Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Bioklimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze, nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioklimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności zgodne z wymogami programowymi szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Dostarczenie studentom szczegółowych informacji o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym oraz o metodach badania tych związków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie wartości dawek rumieniowych skóry DRS dla różnych typów skóry na podstawie wielkości bezpośredniego promieniowania słonecznego.2
T-A-2Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych2
T-A-3Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.2
T-A-4Niekorzystne warunki pogodowe - meteoropatia2
T-A-5Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.2
T-A-6Ocena bioklimatu wybranych terenów rekreacyjnych2
T-A-7Ocena przydatności warunków klimatycznych wybranego regionu na poodstawie wskaźnika klimatyczno-turystycznego TCI3
15
wykłady
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Kryteria radiacyjne, termiczne, higryczne i dynamiczne oceny warunków bioklimatycznych.4
T-W-2Wskaźniki biometeorologiczne wyznaczane metodami obliczeniowymi i pomiarowymi.2
T-W-3Model bilansu cieplnego człowieka. Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych. Meteoropatia.4
T-W-4Klimatyczno–fizjologiczna typologia klimatów lokalnych. Bioklimat wybranych terenów rekreacyjnych.3
T-W-5Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne Polski.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przegląd literatury wskazanej przez osobę prowadzącą ćwiczenia12
A-A-3Udział w konsultacjach z osobą prowadzącą ćwiczenia10
A-A-4Śledzenie portali internetowych związnych tematycznie z zagadnieniami omawianymi podczas ćwiczeń.12
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.11
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przeglądanie i czytanie literatury obowiązującej i uzupełniającej6
A-W-3Konsultacje z osobą prowadzącą wykłady.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z zastosowaniem sprzętu audiowizualnego.
M-2Ćwiczenia typu laboratoryjnego, na których studenci wykonują zdania samodzielnie lub w dwuosobowych grupach, np. sporządzanie map biotopoklimatów wybranych rejonów kraju.
M-3Prezentacje własne studentów i dyskusje prowadzone na ćwiczeniach audytoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich zadań praktycznych wykonywanych na ćwiczeniach jest podstawą do przystąpienia do pisemnego zaliczenia treści przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E2_W01
Ma wiedze o oddziaływaniu środowiska atmosferycznego na człowieka
TiR_1A_W11, TiR_1A_W09, TiR_1A_W06C-1T-W-3, T-W-1M-1, M-3S-1
TiR_1A_E2_W02
Ma wiedze o klasyfikacji bioklimatów wybranych regionów Polski
TiR_1A_W11, TiR_1A_W09, TiR_1A_W01C-1T-A-2, T-A-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E2_U01
Potrafi scharakteryzować warunki synoptyczne i pogodowe
TiR_1A_U09, TiR_1A_U03C-1T-W-3, T-W-1, T-A-6, T-A-5M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E2_K01
Ma świadomość znaczenia środowiska atmosferycznego dla życia człowieka
TiR_1A_K03, TiR_1A_K05, TiR_1A_K08C-1T-W-4, T-A-3, T-A-5M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E2_W01
Ma wiedze o oddziaływaniu środowiska atmosferycznego na człowieka
2,0Nie ma żadnej wiedzy o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka
3,0Ma bardzo ograniczoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka
3,5Ma podstawową wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka
4,0Ma rozszerzoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka
4,5Ma rozszerzoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka, zna sposoby oceny warunków bioklimatycznych
5,0Ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka, zna sposoby oceny warunków bioklimatycznych i rejonizacji bioklimatycznej różnych regionów kraju
TiR_1A_E2_W02
Ma wiedze o klasyfikacji bioklimatów wybranych regionów Polski
2,0Nie ma żadnej wiedzy o klasyfikacji bioklimatów
3,0Zna jeden ze sposobów klasyfikacji bioklimatu
3,5Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na prostych wskaźnikach bioklimatycznych
4,0Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na zespołowych wskaźnikach bioklimatycznych
4,5Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na zespołowych wskaźnikach bioklimatycznych, zna biotopoklimaty Polski
