Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia i gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 2,00,33zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia,Fizyka,Biochemia,Mikrobilogia gleb
W-2Chemia, Fizyka,Geologia,Mikrobilogia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-4Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.2
T-L-2Oznaczanie skał osadowych i ich rola w procesie powstawania gleb i sporządzaniu podłoży ogrodniczych.2
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.2
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.2
T-L-5Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena.1
T-L-6Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy.1
T-L-7Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.2
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.2
T-L-9Podział podłoży ogrodniczych.1
15
wykłady
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych2
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.4
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.2
T-W-5Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb2
T-W-6Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb2
T-W-7Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność2
T-W-8Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb2
T-W-9Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych2
T-W-10Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością2
T-W-11Budowa i morfologia gleb2
T-W-12Systematyka gleb Polski4
T-W-13Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.1
T-W-14Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje10
A-L-3przygotowanie do zaliczeń cząstkowych15
A-L-4praca własna20
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4studiowanie literatury10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Wykład -metoda podająca

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-2Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C03_W01
Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym
OG_1A_W08C-1, C-3, C-4, C-2T-W-1, T-L-1, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-W-5, T-W-7, T-L-6, T-W-8, T-L-7, T-L-8, T-W-9, T-W-11M-1, M-2S-2, S-1, S-3
OG_1A_C03_W02
Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
OG_1A_W08C-1, C-2, C-3T-W-6, T-L-9, T-W-3, T-L-7, T-W-11, T-W-1, T-L-3, T-L-5, T-W-7, T-W-5, T-L-6, T-W-8, T-W-10, T-L-2, T-L-4, T-W-4, T-W-9, T-L-1, T-L-8, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C03_U01
Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty
OG_1A_U05, OG_1A_U08, OG_1A_U11C-4, C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2, M-1S-1, S-3
OG_1A_C03_U02
Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
OG_1A_U02, OG_1A_U11C-1, C-2, C-3T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C03_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa
OG_1A_K01C-3, C-4, C-2T-W-4, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-2, M-1S-1, S-3, S-2
OG_1A_C03_K02
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
OG_1A_K04C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-8, T-W-10M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C03_W01
Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C03_W02
Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C03_U01
Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C03_U02
Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C03_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju gleboznawstwa i znaczenia gleby w środowisku oraz produkcji rolniczej jednak rzadko z własnej inicjatywy podejmuje aktywnie uzupełnienie wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C03_K02
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
  2. Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  3. Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  4. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
  5. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Pozna, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
  6. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak

Literatura dodatkowa

  1. Franciszek Kużnicki,Stanisław Białousz,Piotr skłodowski, Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979, ISBN 83-01-01001-0, Brak
  2. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
  3. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
  4. ryszard Turski,Anna Słotwińska-Jurkiewicz, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Ronicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, Brak

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.2
T-L-2Oznaczanie skał osadowych i ich rola w procesie powstawania gleb i sporządzaniu podłoży ogrodniczych.2
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.2
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.2
T-L-5Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena.1
T-L-6Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy.1
T-L-7Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.2
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.2
T-L-9Podział podłoży ogrodniczych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych2
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.4
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.2
T-W-5Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb2
T-W-6Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb2
T-W-7Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność2
T-W-8Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb2
T-W-9Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych2
T-W-10Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością2
T-W-11Budowa i morfologia gleb2
T-W-12Systematyka gleb Polski4
T-W-13Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.1
T-W-14Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje10
A-L-3przygotowanie do zaliczeń cząstkowych15
A-L-4praca własna20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4studiowanie literatury10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C03_W01Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W08student ma wiedzę z zakresu gleboznawstwa obejmującą mechanizmy powstawania gleb, właściwości fizyczne i chemiczne gleb, znaczenie próchnicy i minerałów ilastych w glebach, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia wpływu właściwości gleb na ich żyzność
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-4Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
Treści programoweT-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych
T-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.
T-W-5Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb
T-W-7Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność
T-L-6Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy.
T-W-8Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb
T-L-7Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.
T-W-9Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych
T-W-11Budowa i morfologia gleb
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C03_W02Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W08student ma wiedzę z zakresu gleboznawstwa obejmującą mechanizmy powstawania gleb, właściwości fizyczne i chemiczne gleb, znaczenie próchnicy i minerałów ilastych w glebach, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia wpływu właściwości gleb na ich żyzność
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-W-6Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb
T-L-9Podział podłoży ogrodniczych.
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.
T-L-7Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.
T-W-11Budowa i morfologia gleb
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-L-5Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena.
T-W-7Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność
T-W-5Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb
T-L-6Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy.
T-W-8Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb
T-W-10Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością
T-L-2Oznaczanie skał osadowych i ich rola w procesie powstawania gleb i sporządzaniu podłoży ogrodniczych.
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.
T-W-9Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych
T-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C03_U01Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_1A_U11student potrafi zdiagnozować zasobność gleb i podłoży ogrodniczych, posługuje się metodami oceny stanu odżywienia roślin, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-4Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.
T-L-5Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena.
T-L-6Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy.
T-L-7Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.
Metody nauczaniaM-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C03_U02Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U02student ma umiejętność rozpoznawania i charakterystyki głównych typów gleb oraz podłoży ogrodniczych
OG_1A_U11student potrafi zdiagnozować zasobność gleb i podłoży ogrodniczych, posługuje się metodami oceny stanu odżywienia roślin, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-L-6Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy.
T-L-7Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.
T-L-9Podział podłoży ogrodniczych.
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.
T-L-5Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena.
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C03_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-4Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
Treści programoweT-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.
T-W-10Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością
T-W-12Systematyka gleb Polski
T-W-13Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.
T-W-14Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych
Metody nauczaniaM-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe
S-2Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju gleboznawstwa i znaczenia gleby w środowisku oraz produkcji rolniczej jednak rzadko z własnej inicjatywy podejmuje aktywnie uzupełnienie wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C03_K02Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.
T-W-8Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb
T-W-10Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0