Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S3)
Sylabus przedmiotu PLANT TISSUE CULTURES:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | |||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | PLANT TISSUE CULTURES | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Knowledge of plant anatomy and physiology would be advantageous. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | By the end of the course, students should be able to: • Explain the various components of plant tissue culture media, e.g. minerals, growth factors, hormones, and what governs the choice of components, • Explain the various steps taken to establish and optimise media for particular purposes in particular species, without the aid of texts • Explain and perform some of the more advanced techniques, e.g. embryo rescue, and protoplasting. • Establish and maintain plants in tissue culture and micropropagation, including morphogenesis • Investigate and define a protocol to establish an unknown species and test its response • Explain the various cell lines used in tissue culture and their origins and uses |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Preparation of solid and liquid media. | 6 |
T-L-2 | Preparation and sterilization of explants. | 4 |
T-L-3 | Mass micropropagation of healthy plants. | 8 |
T-L-4 | Callus and cell culture. | 8 |
T-L-5 | Suspension cultures in bioreactor. | 2 |
T-L-6 | Presentation from selective scientific papers. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | History of plant tissue cultures. | 2 |
T-W-2 | Micropropagation (preparative stage, initiation of cultures, shoot multiplication, elongation and rooting, transfer to greenhouse condition). | 6 |
T-W-3 | Somatic embryogenesis and artificial seeds. | 6 |
T-W-4 | Callus and suspension cultures. | 6 |
T-W-5 | Secondary product formation in suspension cultures. | 6 |
T-W-6 | In vitro cultures in plant breeding. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in consultation. | 10 |
A-L-2 | Assessment of project work. | 10 |
A-L-3 | Performence in laboratory. | 20 |
A-L-4 | Reading recommended literature. | 25 |
A-L-5 | Preparation of exam | 10 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Preparation of exam. | 20 |
A-W-2 | Performance in lectures. | 20 |
A-W-3 | Reading recommended literature. | 20 |
A-W-4 | Participation in consultations. | 20 |
A-W-5 | Assessment of homework assigments. | 25 |
105 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture/multi-media presentation. |
M-2 | Project method. |
M-3 | Demonstration. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: project work |
S-2 | Ocena formująca: essays |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_3-_null_W01 Students know the basic knowledge of plant tissue cultures. | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_3-_??_U01 The student is able to prepare the media and set up a sterile culture in vitro. | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_3-_??_K01 Student is able to work in a team of people growing plants in cultures in vitro. | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WKSiR_3-_null_W01 Students know the basic knowledge of plant tissue cultures. | 2,0 | |
3,0 | student know the basic knowledge of plant breeding | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WKSiR_3-_??_K01 Student is able to work in a team of people growing plants in cultures in vitro. | 2,0 | |
3,0 | Student is able to communicate with the group and work in a team of people who propagate plants in in vitro cultures as a passive commander, making numerous mistakes. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bhojwani S.S., M. K. Razdan., Plant tissue culture: theory and practice., Elsevier science, 1996
Literatura dodatkowa
- Gamborg O.L, Phillips G.C., Plant cell, Tissue and organ culture - Fundamental methods. Springer, Springer, 1995