Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Regionalna gospodarka turystyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze, nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Regionalna gospodarka turystyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>, Agnieszka Sobolewska <Agnieszka.Sobolewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada wiedzę ogólną z geografii i wiedzy o społeczeństwie na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej. |
C-2 | Zapoznanie studentów z możliwością finansowania działalności turystycznej i pozyskiwaniem funduszy ze środków unijnych. |
C-3 | Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej. |
C-4 | Zapoznanie studentów z możliwością finansowania działalności turystycznej i pozyskiwaniem funduszy ze środków unijnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Polityka regionalna – rozwój, finansowanie i przyszłość. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje. | 2 |
T-P-2 | Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego. | 2 |
T-P-3 | Ewolucja polityki regionalnej Unii Europejskiej. Regiony i system terytorialny. Zasady rozwoju regionalnego | 4 |
T-P-4 | Regiony i współpraca transgraniczna w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym. Podział administracyjny państwa (parlament – rząd – regiony) | 4 |
T-P-5 | Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE. | 3 |
T-P-6 | Instrumenty finansowania polityki regionalnej – fundusze strukturalne | 4 |
T-P-7 | Synteza unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013 | 2 |
T-P-8 | Strategie i programy rozwoju regionalnego Regionalne programy operacyjne. Polityka regionalna w woj. zachodniopomorskim. | 4 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w wykładach przedmiotowych. | 25 |
A-P-2 | Studiowanie literatury obowiązującej i uzupełniającej | 18 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 17 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje) |
M-3 | Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne |
M-4 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-5 | Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje) |
M-6 | Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania logicznego myślenia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku) |
S-3 | Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania logicznego myślenia. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_O3/1_W01 Student posiada wiedzę na temat regionów w Polsce i Unii Europejskiej. | TiR_1A_W08, TiR_1A_W11, TiR_1A_W10, TiR_1A_W09, TiR_1A_W01 | — | C-1 | T-P-3, T-P-5 | M-3, M-1 | S-2 |
TiR_1A_O3/1_W02 Posiada wiedzę na temat konkurencyjności regionów pod względem turystyki. | TiR_1A_W03, TiR_1A_W04, TiR_1A_W05, TiR_1A_W11 | — | C-1 | T-P-4, T-P-5 | M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_O3/1_U01 Posiada umiejętność odróżniania regionów pod względem gospodarczym. | TiR_1A_U06, TiR_1A_U09, TiR_1A_U03, TiR_1A_U08, TiR_1A_U10 | — | C-1 | T-P-2, T-P-5 | M-1, M-2 | S-2 |
TiR_1A_O3/1_U02 Potrafi umiejętnie dobrać program finansujący działalność turystyczno-rekreacyjną (na przykładzie unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013) | TiR_1A_U06, TiR_1A_U09, TiR_1A_U01, TiR_1A_U08, TiR_1A_U10 | — | C-1, C-2 | T-P-7, T-P-6 | M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_O3/1_K01 Organizuje warsztat pracy z umiejętnością zbierania i segregacji odpowiednich informacji na temat gospodarki regionów. | TiR_1A_K03, TiR_1A_K06, TiR_1A_K08, TiR_1A_K07 | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-3, M-1 | S-1 |
TiR_1A_O3/1_K02 Potrafi pracować w grupie przy przygotowywaniu wspólnego projektu. | TiR_1A_K02, TiR_1A_K04, TiR_1A_K06, TiR_1A_K08 | — | C-2 | T-P-8, T-P-7 | M-3, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_O3/1_W01 Student posiada wiedzę na temat regionów w Polsce i Unii Europejskiej. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki, regionów, euroregionów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_O3/1_W02 Posiada wiedzę na temat konkurencyjności regionów pod względem turystyki. | 2,0 | |
3,0 | Wie co to jest konkurencyjność, potrafi wskazać elementy konkurencyjności wybranego regionu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_O3/1_U01 Posiada umiejętność odróżniania regionów pod względem gospodarczym. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wskazać regiony w Polsce o wysokim stopniu rozwoju gospodarczego i regionu "zapóźnione". | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_O3/1_U02 Potrafi umiejętnie dobrać program finansujący działalność turystyczno-rekreacyjną (na przykładzie unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013) | 2,0 | |
3,0 | Wie co to są fundusze europejskie. Potrafi wymienić rodzaje funduszy europejskich na turystykę. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_O3/1_K01 Organizuje warsztat pracy z umiejętnością zbierania i segregacji odpowiednich informacji na temat gospodarki regionów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać, gdzie należy szukać informacji na temat gospodarki regionów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_O3/1_K02 Potrafi pracować w grupie przy przygotowywaniu wspólnego projektu. | 2,0 | |
3,0 | Student zna poszczególne etapy przygotowania projektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Strzelecki Z. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2008
- Chądzyński, J., Nowakowska A., Przygodzki Z., Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Cedetu. PL (Wydawnictwa fachowe), Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Gaczek W., Zarządzanie w gospodarce przestrzenne, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Poznań, 2003
- Gajda A., . Warszawa 2005., Regiony w prawie wspólnotowy, Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza, Warszawa, 2005