Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Pielęgnacja i zastosowanie roślin ozdobnych w terenach zieleni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł Pielęgnacja i zastosowanie roślin ozdobnych
Przedmiot Pielęgnacja i zastosowanie roślin ozdobnych w terenach zieleni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii, systematyce roślin.
W-2Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji roślin na stresy środowiskowe, fizjologii wzrostu i rozwoju roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z zasadami doboru roślin do dekoracji terenów zieleni.
C-2Zapoznanie z budową, metodami aranżacji i pielęgnacji rabat i kwietników oraz ogrodów skalnych, wodnych i na dachach.
C-3Opanowanie podstawowych zasad pielęgnacji roślin zimujących i nie zimujących w gruncie.
C-4Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Asortyment roślin do ogrodów tematycznych (wodne, skalne, na dachach)5
T-A-2Asortyment roślinny do stosowania w ogrodach przydomowych oraz terenach zieleni publicznej (skwery, parki, zieleń osiedlowa)5
10
wykłady
T-W-1Wymagania roślin ozdobnych zimujących i nie zimujących w gruncie, przeznaczonych do uprawy w ogrodach przydomowych oraz terenach zieleni.4
T-W-2Zastosowanie gatunków z poszczególnych grup uprawnych w różnych typach ogrodów.6
T-W-3Zabiegi pielęgnacyjne stosowane w uprawie roślin gruntowych; pielęgnacja założeń ogrodowych.6
T-W-4Ogrody na dachach, ogrody skalne, ogrody wodne - budowa, dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.8
T-W-5Kwietniki i rabaty - budowa, dobór podstawowych gatunków i pielęgnacja.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Rozpoznawanie roślin i opis na kolekcjach dydaktycznych.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1Wdział studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-3Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O08-P1_W01
Proponuje odpowiednie dla poszczególnych gatunków zalecenia pielęgnacyjne.
OG_1A_W23C-3T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1
OG_1A_O08-P1_W02
Zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc w terenach zieleni.
OG_1A_W20, OG_1A_W22C-2T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O08-P1_U01
Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami.
OG_1A_U03, OG_1A_U05, OG_1A_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2
OG_1A_O08-P1_U02
Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni.
OG_1A_U03C-4T-A-1, T-A-2M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O08-P1_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
OG_1A_K01, OG_1A_K04C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O08-P1_W01
Proponuje odpowiednie dla poszczególnych gatunków zalecenia pielęgnacyjne.
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla podstawowych gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni.
3,5Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni.
4,0Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni. Wyjaśnia współzależności między rośliną a środowiskiem.
4,5Student samodzielnie proponuje odpowiednie metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni. Dostrzega złożone efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu pielęgnacji roślin ozdobnych w terenach zieleni. Samodzielnie proponuje odpowiednie metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni. Rozumie efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
OG_1A_O08-P1_W02
Zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc w terenach zieleni.
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc w terenach zieleni.
3,5Student zna budowę i wyposażenie wszystkich poznanych miejsc w terenach zieleni.
4,0Student zna budowę i wyposażenie wszystkich poznanych miejsc w terenach zieleni. Wyjaśnia współzależności między wyposażeniem i budową wybranych miejsc w terenach zieleni a środowiskiem i uprawianą roślinnością.
4,5Student zna budowę i wyposażenie wszystkich poznanych miejsc w terenach zieleni. Dostrzega złożone efekty przyczynowo-skutkowe między budową i wyposażeniem wybranych miejsc w terenach zieleni a panującymi w nich warunkami decydującymi o doborze roślin.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat budowy i wyposażenia wybranych miejsc w terenach zieleni. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe wynikające z właściwej lub błędnej budowy i wyposażenia wybranych miejsc w terenach zieleni.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O08-P1_U01
Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami.
2,0Student nie potrafi dobrać i komponować właściwych gatunków roślin zgodnie z ich wymaganiami.
3,0Student dobiera i komponuje podstawowe gatunki roślin ozdobnych w wybranych terenach zieleni z uwzględnieniem ich wymagań.
3,5Student dobiera i komponuje wszystkie poznane gatunki roślin ozdobnych w wybranych terenach zieleni z uwzględnieniem ich wymagań.
