idei iteratorów, podział iteratorów
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie dobrać odpowiedni kontener do przechowywania elementów tego samego typu
3,5
4,0Zna kontenery mapujące oraz umie mapować elementy ze sobą
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPESW_10-_08_U02Potrafi wybrać odpowiedni algorytm oraz kontener ze względu na wydajność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_U09Słuchacz umie dobrać odpowiedni kontener do przechowania danych, oraz algorytm ze względu na wydajność.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna interfejs kontenerów, algorytmów oraz iteratorów zawartych w bibliotece standardowej C++ oraz szczegóły implementacyjne pozwalające wybrać optymalny kontener bądź algorytm do rozwiązania powierzonego mu zadania
Treści programoweT-W-2Objaśnienie interfejsu kontenerów ze szczegółami implementacyjnymi
T-W-3Algorytmy sortujące, niemodyfikujące, modyfikujące
T-W-4Wyjaśnienie idei iteratorów, podział iteratorów
T-W-5Profilowanie kodu pod względem wyboru odpowiedniego algorytmu, kontenera
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wybrać odpowiedni algorytm oraz kontener ze względu na wydajność
3,5
4,0
4,5
5,0