Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Historia turystyki i sportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze, nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia turystyki i sportu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wybrane elementy z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej
C-2poznanie i identyfikacja polskiej tradycji w dziedzinie turystyki i rekreacji.
C-3Zdobycie wiedzy na temat osiągnięć polskiej turystyki i sportu
C-4Zrozumienie uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1U źródeł turystyki sportowej przełomu XIX i XX w. Geneza pojęcia sportu.2
T-A-2Organizacje turystyczno-krajoznawcze na ziemiach polskich pod zaborami.2
T-A-3Przewodniki i czasopiśmiennictwo podróżniczo-turystyczne do 1914 r.2
T-A-4Dzieje obyczajów i zwyczajów rekreacyjnych od czasów najdawniejszych do 1914 r.2
T-A-5Instytucjonalizacja ruchu rekreacyjnego na ziemiach polskich pod zaborami.2
T-A-6Turystyka i rekreacja w Drugiej Rzeczpospolitej.3
T-A-7Wybrane uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji w czasach obecnych.2
15
wykłady
T-W-1Pojęcie kultury fizycznej w polskiej tradycji terminologicznej.1
T-W-2Obszary kultury fizycznej. Geneza pojęcia turystyki i rekreacji.1
T-W-3Ideały kultury cielesnej w systemach antycznej Grecji i Rzymu. Średniowieczne i renesansowe peregrynacje.2
T-W-4Pątnicy i pielgrzymi. Podróże i rekreacje w polskiej myśli pedagogicznej doby Oświecenia.2
T-W-5Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.2
T-W-6Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji współcześnie.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do kolokwium5
A-A-3przygotowanie się do zajęć5
A-A-4przygotowanie prezentacji5
30
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach10
A-W-2przytgotowanie do zajęć10
A-W-3przygotowanie do egzaminu5
A-W-4czytanie wskazanej literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena efektów pracy z literaturą
S-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E4_W01
zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
TiR_1A_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1S-3
TiR_1A_E4_W02
potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
TiR_1A_W02C-1, C-4T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-A-4, T-A-7M-1S-3
TiR_1A_E4_W03
potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i trurystyki na przestrzeni wieków i lat
TiR_1A_W02, TiR_1A_W08C-1, C-2, C-3, C-4T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-A-4M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E4_U01
Analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
TiR_1A_U01, TiR_1A_U03C-1, C-4T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1, S-3
TiR_1A_E4_U02
Potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju turystyki i sportu
TiR_1A_U03C-1, C-3T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-5, T-A-6M-1, M-2S-3
TiR_1A_E4_U03
Dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
TiR_1A_U06, TiR_1A_U03C-1, C-4T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E4_K01
Dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i spotru
TiR_1A_K01C-1, C-3, C-4T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-A-4, T-A-6M-2, M-3S-2, S-3
TiR_1A_E4_K02
posiada zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
TiR_1A_K04C-4T-W-3, T-A-7M-2S-3
TiR_1A_E4_K03
Jest otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Posce i na Świecie
TiR_1A_K07C-2, C-3T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E4_W01
zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
2,0nie zna historii turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,0bardzo słabo zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,5słabo zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,0dobrze zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,5dość dobrze zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
5,0bardzo dobrze zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
TiR_1A_E4_W02
potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
2,0nie potrafi wytłumaczyć uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu
3,0bardzo słabo potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
3,5słabo potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
4,0dobrze potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
4,5dość dobrze potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
5,0bardzo dobrze potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
TiR_1A_E4_W03
potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i trurystyki na przestrzeni wieków i lat
2,0nie potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
3,0bardzi słabo potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
3,5słabo potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
4,0dobrze potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
4,5dość dobrze potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
5,0bardzo dobrze potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E4_U01
Analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
2,0nie potrafi analizować uwarunkowań historyczne rozwoju turystyki i sportu
3,0bardzo słabo analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
3,5słabo analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
4,0dobrze analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
4,5dość dobrze analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
