Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Podstawy hydrologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy hydrologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność oceny warunków hydrochemicznych zbiorników |
W-2 | Podstawowa wiedza z geografii, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z hydrologii |
W-3 | Umiejętność posługiwania się PC |
W-4 | Umiejętność posługiwania się bazami danych z zakresu informacji o środowisku wodnym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szczególnie w ochronie wód i w rybactwie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Metody badawcze hydrologii | 2 |
T-W-2 | Hydrosfera, obieg wody, zasoby wodne | 3 |
T-W-3 | Bilans wodny | 2 |
T-W-4 | Wody podziemne | 2 |
T-W-5 | Źródła. | 1 |
T-W-6 | Elementy potamologii | 3 |
T-W-7 | Elementy limnologii | 2 |
T-W-8 | Gospodarka wodna. Elementy glacjologii. Kartowanie hydrograficzne. | 3 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i innycvh źródeł | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami |
M-4 | Seminarium |
M-5 | Prelekcja |
M-6 | Objaśnienia i wyjaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie |
S-2 | Ocena formująca: Test |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzian |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C12_W01 Znajomość metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szzcególnie w zakresie ochrony wód i rybactwa | RYB_1A_W07, RYB_1A_W01, RYB_1A_W20, RYB_1A_W02, RYB_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C12_U01 Wykorzystywania metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szzcególnie w zakresie ochrony wód i rybactwa | RYB_1A_U03, RYB_1A_U02, RYB_1A_U01, RYB_1A_U05, RYB_1A_U04, RYB_1A_U16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-6 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C12_K01 Wykorzystywanie metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szzcególnie w zakresie ochrony wód i rybactwa | RYB_1A_K04, RYB_1A_K03, RYB_1A_K06, RYB_1A_K01, RYB_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-6 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C12_W01 Znajomość metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szzcególnie w zakresie ochrony wód i rybactwa | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C12_U01 Wykorzystywania metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szzcególnie w zakresie ochrony wód i rybactwa | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C12_K01 Wykorzystywanie metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szzcególnie w zakresie ochrony wód i rybactwa | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz |
Literatura podstawowa
- Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Zdz., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2010
- Gutry-Korycka M., Pzrewodnik do terenowych badań hydrometrycznych, PWN, Warszawa, 2008