Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość treści przedmiotów: Ekologia i ochrona środowiska, Higiena i toksykologia żywności, Biochemia, Podstawy żywienia człowieka, Technologie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności | 1 |
T-A-2 | Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu | 6 |
T-A-3 | Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele, zadania i organizacja monitoringu żywności w Polsce, UE i na Świecie | 1 |
T-W-2 | Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności. | 1 |
T-W-3 | Modele monitoringu i metody szacowania zagrożenia zdrowia konsumenta. | 1 |
T-W-4 | Metody badawcze stosowane w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. | 2 |
T-W-5 | Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny. | 4 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | przygotowanie teoretyczne do zajęć | 10 |
A-A-3 | konsultacje | 4 |
A-A-4 | przygotowanie pracy kontrolnej | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | Studiowanie literatury naukowej | 16 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja związana z wykładem |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_W01 Zna terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, jest w stanie zaprojektować monitoring bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej i wyniki opisać metodami matematycznymi, na podstawie zależności ekologicznych oraz znajomości surowców i procesów zachodzących w trakcie ich przetwarzania i przechowywania może wskazać toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz zaproponować metody ich ograniczenia | TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W02, TZZ_1A_W11, TZZ_1A_W22, TZZ_1A_W05 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_U01 Student w ramach samokształcenia umie wyszukać, zrozumieć i interpretować informacje związane z monitoringiem bezpieczeństwa toksykologicznego żywności. Umie planować i wykonać badania indywidualne i/lub zespołowe w tym zakresie z zastosowaniem właściwych metod analitycznych, przestrzegając zasad BHP. Potrafi zastosować metody matematyczne w analizie zmian długookresowych i opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią. Umie wdrażać wyniki monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności do produkcji żywności | TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U08, TZZ_1A_U30, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U10, TZZ_1A_U26, TZZ_1A_U03 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_K01 Sudent ma świadomość swojej wiedzy w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, jest swiadomy potrzeby profesjonalizmu, zachowania zasad etyki, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi ocenić stopień ryzyka, przyjąć rolę lidera i podjąć działania w celu usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa żywności | TZZ_1A_K06, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_W01 Zna terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, jest w stanie zaprojektować monitoring bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej i wyniki opisać metodami matematycznymi, na podstawie zależności ekologicznych oraz znajomości surowców i procesów zachodzących w trakcie ich przetwarzania i przechowywania może wskazać toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz zaproponować metody ich ograniczenia | 2,0 | Student nie posiada wiedzy w zakresie organizacji monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności i potrafi zaprojektować badania w tym kierunku | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku i wskazać odpowiednie metody badawcze | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku, wskazać odpowiednie metody badawcze i opisać wyniki metodami analizy matematycznej | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku, wskazać odpowiednie metody badawcze, opisać wyniki metodami analizy matematycznej i na podstawie znajomości surowców, zależności ekologicznych oraz zmian w procesie przetwarzania i przechowywania wskazać sposoby ograniczenia zagrożenia bezpieczeństwa żywności |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_U01 Student w ramach samokształcenia umie wyszukać, zrozumieć i interpretować informacje związane z monitoringiem bezpieczeństwa toksykologicznego żywności. Umie planować i wykonać badania indywidualne i/lub zespołowe w tym zakresie z zastosowaniem właściwych metod analitycznych, przestrzegając zasad BHP. Potrafi zastosować metody matematyczne w analizie zmian długookresowych i opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią. Umie wdrażać wyniki monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności do produkcji żywności | 2,0 | Student nia posiada umiejętności niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształceniaw zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi porównać ich efektywność oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi porównać ich efektywność oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania i zaproponować metody ich rozwiązania z równoczesnym uzasadnieniem ich wyboru |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_K01 Sudent ma świadomość swojej wiedzy w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, jest swiadomy potrzeby profesjonalizmu, zachowania zasad etyki, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi ocenić stopień ryzyka, przyjąć rolę lidera i podjąć działania w celu usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa żywności | 2,0 | Student nie posiada niezbędnych kompetencji i nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi niezbędnych w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności |
3,0 | Student posiada ograniczone kompetencje, ale nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi niezbędnych w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności | |
3,5 | Student posiada kompetencje, ale umie wykorzystać zaledwie kilka narzędzi niezbędnych w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności | |
4,0 | Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności | |
4,5 | Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi porównać ich efektywność | |
5,0 | Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi porównać ich efektywność, zidentyfikować narzędzia niezbędne do rozwiązania problemu i uzasadnić ich wybór |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
- Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Czasopisma: Roczniki Państwowego Zakładu Higieny; Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Żywność, Nauka, Technologia, Jakość, 2011