5,0bardzo dobrze analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
TiR_1A_E4_U02
Potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju turystyki i sportu
2,0nie potrafi opisać i ocenić idei i kierunków rozwoju sportu i turystyki
3,0bardzo słabo potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
3,5słabo potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
4,0dobrze potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
4,5dość dobrze potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
5,0bardzo dobrze potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
TiR_1A_E4_U03
Dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
2,0nie potrafi dyskutować o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,0bardzo słabo dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,5słabo dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,0dobrze dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,5dość dobrze dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
5,0bardzo dobrze dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E4_K01
Dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i spotru
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
3,0wykazuje bardzo słabo dążenie do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
3,5słabo dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
4,0chętnie dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
4,5dość chętnie dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
5,0bardzo mocno dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
TiR_1A_E4_K02
posiada zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
2,0nie posiada zdolności do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
3,0posiada bardzo słabą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
3,5posiada słabą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
4,0posiada dobrą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
4,5posiada dość dobrą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
5,0posiada bardzo dobrą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
TiR_1A_E4_K03
Jest otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Posce i na Świecie
2,0nie jest wcale otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,0jest bardzo słabo otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,5jest raczej słabo otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,0jest otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,5jest zdecydowanie otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
5,0jest bardzo otwarty i chętny do poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie

Literatura podstawowa

  1. Pawlusiński R, Historia rozwoju turystyki na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej do 1989 roku, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków, 2007
  2. Dudek D., Pojęcie rekreacji w polskiej tradycji terminologicznej, Folia Turistica, 2006, 17
  3. Żebrowski J., Historia szkolnych schronisk młodzieżowych w Polsce, Przegląd Turystyczny, 2000
  4. Tulibacki T., Hotel Europejski w Warszawie (cz.I). Historia Polskich Hoteli., Doradca Hotelarza, 2001, 2
  5. Różyczki P., Motywy i cele uprawiania turystyki religijnej na przestrzeni dziejów chrześcijaństwa., Humanistyczne aspekty sportu i turystyki: praca zbiorowa, (red.) Zbigniew Dziubiński, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Błaszczuk W., Organizacje samorządu hotelarskiego w Polsce. Historia i współczesność., Hotelarstwo w Polsce: stan i kierunki rozwoju w przededniu wejścia do Unii Europejskiej. (red. nauk.) Merski J., Witkowski Cz., Warszawa, 2004
  2. Wieloucha A., Sto lat zorganizowanej turystyki akademickiej w Polsce 1906-2006., Gościniec PTTK, 2006, 2
  3. Kapłon J., Z historii turystyki górskiej., Gościniec PTTK, 2001, 2

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1U źródeł turystyki sportowej przełomu XIX i XX w. Geneza pojęcia sportu.2
T-A-2Organizacje turystyczno-krajoznawcze na ziemiach polskich pod zaborami.2
T-A-3Przewodniki i czasopiśmiennictwo podróżniczo-turystyczne do 1914 r.2
T-A-4Dzieje obyczajów i zwyczajów rekreacyjnych od czasów najdawniejszych do 1914 r.2
T-A-5Instytucjonalizacja ruchu rekreacyjnego na ziemiach polskich pod zaborami.2
T-A-6Turystyka i rekreacja w Drugiej Rzeczpospolitej.3
T-A-7Wybrane uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji w czasach obecnych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie kultury fizycznej w polskiej tradycji terminologicznej.1
T-W-2Obszary kultury fizycznej. Geneza pojęcia turystyki i rekreacji.1
T-W-3Ideały kultury cielesnej w systemach antycznej Grecji i Rzymu. Średniowieczne i renesansowe peregrynacje.2
T-W-4Pątnicy i pielgrzymi. Podróże i rekreacje w polskiej myśli pedagogicznej doby Oświecenia.2
T-W-5Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.2
T-W-6Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji współcześnie.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do kolokwium5
A-A-3przygotowanie się do zajęć5
A-A-4przygotowanie prezentacji5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach10
A-W-2przytgotowanie do zajęć10
A-W-3przygotowanie do egzaminu5
A-W-4czytanie wskazanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_W01zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej
C-2poznanie i identyfikacja polskiej tradycji w dziedzinie turystyki i rekreacji.