4,0Student właściwie dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany do wszystkich poznanych założeń zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia powiązania między gatunkiem a miejscem uprawy.
4,5Student dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany do wszystkich założeń zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia powiązania między gatunkiem, jego wymaganiami a miejscem, w którym może być wykorzystany. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany do wszystkich założeń zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia bardzo szczegółowo powiązania między gatunkiem, jego wymaganiami a miejscem, w którym może być wykorzystany. Dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
OG_1A_O08-P1_U02
Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni.
2,0Student nie rozpoznaje gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni.
3,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe rodzaje, gatunki i odmiany stosowane w terenach zieleni.
3,5Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane w terenach zieleni.
4,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane w terenach zieleni. Podaje ich przynależność systematyczną.
4,5Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane w terenach zieleni. Podaje ich przynależność systematyczną i pochodzenie.
5,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane w terenach zieleni. Podaje ich przynależność systematyczną i pochodzenie. Potrafi rozpoznane rośliny zaliczyć do odpowiednich grup uprawnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O08-P1_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
2,0Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
3,5Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych.
4,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce, w uprawie gruntowej roślin ozdobnych.
4,5Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie, w uprawie gruntowej roślin ozdobnych.
5,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie, w uprawie gruntowej roślin ozdobnych. Jest zorientowany w lokalizacji terenów zieleni, gdzie zastosowano najlepsze rozwiązania.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją H. Chmiela, Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Marcinkowski J., Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002
  3. Hessayon D. G., Ekspert - rośliny rabatowe, Muza SA, Warszawa, 1997
  4. Łukasiewicz A., Rośliny okrywowe, PWRiL, Poznań, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Jacobi K., Kwitnące rośliny cebulowe i bulwiaste, Multico, Warszawa, 1999
  2. Kresadlova L., Vilim S., Jednoroczne i dwuletnie rośliny ozdobne, Natalis, Warszawa, 2006
  3. Radziul E., Skalniaki, PWRiL, Warszawa, 1998
  4. Czasopisma ogrodnicze - Hasło ogrodnicze, Owoce Warzywa Kwiaty

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Asortyment roślin do ogrodów tematycznych (wodne, skalne, na dachach)5
T-A-2Asortyment roślinny do stosowania w ogrodach przydomowych oraz terenach zieleni publicznej (skwery, parki, zieleń osiedlowa)5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania roślin ozdobnych zimujących i nie zimujących w gruncie, przeznaczonych do uprawy w ogrodach przydomowych oraz terenach zieleni.4
T-W-2Zastosowanie gatunków z poszczególnych grup uprawnych w różnych typach ogrodów.6
T-W-3Zabiegi pielęgnacyjne stosowane w uprawie roślin gruntowych; pielęgnacja założeń ogrodowych.6
T-W-4Ogrody na dachach, ogrody skalne, ogrody wodne - budowa, dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.8
T-W-5Kwietniki i rabaty - budowa, dobór podstawowych gatunków i pielęgnacja.6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Rozpoznawanie roślin i opis na kolekcjach dydaktycznych.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wdział studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O08-P1_W01Proponuje odpowiednie dla poszczególnych gatunków zalecenia pielęgnacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-3Opanowanie podstawowych zasad pielęgnacji roślin zimujących i nie zimujących w gruncie.
Treści programoweT-W-3Zabiegi pielęgnacyjne stosowane w uprawie roślin gruntowych; pielęgnacja założeń ogrodowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla podstawowych gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni.
3,5Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni.
4,0Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni. Wyjaśnia współzależności między rośliną a środowiskiem.
4,5Student samodzielnie proponuje odpowiednie metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni. Dostrzega złożone efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu pielęgnacji roślin ozdobnych w terenach zieleni. Samodzielnie proponuje odpowiednie metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni. Rozumie efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O08-P1_W02Zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc w terenach zieleni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
OG_1A_W22student ma podstawową wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z budową, metodami aranżacji i pielęgnacji rabat i kwietników oraz ogrodów skalnych, wodnych i na dachach.
Treści programoweT-W-4Ogrody na dachach, ogrody skalne, ogrody wodne - budowa, dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.
