Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Winnice i sady jako element stabilizacji i ochrony gruntów przed erozją:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Winnice i sady jako element stabilizacji i ochrony gruntów przed erozją
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy informacje o środowisku, jego elementach i powiązaniach między nimi.
W-2Gleboznawstwo - właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleb kształtujące ich żyzność i urodzajność oraz odporność na procesy degradacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z przyczynami i formami degradacji gruntów powodowanej ruchami masowymi, w tym procesami erozyjnymi, oraz ich niekorzystnym wpływem na środowisko.
C-2Nabycie umiejętności zaplanowania ochrony gruntów w terenach urzeźbionych, w tym przez zabiegi agrotechniczne oraz techniczną i biologiczną stabilizację zboczy.
C-3Uświadomienie konieczności ochrony gruntów urzeźbionych w aspekcie ochrony całego środowiska oraz uzyskiwania wysokiej ilości i jakości plonów roślin uprawnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przyczyny i formy ruchów masowych, w tym erozyjnych, oraz ich niekorzystny wpływ na środowisko. Czynniki naturalne i antropogeniczne mające wpływ na rozwój procesów erozyjnych.2
T-W-2Formy zabiegów przeciwerozyjnych, w tym techniczna i biologiczna stabilizacja zboczy (zadarnienie, zakrzaczenie i zadrzewianie). Wpływ roślinności zielnej i trwałej na stabilizację gruntów, ochronę gleb, wód i powietrza oraz estetykę krajobrazu.3
T-W-3Rola sadów i winnic w ograniczaniu degradacji gruntów i ekosystemów (erozja wodna, erozja wietrzna, hamowanie migracji składników pokarmowych i substancji toksycznych).3
T-W-4Przykłady zagospodarowania sadowniczego gruntów narożnych na erozję i ruchy masowe w Polsce i na świecie.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.9
A-W-2Konsultacje przedmiotowe i studiowanie literatury specjalistycznej.13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-2Metoda problemowa (dyskusja dydaktyczna).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny formujące z kolokwiów cząstkowych, przeprowadzanych w trakcie trwania zajęć, oraz oceny za aktywność.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny podsumowujące przeprowadzane w formie pisemnej w końcowej fazie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O07-1_W01
Student nabywa wiedzę z zakresu ochrony gleb i gruntów przed degradacją, w tym przede wszystkim w wyniku ruchów masowych i procesów erozyjnych.
UWW_1A_W08, UWW_1A_W15C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O07-1_U01
Student potrafi uzasadnić potrzebę ochrony gleb i gruntów w terenach urzeźbionych. Posiada umiejętność zaplanowania obudowy biologicznej zboczy z wykorzystaniem roślinności zielnej i trwałej, w tym gartunków sadowniczych.
UWW_1A_U02, UWW_1A_U13C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O07-1_K01
Student ma świadomość zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością całego środowiska.
UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K03C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O07-1_W01
Student nabywa wiedzę z zakresu ochrony gleb i gruntów przed degradacją, w tym przede wszystkim w wyniku ruchów masowych i procesów erozyjnych.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie merytorycznym określonym tytułem przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O07-1_U01
Student potrafi uzasadnić potrzebę ochrony gleb i gruntów w terenach urzeźbionych. Posiada umiejętność zaplanowania obudowy biologicznej zboczy z wykorzystaniem roślinności zielnej i trwałej, w tym gartunków sadowniczych.
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie merytorycznym określonym tytułem przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O07-1_K01
Student ma świadomość zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością całego środowiska.
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby ochrony gruntów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karczewska Anna, Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2012, Wydanie II.

Literatura dodatkowa

  1. Żarska Barbara, Ochrona krajobrazu, Wydawnictwo SGGW w Warszawie, Warszawa, 2011, Wydanie IV zmienione.

