Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Technologia gastronomiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia gastronomiczna | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>, Natalia Krzemińska <Natalia.Krzeminska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wiedzy z zakresu Chemii żywności, Ogólnej technologii żywności oraz Analizy i oceny jakości żywności. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wpływ formy surowca oraz wybranych procesów cieplnych na wydajność potraw przygotowywanych z użyciem profesjonalnych urządzeń grzewczych | 5 |
T-L-2 | Przyprawy i ich rola w technologii potraw | 3 |
T-L-3 | Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi | 4 |
T-L-4 | Wykorzystanie właściwości funkcjonalnych skrobi oraz innych dodatków strukturotwórczych w technologii potraw. | 4 |
T-L-5 | Przygotowanie oraz ocena wybranych potraw staropolskich regionalnych i /lub kuchni innych narodów. | 4 |
T-L-6 | Ocena wybranych potraw po zamrożeniu. | 3 |
T-L-7 | Ocena jakości sensorycznej wybranych potraw przygotowanych na bazie koncentratów spożywczych. | 4 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia związane z gastronomią. Podział i ogólna charakterystyka zakładów żywienia zbiorowego. | 1 |
T-W-2 | Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw. | 3 |
T-W-3 | Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych. | 3 |
T-W-4 | Zmiany zachodzące w żywności w czasie obróbek cieplnych | 3 |
T-W-5 | Wykorzystanie funkcjonalnych dodatków modyfikujących jakość potraw oraz ich walory sensoryczne i żywieniowe | 3 |
T-W-6 | Podstawowe zasady przechowywania surowców, półproduktów i gotowych potraw. | 1 |
T-W-7 | Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw. | 2 |
T-W-8 | Potrawy tradycyjnie polskie w aspekcie kulinarnego dziedzictwa. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 27 |
A-L-2 | Przygotowanie się do kolokwiów | 32 |
A-L-3 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 30 |
89 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe) | 37 |
A-W-3 | Samodzielne przygotowywanie wybranych tematów | 35 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft PowerPoint. |
M-2 | Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej |
M-3 | Praca w zespole |
M-4 | Dyskusja |
M-5 | Rozwiązywanie problemów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D6tiz_W01 Ma ogólną wiedzę na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw | TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-5, M-4, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
TZZ_1A_D6tiz_W02 Ma podstawową wiedzę w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji | TZZ_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-7 | M-1, M-5, M-4, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D6tiz_U01 Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-5, M-4, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
TZZ_1A_D6tiz_U02 Ma umiejętność samokształcenia się oraz potrafi ocenić wpływ różnych procesów na jakość i wydajność potraw | TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U23 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-5, M-4, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D6tiz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań. | TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-5, M-4, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
TZZ_1A_D6tiz_K02 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie technologii przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy | TZZ_1A_K06, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-5, M-4, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D6tiz_W01 Ma ogólną wiedzę na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw | 2,0 | Wiedzy studenta na temat składu surowców i półproduktów oraz mozliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw jest niewystarczająca. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TZZ_1A_D6tiz_W02 Ma podstawową wiedzę w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji | 2,0 | Wiedza studenta w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji jest niewystarczająca. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D6tiz_U01 Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie | 2,0 | Umiejętność pracy indywidualnej lub w zespole, umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułowania i uzasadniania opinii jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TZZ_1A_D6tiz_U02 Ma umiejętność samokształcenia się oraz potrafi ocenić wpływ różnych procesów na jakość i wydajność potraw | 2,0 | Umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, oraz umiejętność oszacowania ć czasu potrzebnego na realizację zleconego zadania, opracowania i zrealizacji harmonogramu prac zapewniających dotrzymanie terminów jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D6tiz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań. | 2,0 | Świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań jest niewystarczająca. |
3,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TZZ_1A_D6tiz_K02 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie technologii przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy | 2,0 | Świadomość ryzyka oraz oceny skutków wykonywanej działalności w zakresie technologii przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego. Myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy oraz rozumienie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy jest niewystarczające. |
3,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Literatura podstawowa
- Zalewski S., Podstawy techologii gastronomicznej, WNT, Warszawa, 2010, IV
- Praca zbiorowa, Kucharz & gastronom Vademecum, REA, Warszawa, 2001
- Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Czasopismo, Przegląd Gastronomiczny
- Czasopismo, Przemysł Spożywczy
- Czasopismo, Kuchnia
- Czasopismo, Poradnik Restauratora
- Milewska M., Prączko A., Stasiak., Podstawy Gastronomii, PWE, Warszawa, 2010