Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: inżynieria środowiska w transporcie
Sylabus przedmiotu Profilaktyka bezpieczeństwa ruchu drogowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Profilaktyka bezpieczeństwa ruchu drogowego | ||
Specjalność | inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z technologii transportu i teorii ruchu samochodu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie roli nauczania ustawicznego związanego z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie. Przepisy BHP obowiązujące na zajęciach laboratoryjnych. | 1 |
T-L-2 | Analiza błędów ludzkich a przyczyny wypadków drogowych. | 2 |
T-L-3 | Pomiar prędkości przy użyciu radarowego miernika prędkości Iskra. | 2 |
T-L-4 | Pomiar prędkości przy użyciu fotoradaru. | 2 |
T-L-5 | Pomiar prędkości przy użyciu wideorejestratora. | 2 |
T-L-6 | Analiza Systemu Automatycznego Pomiaru Prędkości. | 2 |
T-L-7 | Analiza profilaktyki dzieci i młodzieży. | 2 |
T-L-8 | Badania trzeźwości kierujących a liczba wypadków drogowych z ich udziałem. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojecie profilaktyki. | 1 |
T-W-2 | Ruch drogowy jako przedmiot profilaktyki. | 1 |
T-W-3 | Infrastruktura ruchu drogowego. | 1 |
T-W-4 | Technologia ruchu drogowego. | 1 |
T-W-5 | Kod drogowy. | 1 |
T-W-6 | Podmioty ruchu drogowego. | 1 |
T-W-7 | Błędy ludzkie a przyczyny wypadków drogowych. | 1 |
T-W-8 | System ruchu drogowego. | 1 |
T-W-9 | Etiologia wypadkowości drogowej. | 1 |
T-W-10 | Służby profilaktyczne. | 5 |
T-W-11 | Profilaktyka dzieci i młodzieży. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z zajeć laboratoryjnych. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przegląd wskazanej literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Laboratoria: metoda praktyczna najczęściej z udziałem służb profilaktycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzajace uzyskane efekty kształcenia. |
S-2 | Ocena formująca: Ustne zaliczenie każdego tematu oraz ocena przygotowanych przez studenta sprawozdań. Ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde sprawozdanie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_IBR/05_W01 Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz opisać działania profilaktyczne prowadzone przez służby profilaktyczne. | T_1A_W20, T_1A_W21 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_IBR/05_U01 Student zna działania profilaktyczne prowadzone w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. | T_1A_U01, T_1A_U02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_IBR/05_W01 Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz opisać działania profilaktyczne prowadzone przez służby profilaktyczne. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz potrafi opisać ruch drogowy jako przedmiot profilaktyki. Ponadto potrafi opisać działania służb profilaktycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_IBR/05_U01 Student zna działania profilaktyczne prowadzone w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętności prowadzenia działań profilaktycznych związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bachrach A., Elementy ogólnej profilaktyki wypadków drogowych, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1978
- Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKiŁ, Warszawa, 1999
- Gacek W., Pierwsza pomoc, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 1997