5,0Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na zespołowych wskaźnikach bioklimatycznych, zna rodzaje biotopoklimatów oraz regiony bioklimatyczne kraju

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E2_U01
Potrafi scharakteryzować warunki synoptyczne i pogodowe
2,0Nie potrafi scharakteryzować warunków synoptycznych
3,0Potrafi opisać niektóre elementy warunków synoptycznych
3,5Potrafi opisać niektóre klasyfikacje bioklimatyczne pogody
4,0Potrafi opisać większość klasyfikacji bioklimatycznych
4,5Potrafi opisać wszystkie omawiane na zajęciach klasyfikacje bioklimatyczne
5,0Potrafi opisać wszystkie omawiane na zajęciach klasyfikacje bioklimatyczne, wykazując się umiejętnściami krytycznej oceny ich przydatności

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E2_K01
Ma świadomość znaczenia środowiska atmosferycznego dla życia człowieka
2,0Nie ma żadnej świadomości znaczenia środowiska atmosferycznego dla zycia człowieka
3,0Ma ograniczoną świadomość znaczenia środowiska atmosferycznego dla zycia człowieka
3,5Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka
4,0Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka, stara się tą wiedzę wykorzystać
4,5Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka, aktywnie tą wiedzę wykorzystuje
5,0Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka, aktywnie tą wiedzę wykorzystuje i dzieli się nią z innymi

Literatura podstawowa

  1. Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyń B., Bioklimatologia człowieka, PAN Inst.. Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania, Warszawa, 1997
  2. Błażejczyk K., Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji turystyki w Polsce, PAN Inst.. Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania, Warszawa, 2004
  3. Koźmiński Cz., Michalska B., Ćwiczenia z bioklimatologii. Wybrane metody opracowań bioklimatu dla potrzeb turystyki i rekreacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Bogucki J. (red.), Biometeorologia turystyki i rekreacji, AWF, Poznań, 1999
  2. Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyń B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, PAN Inst.. Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie wartości dawek rumieniowych skóry DRS dla różnych typów skóry na podstawie wielkości bezpośredniego promieniowania słonecznego.2
T-A-2Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych2
T-A-3Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.2
T-A-4Niekorzystne warunki pogodowe - meteoropatia2
T-A-5Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.2
T-A-6Ocena bioklimatu wybranych terenów rekreacyjnych2
T-A-7Ocena przydatności warunków klimatycznych wybranego regionu na poodstawie wskaźnika klimatyczno-turystycznego TCI3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Kryteria radiacyjne, termiczne, higryczne i dynamiczne oceny warunków bioklimatycznych.4
T-W-2Wskaźniki biometeorologiczne wyznaczane metodami obliczeniowymi i pomiarowymi.2
T-W-3Model bilansu cieplnego człowieka. Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych. Meteoropatia.4
T-W-4Klimatyczno–fizjologiczna typologia klimatów lokalnych. Bioklimat wybranych terenów rekreacyjnych.3
T-W-5Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne Polski.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przegląd literatury wskazanej przez osobę prowadzącą ćwiczenia12
A-A-3Udział w konsultacjach z osobą prowadzącą ćwiczenia10
A-A-4Śledzenie portali internetowych związnych tematycznie z zagadnieniami omawianymi podczas ćwiczeń.12
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.11
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przeglądanie i czytanie literatury obowiązującej i uzupełniającej6
A-W-3Konsultacje z osobą prowadzącą wykłady.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E2_W01Ma wiedze o oddziaływaniu środowiska atmosferycznego na człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W11Ma wiedzę ogólną na temat odziaływania środowiska przyrodniczego na człowieka.
TiR_1A_W09Ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych.
TiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie studentom szczegółowych informacji o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym oraz o metodach badania tych związków.
Treści programoweT-W-3Model bilansu cieplnego człowieka. Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych. Meteoropatia.
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Kryteria radiacyjne, termiczne, higryczne i dynamiczne oceny warunków bioklimatycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowaniem sprzętu audiowizualnego.
