Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Hortiterapia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hortiterapia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 3 0,80,40zaliczenie
wykładyW8 12 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu ogrodnictwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi przygotować odpowiednie dla poszczególnych grup pacjentów programy z zakresu hortiterapii z wykorzystaniem upraw winorośli.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Koncepcja zagospodarowania winnicy do prowadzenia zajęć z hortiterapii.2
T-A-2Przygotowanie całorocznego programu terapii ogrodniczej w winnicy.1
3
wykłady
T-W-1Rola winnic i ogrodów w terapii ogrodniczej.2
T-W-2Przystosowanie winnicy do prowadzenia zajęć z hortiterapii.2
T-W-3Podstawowe wyposażenie i narzędzia w różnych formach terapii ogrodniczej.2
T-W-4Elementy zagospodarowania winnic pomocne w prowadzeniu hortiterapii.2
T-W-5Projektowanie programów terapii ogrodniczej.4
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie projektów10
A-A-3czytanie wskazanej literatury5
A-A-4udział w konsultacjach4
24
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2udział w konsultacjach5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin ozdobnych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O16-1_W01
Studenta rozpoznaje gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii i ma wiedzę z zakresu metod uprawy ogrodniczej z wykorzystaniem hortiterapii
UWW_1A_W14C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O16-1_U01
student ma umiejętność rozpoznawania gatunków roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii i potrfi je wykorzstać w winnicy do realizacji programów z hortiterapii
UWW_1A_U03, UWW_1A_U05, UWW_1A_U08, UWW_1A_U09, UWW_1A_U13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O16-1_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych rozwiązań w zakresie hortiterapii
UWW_1A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O16-1_W01
Studenta rozpoznaje gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii i ma wiedzę z zakresu metod uprawy ogrodniczej z wykorzystaniem hortiterapii
2,0
3,0Student rozpoznaje gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii i zna metody upraw ogrodniczych z w wykorzystaniem hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O16-1_U01
student ma umiejętność rozpoznawania gatunków roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii i potrfi je wykorzstać w winnicy do realizacji programów z hortiterapii
2,0
3,0student rozpoznaje gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii i potrfi je wykorzstać w winnicy do realizacji programów z hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O16-1_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych rozwiązań w zakresie hortiterapii
2,0
3,0Studenta ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych rozwiązań w zakresie hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Płoszaj-Witkowska B. (red.), Hortiterapia., WUWM, Olsztyn, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Mitchel L. Hewson, Horticulture As Therapy, HTM, Ontario, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Koncepcja zagospodarowania winnicy do prowadzenia zajęć z hortiterapii.2
T-A-2Przygotowanie całorocznego programu terapii ogrodniczej w winnicy.1
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola winnic i ogrodów w terapii ogrodniczej.2
T-W-2Przystosowanie winnicy do prowadzenia zajęć z hortiterapii.2
T-W-3Podstawowe wyposażenie i narzędzia w różnych formach terapii ogrodniczej.2
T-W-4Elementy zagospodarowania winnic pomocne w prowadzeniu hortiterapii.2
T-W-5Projektowanie programów terapii ogrodniczej.4
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie projektów10
A-A-3czytanie wskazanej literatury5
A-A-4udział w konsultacjach4
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2udział w konsultacjach5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O16-1_W01Studenta rozpoznaje gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii i ma wiedzę z zakresu metod uprawy ogrodniczej z wykorzystaniem hortiterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W14student zna gatunki i odmiany winorośli oraz wybranych roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Student potrafi przygotować odpowiednie dla poszczególnych grup pacjentów programy z zakresu hortiterapii z wykorzystaniem upraw winorośli.
Treści programoweT-W-1Rola winnic i ogrodów w terapii ogrodniczej.
T-W-2Przystosowanie winnicy do prowadzenia zajęć z hortiterapii.
T-W-3Podstawowe wyposażenie i narzędzia w różnych formach terapii ogrodniczej.
T-W-4Elementy zagospodarowania winnic pomocne w prowadzeniu hortiterapii.
T-W-5Projektowanie programów terapii ogrodniczej.
T-A-1Koncepcja zagospodarowania winnicy do prowadzenia zajęć z hortiterapii.
T-A-2Przygotowanie całorocznego programu terapii ogrodniczej w winnicy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin ozdobnych)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii i zna metody upraw ogrodniczych z w wykorzystaniem hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O16-1_U01student ma umiejętność rozpoznawania gatunków roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii i potrfi je wykorzstać w winnicy do realizacji programów z hortiterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania gatunków i odmian winorośli oraz innych roślin ogrodniczych
UWW_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli, dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
UWW_1A_U08student posiada umiejętność zaplanowania i wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winnic
UWW_1A_U09student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania metod i technologii uprawy w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
UWW_1A_U13student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu kierunku studiów z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami i odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą i winiarską
Cel przedmiotuC-1Student potrafi przygotować odpowiednie dla poszczególnych grup pacjentów programy z zakresu hortiterapii z wykorzystaniem upraw winorośli.
Treści programoweT-W-1Rola winnic i ogrodów w terapii ogrodniczej.
T-W-2Przystosowanie winnicy do prowadzenia zajęć z hortiterapii.
T-W-3Podstawowe wyposażenie i narzędzia w różnych formach terapii ogrodniczej.
T-W-4Elementy zagospodarowania winnic pomocne w prowadzeniu hortiterapii.
T-W-5Projektowanie programów terapii ogrodniczej.
T-A-1Koncepcja zagospodarowania winnicy do prowadzenia zajęć z hortiterapii.
T-A-2Przygotowanie całorocznego programu terapii ogrodniczej w winnicy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin ozdobnych)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozpoznaje gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii i potrfi je wykorzstać w winnicy do realizacji programów z hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O16-1_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych rozwiązań w zakresie hortiterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Student potrafi przygotować odpowiednie dla poszczególnych grup pacjentów programy z zakresu hortiterapii z wykorzystaniem upraw winorośli.
Treści programoweT-W-1Rola winnic i ogrodów w terapii ogrodniczej.
T-W-2Przystosowanie winnicy do prowadzenia zajęć z hortiterapii.
T-W-3Podstawowe wyposażenie i narzędzia w różnych formach terapii ogrodniczej.
T-W-4Elementy zagospodarowania winnic pomocne w prowadzeniu hortiterapii.
T-W-5Projektowanie programów terapii ogrodniczej.
T-A-1Koncepcja zagospodarowania winnicy do prowadzenia zajęć z hortiterapii.
T-A-2Przygotowanie całorocznego programu terapii ogrodniczej w winnicy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin ozdobnych)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studenta ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych rozwiązań w zakresie hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0