Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Rośliny ozdobne w życiu człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny ozdobne w życiu człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 3 0,80,40zaliczenie
wykładyW8 12 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych gatunków roślin ozdobnych i użytkowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie najważniejszych roślin ozdobnych ii użytkowych w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
C-2Pokazanie możliwości zastosowania właściwych gatunkiów roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie i opis stoiska wystawowego promującego regionalne produkty ogrodnicze i winiarskie z wykorzystaniem właściwych roślin ozdobnych, m.in. gatunków ozdobnych z rodzaju Vitis.3
3
wykłady
T-W-1Historia uprawy i symbolika roślin ozdobnych i użytkowych.2
T-W-2Użytkowe i symboliczne znaczenie winorośli w kulturach starożytnych i tradycji chrześcijańskiej.2
T-W-3Rośliny ozdobne w zwyczajach, obrzędach i religiach świata.2
T-W-4Motywy roślinne w architekturze i sztuce.2
T-W-5Współczesna rola roślin ozdobnych oraz ważnych roślin użytkowych mających walory ozdobne.4
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3konsultacje dotyczące projektu5
A-A-4Przygotowanie materiałów do wykonania projektu9
24
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3uczestniczenie w konsultacjach5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia wykładów5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1podające
M-2aktywizujące
M-3eksponujące
M-4metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: praca projektowa

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O16-2_W01
Student charakteryzuje najważniejsze rośliny ozdobne i użytkowe w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
UWW_1A_W14C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O16-2_U01
Student umie zastosować właściwe gatunki roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.
UWW_1A_U03, UWW_1A_U08, UWW_1A_U13, UWW_1A_U09, UWW_1A_U05C-1, C-2T-A-1M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O16-2_K01
Student ma potrzebę doskonalenia się i poszerzania wiedzy o roślinach i ich znaczeniu w różnych sferach życia człowieka.
UWW_1A_K02C-1, C-2T-A-1, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O16-2_W01
Student charakteryzuje najważniejsze rośliny ozdobne i użytkowe w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
2,0
3,0Student pobieżnie charakteryzuje najważniejsze rośliny ozdobne i użytkowe w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O16-2_U01
Student umie zastosować właściwe gatunki roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.
2,0
3,0Student umie dobrać tylko podstawowe gatunki roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O16-2_K01
Student ma potrzebę doskonalenia się i poszerzania wiedzy o roślinach i ich znaczeniu w różnych sferach życia człowieka.
2,0
3,0Student ma małą potrzebę doskonalenia się i poszerzania wiedzy o roślinach i ich znaczeniu w różnych sferach życia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Baldock J., Symbolika chrześcijańska., REBIS, Poznań, 1994
  2. Molenda J., Rośliny, które udomowiły człowieka., Replika, Zakrzewo, 2015
  3. Pelt J-M., Mazoyer M., Monod T., Giradon J., Najpiękniejsza historia roślin., Cyklady, Warszawa, 2001
  4. Hyams E, Rośliny w służbie człowieka., PWN, Warszawa, 1974
  5. Szafer W., Szaferowa J., Kwiaty w naturze i sztuce., PWN, Warszawa, 1958
  6. Niwiński A., Mity i symbole religijne starożytnego Egiptu., ISKRY, Warszawa, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Mircea. E., Obrazy i symbole: szkice o symbolizmie magiczno-religijnym., KR, W-wa, 1998
  2. Mitkowska A., Sacrum w ogrodach: święte ogrody kalwaryjskie i ich symbolika., PK, Kraków, 1997
  3. Mynett K., Buddyzm i kwiat lotosu., KWIATY 2/21, Kraków, 1998
  4. Mynett K., Judaizm obfituje w rośliny - symbole, KWIATY 3/21, 1998
  5. Mynett K., Lilia biała - kwiat chrześcijaństwa., KWIATY 4/21, 1998
  6. Mynett K., Różą i islam., KWIATY 1/20, 1999
  7. Niwiński A., Mity i symbole religijne starożytnego Egiptu., ISKRY., W-wa, 1984

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie i opis stoiska wystawowego promującego regionalne produkty ogrodnicze i winiarskie z wykorzystaniem właściwych roślin ozdobnych, m.in. gatunków ozdobnych z rodzaju Vitis.3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia uprawy i symbolika roślin ozdobnych i użytkowych.2
T-W-2Użytkowe i symboliczne znaczenie winorośli w kulturach starożytnych i tradycji chrześcijańskiej.2
T-W-3Rośliny ozdobne w zwyczajach, obrzędach i religiach świata.2
T-W-4Motywy roślinne w architekturze i sztuce.2
T-W-5Współczesna rola roślin ozdobnych oraz ważnych roślin użytkowych mających walory ozdobne.4
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3konsultacje dotyczące projektu5
A-A-4Przygotowanie materiałów do wykonania projektu9
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3uczestniczenie w konsultacjach5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia wykładów5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O16-2_W01Student charakteryzuje najważniejsze rośliny ozdobne i użytkowe w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W14student zna gatunki i odmiany winorośli oraz wybranych roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie najważniejszych roślin ozdobnych ii użytkowych w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
C-2Pokazanie możliwości zastosowania właściwych gatunkiów roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.
Treści programoweT-W-1Historia uprawy i symbolika roślin ozdobnych i użytkowych.
T-W-2Użytkowe i symboliczne znaczenie winorośli w kulturach starożytnych i tradycji chrześcijańskiej.
T-W-3Rośliny ozdobne w zwyczajach, obrzędach i religiach świata.
T-W-4Motywy roślinne w architekturze i sztuce.
T-W-5Współczesna rola roślin ozdobnych oraz ważnych roślin użytkowych mających walory ozdobne.
Metody nauczaniaM-1podające
M-2aktywizujące
M-3eksponujące
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student pobieżnie charakteryzuje najważniejsze rośliny ozdobne i użytkowe w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O16-2_U01Student umie zastosować właściwe gatunki roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania gatunków i odmian winorośli oraz innych roślin ogrodniczych
UWW_1A_U08student posiada umiejętność zaplanowania i wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winnic
UWW_1A_U13student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu kierunku studiów z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami i odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą i winiarską
UWW_1A_U09student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania metod i technologii uprawy w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
UWW_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli, dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Cel przedmiotuC-1Poznanie najważniejszych roślin ozdobnych ii użytkowych w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
C-2Pokazanie możliwości zastosowania właściwych gatunkiów roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.
Treści programoweT-A-1Projektowanie i opis stoiska wystawowego promującego regionalne produkty ogrodnicze i winiarskie z wykorzystaniem właściwych roślin ozdobnych, m.in. gatunków ozdobnych z rodzaju Vitis.
Metody nauczaniaM-4metody praktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie dobrać tylko podstawowe gatunki roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O16-2_K01Student ma potrzebę doskonalenia się i poszerzania wiedzy o roślinach i ich znaczeniu w różnych sferach życia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie najważniejszych roślin ozdobnych ii użytkowych w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
C-2Pokazanie możliwości zastosowania właściwych gatunkiów roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.
Treści programoweT-A-1Projektowanie i opis stoiska wystawowego promującego regionalne produkty ogrodnicze i winiarskie z wykorzystaniem właściwych roślin ozdobnych, m.in. gatunków ozdobnych z rodzaju Vitis.
T-W-5Współczesna rola roślin ozdobnych oraz ważnych roślin użytkowych mających walory ozdobne.
Metody nauczaniaM-1podające
M-2aktywizujące
M-3eksponujące
M-4metody praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma małą potrzebę doskonalenia się i poszerzania wiedzy o roślinach i ich znaczeniu w różnych sferach życia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0