Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Meteorologia i klimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>, Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej, chemii oraz biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych
C-2Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania.
C-3Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję ogrodniczą
C-4Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiaru elementów i zjawisk pogodowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.2
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.2
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.2
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku2
T-A-55. Rodzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów2
T-A-66. Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu2
T-A-77. Ocena stopnia zagrożenia roślin ogrodniczych różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.2
T-A-88. Zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słońca, Ziemii i atmosfery oraz jego zmiany w różnych regionach kraju.2
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.2
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.3
T-W-4Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych.2
T-W-5Geograficzne, radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze.2
T-W-6Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce.2
T-W-7Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skali globalnej2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-3Opracowania graficzne8
A-A-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury.26
A-W-3Praca własna, przygotowanie do końcowego zaliczenia15
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
M-3Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawdzianów z zakresu ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B06_W02
Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji ogrodniczej.
OG_1A_W02C-3T-A-7, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B06_U01
Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu
OG_1A_U05, OG_1A_U09, OG_1A_U01C-2T-A-5, T-A-3, T-A-4M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B06_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
OG_1A_K05, OG_1A_K04, OG_1A_K01C-1T-W-7M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B06_W02
Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji ogrodniczej.
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B06_U01
Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu
2,0
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B06_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kożuchowski K., Meteorologia i kimatologia, PWN, Warszawa, 2005
  2. Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2
  3. Kożuchowski K., Klimat Polski. Nowe spojrzenie, WYd. Nauk. PAN, Warszawa, 2011
  4. Koźmiński C., Michalska B, Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, 3

Literatura dodatkowa

  1. red. Koźmiński C., Michalska B, Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
  2. Kossowska - Cezak U., Wstęp do meteorologii i klimatologii., Wydawnictwo UW, Warszawa, 2000
  3. red. nauk. Koźmiński C., Michalska B., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
  4. Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia: Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa, 2000
  5. red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1
  6. red. Koźmiński C., Klimat Polski - mapa ścienna, AR Szczecin, Szczecin, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.2
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.2
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.2
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku2
T-A-55. Rodzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów2
T-A-66. Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu2
T-A-77. Ocena stopnia zagrożenia roślin ogrodniczych różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.2
T-A-88. Zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słońca, Ziemii i atmosfery oraz jego zmiany w różnych regionach kraju.2
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.2
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.3
T-W-4Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych.2
T-W-5Geograficzne, radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze.2
T-W-6Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce.2
T-W-7Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skali globalnej2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-3Opracowania graficzne8
A-A-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury.26
A-W-3Praca własna, przygotowanie do końcowego zaliczenia15
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B06_W02Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji ogrodniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W02student ma wiedzę w zakresie matematyki, statystyki matematycznej oraz fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie, w tym klimatycznych
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję ogrodniczą
Treści programoweT-A-77. Ocena stopnia zagrożenia roślin ogrodniczych różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.
T-W-5Geograficzne, radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B06_U01Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
OG_1A_U01student potrafi posługiwać się technologią informatyczną w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji, budowy baz danych niezbędnych do projektowania i realizacji przedsięwzięć z zakresu produkcji ogrodniczej
Cel przedmiotuC-2Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania.
Treści programoweT-A-55. Rodzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
M-2Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawdzianów z zakresu ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B06_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
OG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych
Treści programoweT-W-7Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skali globalnej
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
M-3Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawdzianów z zakresu ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0