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przyczyny i formy ruchów masowych, w tym erozyjnych, oraz ich niekorzystny wpływ na środowisko. Czynniki naturalne i antropogeniczne mające wpływ na rozwój procesów erozyjnych.2
T-W-2Formy zabiegów przeciwerozyjnych, w tym techniczna i biologiczna stabilizacja zboczy (zadarnienie, zakrzaczenie i zadrzewianie). Wpływ roślinności zielnej i trwałej na stabilizację gruntów, ochronę gleb, wód i powietrza oraz estetykę krajobrazu.3
T-W-3Rola sadów i winnic w ograniczaniu degradacji gruntów i ekosystemów (erozja wodna, erozja wietrzna, hamowanie migracji składników pokarmowych i substancji toksycznych).3
T-W-4Przykłady zagospodarowania sadowniczego gruntów narożnych na erozję i ruchy masowe w Polsce i na świecie.1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.9
A-W-2Konsultacje przedmiotowe i studiowanie literatury specjalistycznej.13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O07-1_W01Student nabywa wiedzę z zakresu ochrony gleb i gruntów przed degradacją, w tym przede wszystkim w wyniku ruchów masowych i procesów erozyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W08student ma wiedzę z zakresu gleboznawstwa i podłoży ogrodniczych, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia wpływu właściwości gleb na ich żyzność
UWW_1A_W15student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii uprawy winorośli
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z przyczynami i formami degradacji gruntów powodowanej ruchami masowymi, w tym procesami erozyjnymi, oraz ich niekorzystnym wpływem na środowisko.
C-2Nabycie umiejętności zaplanowania ochrony gruntów w terenach urzeźbionych, w tym przez zabiegi agrotechniczne oraz techniczną i biologiczną stabilizację zboczy.
C-3Uświadomienie konieczności ochrony gruntów urzeźbionych w aspekcie ochrony całego środowiska oraz uzyskiwania wysokiej ilości i jakości plonów roślin uprawnych.
Treści programoweT-W-1Przyczyny i formy ruchów masowych, w tym erozyjnych, oraz ich niekorzystny wpływ na środowisko. Czynniki naturalne i antropogeniczne mające wpływ na rozwój procesów erozyjnych.
T-W-2Formy zabiegów przeciwerozyjnych, w tym techniczna i biologiczna stabilizacja zboczy (zadarnienie, zakrzaczenie i zadrzewianie). Wpływ roślinności zielnej i trwałej na stabilizację gruntów, ochronę gleb, wód i powietrza oraz estetykę krajobrazu.
T-W-3Rola sadów i winnic w ograniczaniu degradacji gruntów i ekosystemów (erozja wodna, erozja wietrzna, hamowanie migracji składników pokarmowych i substancji toksycznych).
T-W-4Przykłady zagospodarowania sadowniczego gruntów narożnych na erozję i ruchy masowe w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-2Metoda problemowa (dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny formujące z kolokwiów cząstkowych, przeprowadzanych w trakcie trwania zajęć, oraz oceny za aktywność.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny podsumowujące przeprowadzane w formie pisemnej w końcowej fazie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie merytorycznym określonym tytułem przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O07-1_U01Student potrafi uzasadnić potrzebę ochrony gleb i gruntów w terenach urzeźbionych. Posiada umiejętność zaplanowania obudowy biologicznej zboczy z wykorzystaniem roślinności zielnej i trwałej, w tym gartunków sadowniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U02student ma umiejętność rozpoznawania i charakterystyki głównych typów gleb
UWW_1A_U13student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu kierunku studiów z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami i odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą i winiarską
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z przyczynami i formami degradacji gruntów powodowanej ruchami masowymi, w tym procesami erozyjnymi, oraz ich niekorzystnym wpływem na środowisko.
C-2Nabycie umiejętności zaplanowania ochrony gruntów w terenach urzeźbionych, w tym przez zabiegi agrotechniczne oraz techniczną i biologiczną stabilizację zboczy.
C-3Uświadomienie konieczności ochrony gruntów urzeźbionych w aspekcie ochrony całego środowiska oraz uzyskiwania wysokiej ilości i jakości plonów roślin uprawnych.
Treści programoweT-W-1Przyczyny i formy ruchów masowych, w tym erozyjnych, oraz ich niekorzystny wpływ na środowisko. Czynniki naturalne i antropogeniczne mające wpływ na rozwój procesów erozyjnych.
T-W-2Formy zabiegów przeciwerozyjnych, w tym techniczna i biologiczna stabilizacja zboczy (zadarnienie, zakrzaczenie i zadrzewianie). Wpływ roślinności zielnej i trwałej na stabilizację gruntów, ochronę gleb, wód i powietrza oraz estetykę krajobrazu.
T-W-3Rola sadów i winnic w ograniczaniu degradacji gruntów i ekosystemów (erozja wodna, erozja wietrzna, hamowanie migracji składników pokarmowych i substancji toksycznych).
T-W-4Przykłady zagospodarowania sadowniczego gruntów narożnych na erozję i ruchy masowe w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-2Metoda problemowa (dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny formujące z kolokwiów cząstkowych, przeprowadzanych w trakcie trwania zajęć, oraz oceny za aktywność.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny podsumowujące przeprowadzane w formie pisemnej w końcowej fazie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie merytorycznym określonym tytułem przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O07-1_K01Student ma świadomość zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością całego środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K01Student krytycznie ocenia skutki prowadzonej działalności związanej z kierunkiem studiów
UWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
UWW_1A_K03Student ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie konieczności ochrony gruntów urzeźbionych w aspekcie ochrony całego środowiska oraz uzyskiwania wysokiej ilości i jakości plonów roślin uprawnych.
C-1Zapoznanie z przyczynami i formami degradacji gruntów powodowanej ruchami masowymi, w tym procesami erozyjnymi, oraz ich niekorzystnym wpływem na środowisko.
C-2Nabycie umiejętności zaplanowania ochrony gruntów w terenach urzeźbionych, w tym przez zabiegi agrotechniczne oraz techniczną i biologiczną stabilizację zboczy.
Treści programoweT-W-1Przyczyny i formy ruchów masowych, w tym erozyjnych, oraz ich niekorzystny wpływ na środowisko. Czynniki naturalne i antropogeniczne mające wpływ na rozwój procesów erozyjnych.
T-W-4Przykłady zagospodarowania sadowniczego gruntów narożnych na erozję i ruchy masowe w Polsce i na świecie.
T-W-3Rola sadów i winnic w ograniczaniu degradacji gruntów i ekosystemów (erozja wodna, erozja wietrzna, hamowanie migracji składników pokarmowych i substancji toksycznych).
T-W-2Formy zabiegów przeciwerozyjnych, w tym techniczna i biologiczna stabilizacja zboczy (zadarnienie, zakrzaczenie i zadrzewianie). Wpływ roślinności zielnej i trwałej na stabilizację gruntów, ochronę gleb, wód i powietrza oraz estetykę krajobrazu.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa (dyskusja dydaktyczna).
M-1Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Oceny podsumowujące przeprowadzane w formie pisemnej w końcowej fazie wykładów.
S-1Ocena formująca: Oceny formujące z kolokwiów cząstkowych, przeprowadzanych w trakcie trwania zajęć, oraz oceny za aktywność.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby ochrony gruntów.
3,5
4,0
4,5
5,0