Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze, nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Grzesiuk <agrzesiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawową wiedzę z zakresu ludzkich procesów poznawczych na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ma podstawową wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
C-2Zna podstawowe zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej.
C-3Umie rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
C-4Rozumie konieczność ochrony własności intelektualnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Literatura przedmiotu i tematu badań- rodzaje publikacji ze względu na ich wartość naukową. Źródła wiedzy faktualnej. Zasady sztuki pisarstwa naukowego.1
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej-podstawowe elementy metodyczne. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.2
T-K-3Istota i formułowanie hipotez.1
T-K-4Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych.2
T-K-5Pojęcie zmiennej, wskaźnika i próby badawczej.2
T-K-6Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii.1
T-K-7Test zaliczeniowy1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w zajęciach dydaktycznych i zaliczeniu.10
A-K-2Praca własna studenta: dobór literatury, opracowanie zagadnień tematycznych, przygotowanie do zaliczenia.20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie, ocenianie kształtujące.
S-2Ocena podsumowująca: Test, zadania pisemne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_A10_W01
W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał ogólną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W06C-2, C-4, C-3, C-1T-K-4, T-K-2, T-K-3, T-K-1, T-K-6, T-K-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_A10_U01
Będzie umiał rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
TiR_1A_U06, TiR_1A_U02, TiR_1A_U03C-2, C-4, C-3, C-1T-K-4, T-K-2, T-K-3, T-K-1, T-K-6, T-K-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_A10_K01
Rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej w prcy twórczej.
TiR_1A_K04, TiR_1A_K05, TiR_1A_K07C-4T-K-4, T-K-2, T-K-3, T-K-1, T-K-6, T-K-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_A10_W01
W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał ogólną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
2,0Student nie ma ogólnej wiedzy z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej.Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_A10_U01
Będzie umiał rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
2,0Nie potrafi rozwiązywać standardowych problemów występujących podczas tworzenia pracy promocyjnej,
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_A10_K01
Rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej w prcy twórczej.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazaćco to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementów metodycznych pracy, -definiować, rozróżniać i korzystać ze źródeł wiedzy faktualnej, - wskazać na czym polega i z jakich stadiów składa się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.

Literatura podstawowa

  1. Grobler A., Metodologia nauk, Aureus-Znak, Kraków, 2006
  2. Stachak S., Wstęp do metodologii nauk ekonomicznych, KiW, Warszawa, 1997
  3. Stanisław Stachak, Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Difin, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Kamiński S., Nauka i metoda.Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Wydawnictwo Naukowe KUL, Lublin, 1998
  2. Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa, 2016
  3. Blaug M., Metodologia ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Literatura przedmiotu i tematu badań- rodzaje publikacji ze względu na ich wartość naukową. Źródła wiedzy faktualnej. Zasady sztuki pisarstwa naukowego.1
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej-podstawowe elementy metodyczne. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.2
T-K-3Istota i formułowanie hipotez.1
T-K-4Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych.2
T-K-5Pojęcie zmiennej, wskaźnika i próby badawczej.2
T-K-6Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii.1
T-K-7Test zaliczeniowy1
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w zajęciach dydaktycznych i zaliczeniu.10
A-K-2Praca własna studenta: dobór literatury, opracowanie zagadnień tematycznych, przygotowanie do zaliczenia.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A10_W01W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał ogólną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
TiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Cel przedmiotuC-2Zna podstawowe zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej.
C-4Rozumie konieczność ochrony własności intelektualnej.
C-3Umie rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
C-1Ma podstawową wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
Treści programoweT-K-4Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych.
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej-podstawowe elementy metodyczne. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-3Istota i formułowanie hipotez.
T-K-1Literatura przedmiotu i tematu badań- rodzaje publikacji ze względu na ich wartość naukową. Źródła wiedzy faktualnej. Zasady sztuki pisarstwa naukowego.
T-K-6Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii.
T-K-5Pojęcie zmiennej, wskaźnika i próby badawczej.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie, ocenianie kształtujące.
S-2Ocena podsumowująca: Test, zadania pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma ogólnej wiedzy z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej.Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A10_U01Będzie umiał rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Cel przedmiotuC-2Zna podstawowe zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej.
C-4Rozumie konieczność ochrony własności intelektualnej.
C-3Umie rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
C-1Ma podstawową wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
Treści programoweT-K-4Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych.
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej-podstawowe elementy metodyczne. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-3Istota i formułowanie hipotez.
T-K-1Literatura przedmiotu i tematu badań- rodzaje publikacji ze względu na ich wartość naukową. Źródła wiedzy faktualnej. Zasady sztuki pisarstwa naukowego.
T-K-6Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii.
T-K-5Pojęcie zmiennej, wskaźnika i próby badawczej.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie, ocenianie kształtujące.
S-2Ocena podsumowująca: Test, zadania pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozwiązywać standardowych problemów występujących podczas tworzenia pracy promocyjnej,
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A10_K01Rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej w prcy twórczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
TiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
TiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny oraz przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-4Rozumie konieczność ochrony własności intelektualnej.
Treści programoweT-K-4Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych.
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej-podstawowe elementy metodyczne. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-3Istota i formułowanie hipotez.
T-K-1Literatura przedmiotu i tematu badań- rodzaje publikacji ze względu na ich wartość naukową. Źródła wiedzy faktualnej. Zasady sztuki pisarstwa naukowego.
T-K-6Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii.
T-K-5Pojęcie zmiennej, wskaźnika i próby badawczej.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie, ocenianie kształtujące.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazaćco to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementów metodycznych pracy, -definiować, rozróżniać i korzystać ze źródeł wiedzy faktualnej, - wskazać na czym polega i z jakich stadiów składa się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.