M-3Prezentacje własne studentów i dyskusje prowadzone na ćwiczeniach audytoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich zadań praktycznych wykonywanych na ćwiczeniach jest podstawą do przystąpienia do pisemnego zaliczenia treści przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma żadnej wiedzy o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka
3,0Ma bardzo ograniczoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka
3,5Ma podstawową wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka
4,0Ma rozszerzoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka
4,5Ma rozszerzoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka, zna sposoby oceny warunków bioklimatycznych
5,0Ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka, zna sposoby oceny warunków bioklimatycznych i rejonizacji bioklimatycznej różnych regionów kraju
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E2_W02Ma wiedze o klasyfikacji bioklimatów wybranych regionów Polski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W11Ma wiedzę ogólną na temat odziaływania środowiska przyrodniczego na człowieka.
TiR_1A_W09Ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych.
TiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie studentom szczegółowych informacji o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym oraz o metodach badania tych związków.
Treści programoweT-A-2Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych
T-A-5Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowaniem sprzętu audiowizualnego.
M-2Ćwiczenia typu laboratoryjnego, na których studenci wykonują zdania samodzielnie lub w dwuosobowych grupach, np. sporządzanie map biotopoklimatów wybranych rejonów kraju.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich zadań praktycznych wykonywanych na ćwiczeniach jest podstawą do przystąpienia do pisemnego zaliczenia treści przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma żadnej wiedzy o klasyfikacji bioklimatów
3,0Zna jeden ze sposobów klasyfikacji bioklimatu
3,5Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na prostych wskaźnikach bioklimatycznych
4,0Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na zespołowych wskaźnikach bioklimatycznych
4,5Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na zespołowych wskaźnikach bioklimatycznych, zna biotopoklimaty Polski
5,0Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na zespołowych wskaźnikach bioklimatycznych, zna rodzaje biotopoklimatów oraz regiony bioklimatyczne kraju
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E2_U01Potrafi scharakteryzować warunki synoptyczne i pogodowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U09potrafi charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie studentom szczegółowych informacji o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym oraz o metodach badania tych związków.
Treści programoweT-W-3Model bilansu cieplnego człowieka. Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych. Meteoropatia.
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Kryteria radiacyjne, termiczne, higryczne i dynamiczne oceny warunków bioklimatycznych.
T-A-6Ocena bioklimatu wybranych terenów rekreacyjnych
T-A-5Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia typu laboratoryjnego, na których studenci wykonują zdania samodzielnie lub w dwuosobowych grupach, np. sporządzanie map biotopoklimatów wybranych rejonów kraju.
M-3Prezentacje własne studentów i dyskusje prowadzone na ćwiczeniach audytoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich zadań praktycznych wykonywanych na ćwiczeniach jest podstawą do przystąpienia do pisemnego zaliczenia treści przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi scharakteryzować warunków synoptycznych
3,0Potrafi opisać niektóre elementy warunków synoptycznych
3,5Potrafi opisać niektóre klasyfikacje bioklimatyczne pogody
4,0Potrafi opisać większość klasyfikacji bioklimatycznych
4,5Potrafi opisać wszystkie omawiane na zajęciach klasyfikacje bioklimatyczne
5,0Potrafi opisać wszystkie omawiane na zajęciach klasyfikacje bioklimatyczne, wykazując się umiejętnściami krytycznej oceny ich przydatności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E2_K01Ma świadomość znaczenia środowiska atmosferycznego dla życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
TiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
TiR_1A_K08Ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie studentom szczegółowych informacji o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym oraz o metodach badania tych związków.
Treści programoweT-W-4Klimatyczno–fizjologiczna typologia klimatów lokalnych. Bioklimat wybranych terenów rekreacyjnych.
T-A-3Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.
T-A-5Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowaniem sprzętu audiowizualnego.
M-3Prezentacje własne studentów i dyskusje prowadzone na ćwiczeniach audytoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich zadań praktycznych wykonywanych na ćwiczeniach jest podstawą do przystąpienia do pisemnego zaliczenia treści przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma żadnej świadomości znaczenia środowiska atmosferycznego dla zycia człowieka
3,0Ma ograniczoną świadomość znaczenia środowiska atmosferycznego dla zycia człowieka
3,5Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka
4,0Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka, stara się tą wiedzę wykorzystać
4,5Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka, aktywnie tą wiedzę wykorzystuje
5,0Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka, aktywnie tą wiedzę wykorzystuje i dzieli się nią z innymi