T-W-5Kwietniki i rabaty - budowa, dobór podstawowych gatunków i pielęgnacja.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc w terenach zieleni.
3,5Student zna budowę i wyposażenie wszystkich poznanych miejsc w terenach zieleni.
4,0Student zna budowę i wyposażenie wszystkich poznanych miejsc w terenach zieleni. Wyjaśnia współzależności między wyposażeniem i budową wybranych miejsc w terenach zieleni a środowiskiem i uprawianą roślinnością.
4,5Student zna budowę i wyposażenie wszystkich poznanych miejsc w terenach zieleni. Dostrzega złożone efekty przyczynowo-skutkowe między budową i wyposażeniem wybranych miejsc w terenach zieleni a panującymi w nich warunkami decydującymi o doborze roślin.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat budowy i wyposażenia wybranych miejsc w terenach zieleni. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe wynikające z właściwej lub błędnej budowy i wyposażenia wybranych miejsc w terenach zieleni.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O08-P1_U01Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z zasadami doboru roślin do dekoracji terenów zieleni.
Treści programoweT-A-1Asortyment roślin do ogrodów tematycznych (wodne, skalne, na dachach)
T-A-2Asortyment roślinny do stosowania w ogrodach przydomowych oraz terenach zieleni publicznej (skwery, parki, zieleń osiedlowa)
T-W-1Wymagania roślin ozdobnych zimujących i nie zimujących w gruncie, przeznaczonych do uprawy w ogrodach przydomowych oraz terenach zieleni.
T-W-2Zastosowanie gatunków z poszczególnych grup uprawnych w różnych typach ogrodów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca kontrolna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać i komponować właściwych gatunków roślin zgodnie z ich wymaganiami.
3,0Student dobiera i komponuje podstawowe gatunki roślin ozdobnych w wybranych terenach zieleni z uwzględnieniem ich wymagań.
3,5Student dobiera i komponuje wszystkie poznane gatunki roślin ozdobnych w wybranych terenach zieleni z uwzględnieniem ich wymagań.
4,0Student właściwie dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany do wszystkich poznanych założeń zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia powiązania między gatunkiem a miejscem uprawy.
4,5Student dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany do wszystkich założeń zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia powiązania między gatunkiem, jego wymaganiami a miejscem, w którym może być wykorzystany. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany do wszystkich założeń zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia bardzo szczegółowo powiązania między gatunkiem, jego wymaganiami a miejscem, w którym może być wykorzystany. Dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O08-P1_U02Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Cel przedmiotuC-4Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych.
Treści programoweT-A-1Asortyment roślin do ogrodów tematycznych (wodne, skalne, na dachach)
T-A-2Asortyment roślinny do stosowania w ogrodach przydomowych oraz terenach zieleni publicznej (skwery, parki, zieleń osiedlowa)
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozpoznaje gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni.
3,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe rodzaje, gatunki i odmiany stosowane w terenach zieleni.
3,5Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane w terenach zieleni.
4,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane w terenach zieleni. Podaje ich przynależność systematyczną.
4,5Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane w terenach zieleni. Podaje ich przynależność systematyczną i pochodzenie.
5,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane w terenach zieleni. Podaje ich przynależność systematyczną i pochodzenie. Potrafi rozpoznane rośliny zaliczyć do odpowiednich grup uprawnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O08-P1_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z budową, metodami aranżacji i pielęgnacji rabat i kwietników oraz ogrodów skalnych, wodnych i na dachach.
C-3Opanowanie podstawowych zasad pielęgnacji roślin zimujących i nie zimujących w gruncie.
Treści programoweT-W-3Zabiegi pielęgnacyjne stosowane w uprawie roślin gruntowych; pielęgnacja założeń ogrodowych.
T-W-4Ogrody na dachach, ogrody skalne, ogrody wodne - budowa, dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.
T-W-5Kwietniki i rabaty - budowa, dobór podstawowych gatunków i pielęgnacja.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
3,5Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych.
4,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce, w uprawie gruntowej roślin ozdobnych.
4,5Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie, w uprawie gruntowej roślin ozdobnych.
5,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie, w uprawie gruntowej roślin ozdobnych. Jest zorientowany w lokalizacji terenów zieleni, gdzie zastosowano najlepsze rozwiązania.