Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu Ontology: design and implementation:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ontology: design and implementation | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Konys <Agnieszka.Konys@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | None |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Familiar with the syntax, structures and principles used in OWL language |
C-2 | The ability to design and write small-scale ontologies and to use reasoning mechanisms |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Introduction to the ontologies | 2 |
T-L-2 | Protégé ontology editor and OWL language | 3 |
T-L-3 | Building an OWL ontology: defining class hierarchy | 4 |
T-L-4 | OWL object property characteristics | 2 |
T-L-5 | Building an OWL ontology: defining individuals, data type properties | 4 |
T-L-6 | Graphical visualization of the ontology | 2 |
T-L-7 | Describing and defining classes | 3 |
T-L-8 | The application of reasoning mechanisms and query tools | 5 |
T-L-9 | The application of plugins and tools to manage the ontology | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction to the ontologies | 2 |
T-W-2 | Ontology editors and standards for ontology description | 3 |
T-W-3 | Selected approaches to the ontology construction and knowledge engineering methods | 2 |
T-W-4 | Building an OWL ontology | 6 |
T-W-5 | Primitive and defined classes | 4 |
T-W-6 | Selected reasoning mechanisms and Open World Reasoning | 4 |
T-W-7 | Reusing of existing ontologies | 2 |
T-W-8 | Creating other OWL constructs in Protégé | 2 |
T-W-9 | Restriction types | 2 |
T-W-10 | Ontology-based solutions to knowledge extraction | 2 |
T-W-11 | Exam | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Laboratory attendance | 30 |
A-L-2 | Student individual work | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Lectures attendance | 30 |
A-W-2 | Student individual work | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informative lectures |
M-2 | Discussion |
M-3 | Work with computers at laboratories |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Written exam |
S-2 | Ocena formująca: Project work |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WI_1-_??_W01 After the course the student should be able to understand and use the basic ontology constructs in OWL | — | — | — | — | — | — |
WM-WI_1-_??_W02 After the course the student should be able to design and construct a small-scale ontology | — | — | — | — | — | — |
Literatura podstawowa
- Michael K. Smith, Chris Welty, and Deborah L. McGuinness, OWL Web Ontology Language Guide, 2004, http://www.w3.org/TR/owl-guide/
- Matthew Horridge (eds.), A Practical Guide To Building OWL Ontologies Using Protege 4 and CO-ODE Tools Edition 1.2, The University of Manchester, Manchester, 2009
- Protege tutorial. Available from http://protege.stanford.edu/
Literatura dodatkowa
- Natalya F. Noy and Deborah L. McGuinness, Ontology Development 101: A Guide to Creating Your First Ontology, Stanford Knowledge Systems Laboratory Technical Report, 2004