Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Nowe kierunki wykorzystania owoców, warzyw i kwiatów jadalnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Nowe kierunki wykorzystania surowców ogrodniczych | ||
Przedmiot | Nowe kierunki wykorzystania owoców, warzyw i kwiatów jadalnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu chemii i biochemii |
W-2 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu warzywnictwa, sadownictwa, roślin ozdobnych i zielarstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości i możliwości wykorzystania prozdrowotnych składników owoców i warzyw w produkcji żywności |
C-2 | Zapoznanie studentów z obecnymi na rynku produktami żywnościowymi otrzymywanymi z wykorzystaniem owoców, warzyw i kwiatów jadalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka najważniejszych bioaktywnych składników chemicznych owoców i warzyw wykorzystywanych w produkcji żywności | 4 |
T-A-2 | Porównanie koncentracji związków o właściwościach przeciwutleniających w wybranych produktach owocowych i warzywnych | 4 |
T-A-3 | Metody oznaczania i wyodrębniania z surowców ogrodniczych barwników roślinnych wykorzystywanych w produkcji żywności | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wzbogacanie żywności składnikami owoców i warzyw w celu przedłużenia jej trwałości oraz otrzymania nowych produktów | 3 |
T-W-2 | Charakterystyka obecnych na rynku produktów prozdrowotnych (funkcjonalnych) przy otrzymywaniu których wykorzystuje się owoce, warzywa i kwiaty jadalne | 4 |
T-W-3 | Innowacyjne technologie w produkcji żywności zawierającej i wzbogaconej bioaktywnymi składnikami pochodzenia roślinnego | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 6 |
A-A-4 | Przygotowanie do sprawdzianu | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 6 |
A-W-3 | Analiza rynku produktów prozdrowoynych (funkcjonalnych) podstawie oceny stanu zaopatrzenia sklepów i sieci handlowych Szczecina | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do testu | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Pokaz |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O12-N1_W01 Student zna podstawowe składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce | OG_1A_W19 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O12-N1_U01 Student potrafi powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta | OG_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O12-N1_K01 Student rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska | OG_1A_K03, OG_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O12-N1_W01 Student zna podstawowe składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce | 2,0 | Student nie zna podstawowych składników biologicznie czynnych obecnych w wybranych produktach ogrodniczych, czynników kształtujących ich specyficzną aktywność oraz kierunków ich zastosowania w praktyce |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce | |
3,5 | Student zna w stopniu zadowalającym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce | |
4,5 | Student zna w stopniu ponad dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O12-N1_U01 Student potrafi powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta | 2,0 | Student nie potrafi powiązać obecności związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalającym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O12-N1_K01 Student rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska |
3,0 | Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska | |
3,5 | Student rozumie w stopniu zadowalającym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska | |
4,0 | Student rozumie w stopniu dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska | |
4,5 | Student rozumie w stopniu ponad dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska | |
5,0 | Student rozumie w stopniu bardzo dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska |
Literatura podstawowa
- Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WTN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Czapski J., Wykorzystanie owoców i warzyw w produkcji żywności funkcjonalnej, Żywność, Supl., 1999, 4(21): 90-101