C-3Zdobycie wiedzy na temat osiągnięć polskiej turystyki i sportu
C-4Zrozumienie uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu
Treści programoweT-W-5Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.
T-W-6Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji współcześnie.
T-W-4Pątnicy i pielgrzymi. Podróże i rekreacje w polskiej myśli pedagogicznej doby Oświecenia.
T-A-1U źródeł turystyki sportowej przełomu XIX i XX w. Geneza pojęcia sportu.
T-A-3Przewodniki i czasopiśmiennictwo podróżniczo-turystyczne do 1914 r.
T-A-2Organizacje turystyczno-krajoznawcze na ziemiach polskich pod zaborami.
T-A-4Dzieje obyczajów i zwyczajów rekreacyjnych od czasów najdawniejszych do 1914 r.
T-A-5Instytucjonalizacja ruchu rekreacyjnego na ziemiach polskich pod zaborami.
T-A-6Turystyka i rekreacja w Drugiej Rzeczpospolitej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna historii turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,0bardzo słabo zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,5słabo zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,0dobrze zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,5dość dobrze zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
5,0bardzo dobrze zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_W02potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej
C-4Zrozumienie uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu
Treści programoweT-W-3Ideały kultury cielesnej w systemach antycznej Grecji i Rzymu. Średniowieczne i renesansowe peregrynacje.
T-W-5Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.
T-W-6Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji współcześnie.
T-W-1Pojęcie kultury fizycznej w polskiej tradycji terminologicznej.
T-W-2Obszary kultury fizycznej. Geneza pojęcia turystyki i rekreacji.
T-W-4Pątnicy i pielgrzymi. Podróże i rekreacje w polskiej myśli pedagogicznej doby Oświecenia.
T-A-1U źródeł turystyki sportowej przełomu XIX i XX w. Geneza pojęcia sportu.
T-A-4Dzieje obyczajów i zwyczajów rekreacyjnych od czasów najdawniejszych do 1914 r.
T-A-7Wybrane uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji w czasach obecnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wytłumaczyć uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu
3,0bardzo słabo potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
3,5słabo potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
4,0dobrze potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
4,5dość dobrze potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
5,0bardzo dobrze potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_W03potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i trurystyki na przestrzeni wieków i lat
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji.
TiR_1A_W08Ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej
C-2poznanie i identyfikacja polskiej tradycji w dziedzinie turystyki i rekreacji.
C-3Zdobycie wiedzy na temat osiągnięć polskiej turystyki i sportu
C-4Zrozumienie uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu
Treści programoweT-W-3Ideały kultury cielesnej w systemach antycznej Grecji i Rzymu. Średniowieczne i renesansowe peregrynacje.
T-W-5Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.
T-W-6Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji współcześnie.
T-W-2Obszary kultury fizycznej. Geneza pojęcia turystyki i rekreacji.
T-W-4Pątnicy i pielgrzymi. Podróże i rekreacje w polskiej myśli pedagogicznej doby Oświecenia.
T-A-1U źródeł turystyki sportowej przełomu XIX i XX w. Geneza pojęcia sportu.
T-A-4Dzieje obyczajów i zwyczajów rekreacyjnych od czasów najdawniejszych do 1914 r.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
3,0bardzi słabo potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
3,5słabo potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
4,0dobrze potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
4,5dość dobrze potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
5,0bardzo dobrze potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_U01Analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej
C-4Zrozumienie uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu
Treści programoweT-A-5Instytucjonalizacja ruchu rekreacyjnego na ziemiach polskich pod zaborami.
T-A-6Turystyka i rekreacja w Drugiej Rzeczpospolitej.
T-A-7Wybrane uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji w czasach obecnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować uwarunkowań historyczne rozwoju turystyki i sportu
3,0bardzo słabo analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
3,5słabo analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
4,0dobrze analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
4,5dość dobrze analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
5,0bardzo dobrze analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_U02Potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju turystyki i sportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej
C-3Zdobycie wiedzy na temat osiągnięć polskiej turystyki i sportu
Treści programoweT-W-5Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.
