Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Elementy logiki matematycznej.2
T-A-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.3
T-A-3Macierze i wyznaczniki.2
T-A-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.2
T-A-5Rachunek wektorowy. Iloczyn skalarny i wektorowy.3
T-A-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.3
15
wykłady
T-W-1Elementy logiki matematycznej. Podstawowe pojęcia.2
T-W-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.2
T-W-3Macierze i wyznaczniki.3
T-W-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.2
T-W-5Rachunek wektorowy3
T-W-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań.12
A-A-3Konsultacje.15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.2
44
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie omawianych na wykładzie tematów.15
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B01_W01
Student powinien definiować pojęcia z zakresu matematyki oraz rozwiązywać zadania matematyczne.
OG_1A_W01, OG_1A_W07C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B01_U01
Student umie zastosować nabytą wiedzę matematyczną do rozwiązywania praktycznych problemów.
OG_1A_U08C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B01_K01
Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wiedzy matematycznej, przydatnej w wykonywanej pracy zawodowej.
OG_1A_K01, OG_1A_K04, OG_1A_K06C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B01_W01
Student powinien definiować pojęcia z zakresu matematyki oraz rozwiązywać zadania matematyczne.
2,0Student nie zdobył wiedzy w zakresie matematyki.
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
3,5Student w stopniu dostatecznym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
4,0Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
4,5Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki oraz był aktywny na zajęciach.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki oraz był aktywny na zajęciach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B01_U01
Student umie zastosować nabytą wiedzę matematyczną do rozwiązywania praktycznych problemów.
2,0Student nie umie stosować nabytej wiedzy do rozwiązywania praktycznych problemów.
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
3,5Student w stopniu dostatecznym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
4,0Student w stopniu dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
4,5Student w stopniu dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów oraz był aktywny na zajęciach
5,0Student w stopniu bardzo dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów oraz był aktywny na zajęciach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B01_K01
Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wiedzy matematycznej, przydatnej w wykonywanej pracy zawodowej.
2,0Student nie ma aktywnej postawy w procesie samokształcenia i nie przestrzega zasad etyki.
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
3,5Student w stopniu dostatecznym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
4,5Student w stopniu dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśników, SGGW, Warszawa, 2004
  2. Winnicki K. i inni, Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Pasewicz W., Matematyka dla studentów akademii rolniczych, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Elementy logiki matematycznej.2
T-A-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.3
T-A-3Macierze i wyznaczniki.2
T-A-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.2
T-A-5Rachunek wektorowy. Iloczyn skalarny i wektorowy.3
T-A-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy logiki matematycznej. Podstawowe pojęcia.2
T-W-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.2
T-W-3Macierze i wyznaczniki.3
T-W-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.2
T-W-5Rachunek wektorowy3
T-W-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań.12
A-A-3Konsultacje.15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie omawianych na wykładzie tematów.15
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B01_W01Student powinien definiować pojęcia z zakresu matematyki oraz rozwiązywać zadania matematyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W01student ma wiedzę w zakresie chemii i biochemii, niezbędną do zrozumienia podstawowych procesów chemicznych zachodzących w roślinach i środowisku ich życia
OG_1A_W07student zna metody analizy ekonomicznej, organizacji i zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasady funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
Treści programoweT-W-3Macierze i wyznaczniki.
T-W-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.
T-W-5Rachunek wektorowy
T-W-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.
T-W-1Elementy logiki matematycznej. Podstawowe pojęcia.
T-W-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.
T-A-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.
T-A-1Elementy logiki matematycznej.
T-A-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.
T-A-5Rachunek wektorowy. Iloczyn skalarny i wektorowy.
T-A-3Macierze i wyznaczniki.
T-A-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zdobył wiedzy w zakresie matematyki.
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
3,5Student w stopniu dostatecznym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
4,0Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
4,5Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki oraz był aktywny na zajęciach.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki oraz był aktywny na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B01_U01Student umie zastosować nabytą wiedzę matematyczną do rozwiązywania praktycznych problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
Treści programoweT-W-3Macierze i wyznaczniki.
T-W-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.
T-W-5Rachunek wektorowy
T-W-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.
T-W-1Elementy logiki matematycznej. Podstawowe pojęcia.
T-W-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.
T-A-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.
T-A-1Elementy logiki matematycznej.
T-A-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.
T-A-5Rachunek wektorowy. Iloczyn skalarny i wektorowy.
T-A-3Macierze i wyznaczniki.
T-A-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie stosować nabytej wiedzy do rozwiązywania praktycznych problemów.
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
3,5Student w stopniu dostatecznym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
4,0Student w stopniu dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
4,5Student w stopniu dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów oraz był aktywny na zajęciach
5,0Student w stopniu bardzo dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów oraz był aktywny na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B01_K01Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wiedzy matematycznej, przydatnej w wykonywanej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
OG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
Treści programoweT-W-3Macierze i wyznaczniki.
T-W-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.
T-W-5Rachunek wektorowy
T-W-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.
T-W-1Elementy logiki matematycznej. Podstawowe pojęcia.
T-W-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.
T-A-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.
T-A-1Elementy logiki matematycznej.
T-A-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.
T-A-5Rachunek wektorowy. Iloczyn skalarny i wektorowy.
T-A-3Macierze i wyznaczniki.
T-A-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma aktywnej postawy w procesie samokształcenia i nie przestrzega zasad etyki.
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
3,5Student w stopniu dostatecznym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
4,5Student w stopniu dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.