Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Rośliny ozdobne w życiu człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny ozdobne w życiu człowieka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych gatunków roślin ozdobnych i użytkowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie najważniejszych roślin ozdobnych ii użytkowych w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce. |
C-2 | Pokazanie możliwości zastosowania właściwych gatunkiów roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projektowanie i opis stoiska wystawowego promującego regionalne produkty ogrodnicze i winiarskie z wykorzystaniem właściwych roślin ozdobnych, m.in. gatunków ozdobnych z rodzaju Vitis. | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia uprawy i symbolika roślin ozdobnych i użytkowych. | 2 |
T-W-2 | Użytkowe i symboliczne znaczenie winorośli w kulturach starożytnych i tradycji chrześcijańskiej. | 2 |
T-W-3 | Rośliny ozdobne w zwyczajach, obrzędach i religiach świata. | 2 |
T-W-4 | Motywy roślinne w architekturze i sztuce. | 2 |
T-W-5 | Współczesna rola roślin ozdobnych oraz ważnych roślin użytkowych mających walory ozdobne. | 4 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-A-3 | konsultacje dotyczące projektu | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie materiałów do wykonania projektu | 9 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | uczestniczenie w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | podające |
M-2 | aktywizujące |
M-3 | eksponujące |
M-4 | metody praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: praca projektowa |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O16-2_W01 Student charakteryzuje najważniejsze rośliny ozdobne i użytkowe w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce. | UWW_1A_W14 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O16-2_U01 Student umie zastosować właściwe gatunki roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi. | UWW_1A_U03, UWW_1A_U08, UWW_1A_U13, UWW_1A_U09, UWW_1A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O16-2_K01 Student ma potrzebę doskonalenia się i poszerzania wiedzy o roślinach i ich znaczeniu w różnych sferach życia człowieka. | UWW_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O16-2_W01 Student charakteryzuje najważniejsze rośliny ozdobne i użytkowe w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce. | 2,0 | |
3,0 | Student pobieżnie charakteryzuje najważniejsze rośliny ozdobne i użytkowe w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O16-2_U01 Student umie zastosować właściwe gatunki roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi. | 2,0 | |
3,0 | Student umie dobrać tylko podstawowe gatunki roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O16-2_K01 Student ma potrzebę doskonalenia się i poszerzania wiedzy o roślinach i ich znaczeniu w różnych sferach życia człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student ma małą potrzebę doskonalenia się i poszerzania wiedzy o roślinach i ich znaczeniu w różnych sferach życia człowieka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Baldock J., Symbolika chrześcijańska., REBIS, Poznań, 1994
- Molenda J., Rośliny, które udomowiły człowieka., Replika, Zakrzewo, 2015
- Pelt J-M., Mazoyer M., Monod T., Giradon J., Najpiękniejsza historia roślin., Cyklady, Warszawa, 2001
- Hyams E, Rośliny w służbie człowieka., PWN, Warszawa, 1974
- Szafer W., Szaferowa J., Kwiaty w naturze i sztuce., PWN, Warszawa, 1958
- Niwiński A., Mity i symbole religijne starożytnego Egiptu., ISKRY, Warszawa, 1984
Literatura dodatkowa
- Mircea. E., Obrazy i symbole: szkice o symbolizmie magiczno-religijnym., KR, W-wa, 1998
- Mitkowska A., Sacrum w ogrodach: święte ogrody kalwaryjskie i ich symbolika., PK, Kraków, 1997
- Mynett K., Buddyzm i kwiat lotosu., KWIATY 2/21, Kraków, 1998
- Mynett K., Judaizm obfituje w rośliny - symbole, KWIATY 3/21, 1998
- Mynett K., Lilia biała - kwiat chrześcijaństwa., KWIATY 4/21, 1998
- Mynett K., Różą i islam., KWIATY 1/20, 1999
- Niwiński A., Mity i symbole religijne starożytnego Egiptu., ISKRY., W-wa, 1984