T-W-6Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji współcześnie.
T-A-1U źródeł turystyki sportowej przełomu XIX i XX w. Geneza pojęcia sportu.
T-A-5Instytucjonalizacja ruchu rekreacyjnego na ziemiach polskich pod zaborami.
T-A-6Turystyka i rekreacja w Drugiej Rzeczpospolitej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi opisać i ocenić idei i kierunków rozwoju sportu i turystyki
3,0bardzo słabo potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
3,5słabo potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
4,0dobrze potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
4,5dość dobrze potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
5,0bardzo dobrze potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_U03Dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej
C-4Zrozumienie uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu
Treści programoweT-W-3Ideały kultury cielesnej w systemach antycznej Grecji i Rzymu. Średniowieczne i renesansowe peregrynacje.
T-W-5Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.
T-W-6Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji współcześnie.
T-W-4Pątnicy i pielgrzymi. Podróże i rekreacje w polskiej myśli pedagogicznej doby Oświecenia.
T-A-1U źródeł turystyki sportowej przełomu XIX i XX w. Geneza pojęcia sportu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dyskutować o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,0bardzo słabo dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,5słabo dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,0dobrze dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,5dość dobrze dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
5,0bardzo dobrze dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_K01Dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i spotru
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej
C-3Zdobycie wiedzy na temat osiągnięć polskiej turystyki i sportu
C-4Zrozumienie uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu
Treści programoweT-W-3Ideały kultury cielesnej w systemach antycznej Grecji i Rzymu. Średniowieczne i renesansowe peregrynacje.
T-W-5Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.
T-W-6Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji współcześnie.
T-W-1Pojęcie kultury fizycznej w polskiej tradycji terminologicznej.
T-W-2Obszary kultury fizycznej. Geneza pojęcia turystyki i rekreacji.
T-W-4Pątnicy i pielgrzymi. Podróże i rekreacje w polskiej myśli pedagogicznej doby Oświecenia.
T-A-1U źródeł turystyki sportowej przełomu XIX i XX w. Geneza pojęcia sportu.
T-A-4Dzieje obyczajów i zwyczajów rekreacyjnych od czasów najdawniejszych do 1914 r.
T-A-6Turystyka i rekreacja w Drugiej Rzeczpospolitej.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena efektów pracy z literaturą
S-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
3,0wykazuje bardzo słabo dążenie do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
3,5słabo dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
4,0chętnie dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
4,5dość chętnie dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
5,0bardzo mocno dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_K02posiada zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-4Zrozumienie uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu
Treści programoweT-W-3Ideały kultury cielesnej w systemach antycznej Grecji i Rzymu. Średniowieczne i renesansowe peregrynacje.
T-A-7Wybrane uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji w czasach obecnych.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada zdolności do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
3,0posiada bardzo słabą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
3,5posiada słabą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
4,0posiada dobrą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
4,5posiada dość dobrą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
5,0posiada bardzo dobrą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_K03Jest otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Posce i na Świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny oraz przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2poznanie i identyfikacja polskiej tradycji w dziedzinie turystyki i rekreacji.
C-3Zdobycie wiedzy na temat osiągnięć polskiej turystyki i sportu
Treści programoweT-A-3Przewodniki i czasopiśmiennictwo podróżniczo-turystyczne do 1914 r.
T-A-2Organizacje turystyczno-krajoznawcze na ziemiach polskich pod zaborami.
T-A-5Instytucjonalizacja ruchu rekreacyjnego na ziemiach polskich pod zaborami.
T-A-6Turystyka i rekreacja w Drugiej Rzeczpospolitej.
T-A-7Wybrane uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji w czasach obecnych.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena efektów pracy z literaturą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest wcale otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,0jest bardzo słabo otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,5jest raczej słabo otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,0jest otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,5jest zdecydowanie otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
5,0jest bardzo otwarty i chętny do poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie