Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Zmiany klimatu i ich konsekwencje:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zmiany klimatu i ich konsekwencje
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przyczyn zmian klimatu
C-2Możliwości dostosowania sie do zmian klimatu - łagodzenie skutków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zmiany klimatu w przeszłości1
T-W-2Naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu2
T-W-3Współczesne zmiany klimatu i biosfery2
T-W-4Scenariusze emisji oraz spodziewane zmiany klimatu w XXI wieku2
T-W-5Aktualne tendencje zmian wybranych wskaźników klimatycznych w Polsce1
T-W-6Przeciwdziałania zmianom klimatu i adaptacja do zmian klimatu i ich skutków4
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Opanowanie wiedzy niezbędnej do zaliczenia przedmiotu25
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Udział w zaliczeniu pisemnym1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O01-1_W01
Posiada wiedzę pozwalającą na ocenę zagrożenia spowodowana globalnym ociepleniem oraz jest świadomy skutków z tego wynikających
UWW_1A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O01-1_U01
Potrafi dokonać analizy problemów wynikających ze zmian klimatu w danym regionie i podejmować systemowe działania na rzecz łagodzenia skutków niekorzystnych zjawisk pogodowych
UWW_1A_U01, UWW_1A_U04, UWW_1A_U05, UWW_1A_U13C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O01-1_K01
Ma świadomość odpowiedzialności i dbania o zdrowe środowisko naturalne
UWW_1A_K02C-2T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O01-1_W01
Posiada wiedzę pozwalającą na ocenę zagrożenia spowodowana globalnym ociepleniem oraz jest świadomy skutków z tego wynikających
2,0
3,0Posiada ogólną wiedzę o przyczynach zmian klimatu i strategiach adaptacji gospodarki do zachodzących zmian klimatu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O01-1_U01
Potrafi dokonać analizy problemów wynikających ze zmian klimatu w danym regionie i podejmować systemowe działania na rzecz łagodzenia skutków niekorzystnych zjawisk pogodowych
2,0
3,0Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z niekorzystnych zjawisk atmosferycznych będących w dużej mierze skutkiem globalnych zmian klimatu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O01-1_K01
Ma świadomość odpowiedzialności i dbania o zdrowe środowisko naturalne
2,0
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy z zakresu ochrony środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kundzewicz Z. , Kowalczak P., Zmiany klimatu i ich skutki, Kurpisz S.A., Poznań, 2008, 1
  2. Kundzewicz Z., Cieplejszy świat Rzecz o zmianach klimatu, PWN SA, Wrocławska Drukarnia Naukowa PAN, 2013, 1

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński C., Michalska B., Leśny J. redaktorzy opracowania, Klimatyczne zagrożenia rolnictwa w Polsce, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2010, 1
  2. Koźmiński C., Michalska B., Czarnecka M., Klimat województwa zachodniopomorskiego - Zmiany klimatu, PPH ZAPOL, Szczecin, 2012, 2
  3. Raport IPCC WMO, Zmiana klimatu 2012 Piąty Raport Oceniający IPCC, Warszawa, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zmiany klimatu w przeszłości1
T-W-2Naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu2
T-W-3Współczesne zmiany klimatu i biosfery2
T-W-4Scenariusze emisji oraz spodziewane zmiany klimatu w XXI wieku2
T-W-5Aktualne tendencje zmian wybranych wskaźników klimatycznych w Polsce1
T-W-6Przeciwdziałania zmianom klimatu i adaptacja do zmian klimatu i ich skutków4
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Opanowanie wiedzy niezbędnej do zaliczenia przedmiotu25
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Udział w zaliczeniu pisemnym1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O01-1_W01Posiada wiedzę pozwalającą na ocenę zagrożenia spowodowana globalnym ociepleniem oraz jest świadomy skutków z tego wynikających
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W01student ma wiedzę w zakresie chemii i biochemii, niezbędną do zrozumienia podstawowych procesów chemicznych zachodzących w roślinach i środowisku ich życia
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn zmian klimatu
C-2Możliwości dostosowania sie do zmian klimatu - łagodzenie skutków
Treści programoweT-W-1Zmiany klimatu w przeszłości
T-W-2Naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu
T-W-3Współczesne zmiany klimatu i biosfery
T-W-4Scenariusze emisji oraz spodziewane zmiany klimatu w XXI wieku
T-W-5Aktualne tendencje zmian wybranych wskaźników klimatycznych w Polsce
T-W-6Przeciwdziałania zmianom klimatu i adaptacja do zmian klimatu i ich skutków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada ogólną wiedzę o przyczynach zmian klimatu i strategiach adaptacji gospodarki do zachodzących zmian klimatu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O01-1_U01Potrafi dokonać analizy problemów wynikających ze zmian klimatu w danym regionie i podejmować systemowe działania na rzecz łagodzenia skutków niekorzystnych zjawisk pogodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U01student potrafi posługiwać się technologią informatyczną w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji, budowy baz danych niezbędnych do projektowania i realizacji przedsięwzięć z zakresu produkcji ogrodniczej i winiarskiej
UWW_1A_U04student ma umiejętność określania biotycznych i abiotycznych zagrożeń dla upraw ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli, potrafi stosować metody służące przeciwdziałaniu i zwalczaniu potencjalnych zagrożeń
UWW_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli, dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
UWW_1A_U13student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu kierunku studiów z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami i odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą i winiarską
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn zmian klimatu
C-2Możliwości dostosowania sie do zmian klimatu - łagodzenie skutków
Treści programoweT-W-1Zmiany klimatu w przeszłości
T-W-2Naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu
T-W-3Współczesne zmiany klimatu i biosfery
T-W-4Scenariusze emisji oraz spodziewane zmiany klimatu w XXI wieku
T-W-5Aktualne tendencje zmian wybranych wskaźników klimatycznych w Polsce
T-W-6Przeciwdziałania zmianom klimatu i adaptacja do zmian klimatu i ich skutków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z niekorzystnych zjawisk atmosferycznych będących w dużej mierze skutkiem globalnych zmian klimatu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O01-1_K01Ma świadomość odpowiedzialności i dbania o zdrowe środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-2Możliwości dostosowania sie do zmian klimatu - łagodzenie skutków
Treści programoweT-W-6Przeciwdziałania zmianom klimatu i adaptacja do zmian klimatu i ich skutków
T-W-5Aktualne tendencje zmian wybranych wskaźników klimatycznych w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy z zakresu ochrony środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0