Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Szkółkarstwo winorośli i innych roślin ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Szkółkarstwo winorośli i innych roślin ogrodniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu uprawy winorośli, sadownictwa i botaniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu organizacji szkółki. |
C-2 | Przekazanie wiedzy z zakresu metod rozmnażania winorośli i roślin sadowniczych. |
C-3 | Przekazanie wiedzy dotyczącej wymagań jakościowych materiału szkółkarskiego. |
C-4 | Przekazanie wiedzy z zakresu stosowanych podkładek. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozmnażanie drzew i krzewów metodą wegetatywną i generatywną. | 6 |
T-A-2 | Choroby i szkodniki występujące w szkółkach, progi szkodliwości, zwalczanie. Dokumentacja szkółkarska, kwalifikacja drzewek i krzewów. Terminy i technika wykopywania, sortowania oraz transport. | 6 |
12 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Okulizacja i szczepienie-metody i terminy. Pozyskiwanie oczek i zrazów. Pielęgnacja uszlachetnionych podkładek. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy organizacji szkółki winorośli i innych roślin sadowniczych. | 2 |
T-W-2 | Rozmnażanie generatywne roślin sadowniczych. Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych - znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe. | 4 |
T-W-3 | Rozmnażanie drzew i krzewów metodą wegetatywną. | 7 |
T-W-4 | Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie. | 5 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-A-2 | wypełnienie książki szkółkarskiej | 9 |
A-A-3 | zapoznanie z obowiązującymi normami | 9 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | samodzielne doskonalenie umiejętności szczepienia i okulizacji | 14 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 17 |
A-W-3 | konsultacje | 5 |
A-W-4 | studiowanie literatury przedmiotu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Samodzielna lub zespołowa praca- wykonanie sadzonek i ich ukorzenienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-3 | Ocena formująca: dyskusje |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C12_W01 Ma wiedzę na temat założenia i prowadzenia szkółki. | UWW_1A_W13, UWW_1A_W14, UWW_1A_W15 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
UWW_1A_C12_W02 Ma wiedzę na temat produkcji drzew i krzewów z nasion oraz metodami wegetatywnymi oraz poprzez szczepienie i okulizację | UWW_1A_W13, UWW_1A_W15 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
UWW_1A_C12_W03 Ma wiedzę na temat stosowanych podkładek. | UWW_1A_W15 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C12_U01 Wykorzystuje umiejętność organizacji szkółki. | UWW_1A_U01, UWW_1A_U03, UWW_1A_U05, UWW_1A_U07, UWW_1A_U08, UWW_1A_U09, UWW_1A_U10, UWW_1A_U13, UWW_1A_U14 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
UWW_1A_C12_U02 Wykorzystuje znajomość metod rozmnażania roślin w praktyce. | UWW_1A_U03, UWW_1A_U07, UWW_1A_U09 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
UWW_1A_C12_U03 Potrafi rozmnażać i pielęgnować drzewa i krzewy w szkółce. | UWW_1A_U03, UWW_1A_U05, UWW_1A_U06, UWW_1A_U07, UWW_1A_U08, UWW_1A_U09, UWW_1A_U13, UWW_1A_U14 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
UWW_1A_C12_U04 Potrafi wyprodukować wysokiej jakości materiał szkółkarski. | UWW_1A_U03, UWW_1A_U07 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2 | S-1, S-2 |
UWW_1A_C12_U05 Umie prowadzić dokumentację szkółkarską. | UWW_1A_U01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C12_K01 Świadomie ocenia metody rozmnażania dla poszczególnych grup roślin. | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K04, UWW_1A_K05 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
UWW_1A_C12_K02 Jest zorientowany w aktualnych normach branżowych. | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K04, UWW_1A_K05 | — | — | C-1, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
UWW_1A_C12_K03 Przyswoił podstawy etyki zawodowej produkcji sadowniczego materiału szkółkarskiego. | UWW_1A_K05 | — | — | C-1, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
UWW_1A_C12_K04 Świadomie ocenia potrzebę dokształcania się w zakresie szkółkarstwa roślin sadowniczych. | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C12_W01 Ma wiedzę na temat założenia i prowadzenia szkółki. | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawową tematykę związaną z założeniem i prowadzeniem szkółki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C12_W02 Ma wiedzę na temat produkcji drzew i krzewów z nasion oraz metodami wegetatywnymi oraz poprzez szczepienie i okulizację | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę na temat produkcji drzew i krzewów z nasion oraz metodami wegetatywnymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C12_W03 Ma wiedzę na temat stosowanych podkładek. | 2,0 | |
3,0 | student posiada podstawową wiedzę na temat stosowania podkładek | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C12_U01 Wykorzystuje umiejętność organizacji szkółki. | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową umiejętność organizacji szkółki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C12_U02 Wykorzystuje znajomość metod rozmnażania roślin w praktyce. | 2,0 | |
3,0 | student opanował umiejętność w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C12_U03 Potrafi rozmnażać i pielęgnować drzewa i krzewy w szkółce. | 2,0 | |
3,0 | student posiada podstawową umiejętność rozmnażania i pielęgnowania drzew i krzewów w szkółce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C12_U04 Potrafi wyprodukować wysokiej jakości materiał szkółkarski. | 2,0 | |
3,0 | student opanował w stopniu podstawowym umiejętność wyprodukowania wysokiej jakości materiału szkółkarskiego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C12_U05 Umie prowadzić dokumentację szkółkarską. | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową umiejętność prowadzenia dokumentacji szkółkarskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C12_K01 Świadomie ocenia metody rozmnażania dla poszczególnych grup roślin. | 2,0 | |
3,0 | student posiada podstawową świadomość oceny metod rozmnażania poszczególnych grup roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C12_K02 Jest zorientowany w aktualnych normach branżowych. | 2,0 | |
3,0 | student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych normach branżowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C12_K03 Przyswoił podstawy etyki zawodowej produkcji sadowniczego materiału szkółkarskiego. | 2,0 | |
3,0 | student przyswoił podstawy etyki zawodowej produkcji sadowniczego materiału szkółkarskiego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C12_K04 Świadomie ocenia potrzebę dokształcania się w zakresie szkółkarstwa roślin sadowniczych. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym ma świadomość potrzeby dokształcenia się w zakresie szkółkarstwa roślin ozdobnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rejman A., Szkółkarstwo roślin sadowniczych, PWRiL, Warszawa, 2002
- Czynczyk A., Szkółkarstwo sadownicze, PWRiL, Warszawa, 1998