Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Pielęgnacja drzew i krzewów w terenach zieleni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pielęgnacja drzew i krzewów w terenach zieleni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 1,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie cech jakościowych materiału nasadzeniowego
C-2Poznanie podstaw chirurgii oraz cięcia drzew i krzewów ozdobnych
C-3Poznanie zasad formowania roślin
C-4Poznanie zasad wykonywania wymaganych zabiegów pielęgnacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Narzędzia stosowane w pielęgnacji drzew i krzewów, podstawy chirurgii drzew, wzmocnienia mechaniczne2
T-A-2Zasady cięcia poszczególnych gatunków krzewów i pnączy4
T-A-3Zasady cięcia poszczególnych gatunków drzew4
10
wykłady
T-W-1Normy jakościowe materiału nasadzeniowego, zakup, transport, przygotowanie podłoża, sadzenie i zabezpieczenie roślin po sadzeniu4
T-W-2Ogólne zasady cięcia i chirurgii drzew i krzewów – terminy, technika4
T-W-3Arborystyka - techniki wspinaczkowe2
T-W-4Ochrona przed chorobami i szkodnikami2
T-W-5Typy koron i pokroje roślin2
T-W-6Rzeźby roślinne2
T-W-7Przesadzanie drzew starszych2
T-W-8Podlewanie, nawożenie, ściółkowanie, odchwaszczanie, ochrona roślin w zimie2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach10
A-A-2Studiowanie fachowej literatury15
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie fachowej literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia
S-2Ocena formująca: Zaangażowanie podczas wykładów i dyskusji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O06-P_W01
Posiada wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
OG_1A_W15C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O06-P_U01
Potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
OG_1A_U03C-1, C-2T-A-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O06-P_K01
Ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
OG_1A_K01C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O06-P_W01
Posiada wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
2,0student nie posiada wiedzy o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
3,0student posiada ograniczoną wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
3,5student posiada wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
4,0student posiada rozszerzoną wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
4,5student posiada ponad dobrą wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
5,0student posiada bardzo dobrą wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O06-P_U01
Potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
2,0student nie potrafi analizować problemów wpływających na stan środowiska oraz nie posiada umiejętności doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
3,0student potrafi w ograniczonym zakresie analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada ograniczoną umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
3,5student potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
4,0student dobrze potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada dobrą umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
4,5student ponad dobrze potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada ponad dobrą umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
5,0student bardzo dobrze potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada bardzo dobrą umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O06-P_K01
Ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
2,0student nie ma świadomości potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
3,0student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
3,5student ma dostateczną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
4,0student ma dobrą świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
4,5student ma pełną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
5,0student ma ugruntowaną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni

Literatura podstawowa

  1. Kosmala M., Pielęgnowanie drzew i krzewów ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. European treeworker, Patzer Verlag, Berlin-Hanower, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Narzędzia stosowane w pielęgnacji drzew i krzewów, podstawy chirurgii drzew, wzmocnienia mechaniczne2
T-A-2Zasady cięcia poszczególnych gatunków krzewów i pnączy4
T-A-3Zasady cięcia poszczególnych gatunków drzew4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Normy jakościowe materiału nasadzeniowego, zakup, transport, przygotowanie podłoża, sadzenie i zabezpieczenie roślin po sadzeniu4
T-W-2Ogólne zasady cięcia i chirurgii drzew i krzewów – terminy, technika4
T-W-3Arborystyka - techniki wspinaczkowe2
T-W-4Ochrona przed chorobami i szkodnikami2
T-W-5Typy koron i pokroje roślin2
T-W-6Rzeźby roślinne2
T-W-7Przesadzanie drzew starszych2
T-W-8Podlewanie, nawożenie, ściółkowanie, odchwaszczanie, ochrona roślin w zimie2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach10
A-A-2Studiowanie fachowej literatury15
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie fachowej literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O06-P_W01Posiada wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W15student posiada wiedzę z zakresu dendrologii i zagospodarowania terenów zieleni niezbędną do ich projektowania i eksploatacji
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstaw chirurgii oraz cięcia drzew i krzewów ozdobnych
C-3Poznanie zasad formowania roślin
C-4Poznanie zasad wykonywania wymaganych zabiegów pielęgnacyjnych
Treści programoweT-A-1Narzędzia stosowane w pielęgnacji drzew i krzewów, podstawy chirurgii drzew, wzmocnienia mechaniczne
T-A-2Zasady cięcia poszczególnych gatunków krzewów i pnączy
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia
S-2Ocena formująca: Zaangażowanie podczas wykładów i dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
3,0student posiada ograniczoną wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
3,5student posiada wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
4,0student posiada rozszerzoną wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
4,5student posiada ponad dobrą wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
5,0student posiada bardzo dobrą wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O06-P_U01Potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Cel przedmiotuC-1Poznanie cech jakościowych materiału nasadzeniowego
C-2Poznanie podstaw chirurgii oraz cięcia drzew i krzewów ozdobnych
Treści programoweT-A-1Narzędzia stosowane w pielęgnacji drzew i krzewów, podstawy chirurgii drzew, wzmocnienia mechaniczne
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia
S-2Ocena formująca: Zaangażowanie podczas wykładów i dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi analizować problemów wpływających na stan środowiska oraz nie posiada umiejętności doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
3,0student potrafi w ograniczonym zakresie analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada ograniczoną umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
3,5student potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
4,0student dobrze potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada dobrą umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
4,5student ponad dobrze potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada ponad dobrą umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
5,0student bardzo dobrze potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada bardzo dobrą umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O06-P_K01Ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstaw chirurgii oraz cięcia drzew i krzewów ozdobnych
C-3Poznanie zasad formowania roślin
C-4Poznanie zasad wykonywania wymaganych zabiegów pielęgnacyjnych
Treści programoweT-A-1Narzędzia stosowane w pielęgnacji drzew i krzewów, podstawy chirurgii drzew, wzmocnienia mechaniczne
T-A-2Zasady cięcia poszczególnych gatunków krzewów i pnączy
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia
S-2Ocena formująca: Zaangażowanie podczas wykładów i dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
3,0student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
3,5student ma dostateczną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
4,0student ma dobrą świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
4,5student ma pełną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
5,0student ma ugruntowaną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni