Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Organizacje nadzoru w gospodarce żywnościowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacje nadzoru w gospodarce żywnościowej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu: prawa żywnościowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem organizacji nadzoru nad jakością żywności. Studenci zapoznają się kompetencjami poszczególnych organizacji zajmujących się nadzorem urzędowym i rynkowym |
C-2 | Zapoznanie studentów z przebiegiem kontroli zarówno z punktu widzenia kontrolowanego, jak i kontrolującego. Poznanie praw i obowiązków w tym zakresie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do przedmiotu. Wybór tematów do opracowania prezentacji | 1 |
T-A-2 | Kompetencje międzynarodowych organów nadzoru w zakresie bezpieczeństwa i jakości żywności | 2 |
T-A-3 | Kompetencje krajowych organów nadzoru w zakresie bezpieczeństwa żywności. | 2 |
T-A-4 | Kompetencje krajowych organów nadzoru w zakresie jakości żywności. | 2 |
T-A-5 | Przebieg kontroli z punktu widzenia kontrolowanego – prawa i obowiązki – studium przypadku | 2 |
T-A-6 | Przebieg kontroli z punktu widzenia kontrolującego prawa i obowiązki – studium przypadku | 2 |
T-A-7 | Prezentacje opracowanych projektów | 3 |
T-A-8 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Urzędowy i rynkowy nadzór nad bezpieczeństwem i jakością żywności - wprowadzenie | 1 |
T-W-2 | Światowe i unijne organizacje nadzoru nad jakością i bezpieczeństwem żywności (Codex Alimentarius, GFSI, EFSA) | 3 |
T-W-3 | Polskie urzędy nadzoru nad bezpieczeństwem żywności – Państwowa Inspekcja Sanitarna (PIS) | 2 |
T-W-4 | Polskie urzędy nadzoru nad bezpieczeństwem żywności – Inspekcja Weterynaryjna (IW) | 2 |
T-W-5 | Polskie urzędy nadzoru nad jakością handlową: Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS), Inspekcja Handlowa (IH) | 2 |
T-W-6 | Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa (PIORiN) | 1 |
T-W-7 | Rynkowy nadzór nad jakością żywności | 3 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie prezentacji | 8 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury naukowej | 15 |
A-W-3 | zapoznanie się z informacjami na stronach internetowych organizacj nadzoru: krajowych, europejskich, światowych | 10 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne realizowane samodzielnie i w zespołach |
M-4 | Metody przypadków, prezentacje – zależne od rodzaju ćwiczenia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź pisemna/ustna podczas zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach |
S-3 | Ocena formująca: ocena z prezentacji |
S-4 | Ocena formująca: sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia |
S-5 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy z materiału opanowanego podczas ćwiczeń laboratoryjnych |
S-6 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D32_W01 Student posiada wiedzę z zakresu organizacji kompetentnych w zakresie nadzoru nad jakością i bezpieczeństwem żywności na poziomie międzynarodowym, unijnym i krajowym. Zna kompetencje poszczególnych organizacji. | ZBJZ_1A_W02, ZBJZ_1A_W11 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D32_U01 Student nabywa podstawowe umiejętności przydatne w uczestniczeniu podczas kontroli urzędowych zarówno z punktu widzenia organizacji nadzorującej, jak i kontrolowanej | ZBJZ_1A_U10 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D32_K01 Student ma świadomość znaczenia organizacji nadzoru nad bezpieczeństwem i jakością żywności dla społeczeństwa i konieczność dokształcania się, ze względu na stale uaktualnianie wymagań w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem żywności i żywienia. | ZBJZ_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-5, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D32_W01 Student posiada wiedzę z zakresu organizacji kompetentnych w zakresie nadzoru nad jakością i bezpieczeństwem żywności na poziomie międzynarodowym, unijnym i krajowym. Zna kompetencje poszczególnych organizacji. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić organizacje zajmujące się nadzorem nad bezpieczeństwem żywności i większość organizacji nadzorujących pozostałe aspekty jakościn żywności. Potrafi w dostatecznym stopniu scharakteryzować kompetencje wymienionych organów nadzoru. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D32_U01 Student nabywa podstawowe umiejętności przydatne w uczestniczeniu podczas kontroli urzędowych zarówno z punktu widzenia organizacji nadzorującej, jak i kontrolowanej | 2,0 | |
3,0 | Zna a dostatecznym stopniu zasady przeprowadzania kontroli. Zna obowiązki kontrolowanego podczas kontroli. Częściowo zna obowiązki kontrolowanego a także prawa kontrolowanego i kontrolującego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D32_K01 Student ma świadomość znaczenia organizacji nadzoru nad bezpieczeństwem i jakością żywności dla społeczeństwa i konieczność dokształcania się, ze względu na stale uaktualnianie wymagań w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem żywności i żywienia. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić korzyści związane z istnieniem organizacji nadzoru nad bezpieczeństwem i jakością żywności dla społeczeństwa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wiśniewska M., Malinowska E., Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty, Difin, 2011
- Wojciechowski P., Wspólnotowy model kontroli urzędowej żywności, Wolter Kluwers, 2008
- Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. 1985 nr 12 poz. 49 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r.o Inspekcji Weterynaryjnej - tekst ujednolicony (Dz.U. z 2010 nr 112 poz. 744)
- Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z poźn. zm).
Literatura dodatkowa
- Zgodne z tematyką artykuły w czasopismach krajowych i zagranicznych
- Informacje zawarte na stronach internetowych organizacji nadzorujących jakość żywności