Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Polityka społeczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze, nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polityka społeczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Sobolewska <Agnieszka.Sobolewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość mechanizmów działania gospodarki i roli budżetu w funkcjonowaniu państwa.
W-2Podstawy wiedzy o społeczeństwie i strukturach państwa demokratycznego; rozumienie podstawowych kategorii gospodarki rynkowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej.
C-2Poznanie mierników i wskaźników charakteryzujących spłeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej.
C-3Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia).
C-4Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-sutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych
C-5Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętności analizowania, interpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społeczeństwa państwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Społeczeństwo w świetle danych statystycznych. Zmiany w strukturze wykształcenia i struturze zawodowej ludności w długim i krótkim okresie.2
T-A-2Analiza (wyodrębnienie, identyfikacja) celów oddziaływania państwa na jednostkę, rodzinę, środowisko społeczno-ekonomiczne, społeczeństwo.2
T-A-3Pozycja materialna Polaków. Dochody ludności. Dochody rozporządzalne w gospodarstwach domowych. Poziom, struktura i dynamika zmian wydatków konsumpcji turystycznej ludności.2
T-A-4Poziom i struktura minimum socjalnego i minimum egzystencji w gospodarstwach domowych różnych grup społeczno-ekonomicznych. Zasięg ubóstwa materialnego.2
T-A-5Ubezpieczenia społeczne. System emerytalny w Polsce; rozwiązania stosowane w innych krajach. Zasady powszechnego ubezpieczenia, ubezpieczenie imprezy turystycznej, ubezpieczenie i zabezpieczenie terenu oraz uczestników.2
10
wykłady
T-W-1Polityka społeczna: mieszkaniowa, oświatowa, rynek pracy ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki turystycznej.2
T-W-2Fundusze unijne przeznaczone na PO Kapitał Ludzki oraz ich wykorzystanie2
T-W-3Uwarunkowania i bariery rozwoju turystyki społecznej w Polsce.2
T-W-4Ochrona środowiska kulturowego przez turystykę jako element regionalnej polityki społecznej2
T-W-5Turystyka społeczna w polityce spójności Unii Europejskiej2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1- praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - opracowanie prac zleconych przez nauczyciela, - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu).15
A-A-2uczestnictwo w ćwiczeniach i sprawdzianie zaliczeniowym15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-W-2praca własna studenta, w tym: - przygotowanie prac tematycznych - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura, dane GUS, dane z uzdrowisk, sanatoriów i inncyh obiektów turystyki), - przygotowanie projektu dotyczącej zwiększenia konsumpcji usług turystycznych - przygotowanie projektu dotyczącego polityki oświatowej ukierunkowanej na turystykę.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dysusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania / problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalność spojrzenia na problem.
S-2Ocena formująca: Ocena opracowań te3matycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór maeriałów uzasadniających formułowanie tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu).
S-3Ocena formująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego (ustny lub pisemny)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C15_W01
Ma podstawową wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego
TiR_1A_W02, TiR_1A_W04, TiR_1A_W01C-3, C-4, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-A-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C15_U01
Potrafi scharakteryzować relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia.
TiR_1A_U06C-3, C-2, C-4T-W-3, T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-A-4M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C15_K01
Jest świadomy ograniczeń celów i zakresu plityki społecznej państwa wynikających z relatywnie nisiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego
TiR_1A_K07C-5, C-2T-W-5, T-W-3, T-W-4M-3, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C15_W01
Ma podstawową wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy obejmującej kwestie polityki społecznej
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosc
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C15_U01
Potrafi scharakteryzować relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia.
2,0Student nie potrafi schrakteryzować relacji między skalą i zakresem bezrobocia a stanem życia
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosc
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C15_K01
Jest świadomy ograniczeń celów i zakresu plityki społecznej państwa wynikających z relatywnie nisiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego
2,0Student nie jest świadomy ograniczeń i celów i zakresu polityki społecznej
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosc
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.

Literatura podstawowa

  1. Firlit-Fesnak G (red.), Szylko-Skoczny M (red.) Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, Polityka Społeczna, Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Góra M., Polityka społeczna państwa w gospodarce rynkowej. Studium Ekonomiczne, Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  3. Kowalczyk O. (red.), Kamieńsi S. (red.), Wymiay polityki społecznej, Uniwersytet Eonomiczny w Poznaniu, Wrocław, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Galor Z., Majewski J., Po co turystyce polityka społeczna?, Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin, ZUT, Szczecin, 2011, Oeconomica 28 8 (6 4 ), 33 – 44
  2. Stasiak A., Cele i zadania polityki społec znej – kilka uwag o istocie zjawiska , w: Turystyka społeczna w regionie łódzkim ., WSTH w Łodzi, Łódź, 2010
  3. Włodarczyk B ., Turystyka społeczna – próba definicji zjawiska , w: Turystyka społeczna w regionie łód z kim, WSTH w Łodzi, Łódź, 2010
  4. Czapiński J., Panek T. (red.), Diagnoza społeczna 2011. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, Rada Monitoringu Społecznego., Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Społeczeństwo w świetle danych statystycznych. Zmiany w strukturze wykształcenia i struturze zawodowej ludności w długim i krótkim okresie.2
T-A-2Analiza (wyodrębnienie, identyfikacja) celów oddziaływania państwa na jednostkę, rodzinę, środowisko społeczno-ekonomiczne, społeczeństwo.2
T-A-3Pozycja materialna Polaków. Dochody ludności. Dochody rozporządzalne w gospodarstwach domowych. Poziom, struktura i dynamika zmian wydatków konsumpcji turystycznej ludności.2
T-A-4Poziom i struktura minimum socjalnego i minimum egzystencji w gospodarstwach domowych różnych grup społeczno-ekonomicznych. Zasięg ubóstwa materialnego.2
T-A-5Ubezpieczenia społeczne. System emerytalny w Polsce; rozwiązania stosowane w innych krajach. Zasady powszechnego ubezpieczenia, ubezpieczenie imprezy turystycznej, ubezpieczenie i zabezpieczenie terenu oraz uczestników.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka społeczna: mieszkaniowa, oświatowa, rynek pracy ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki turystycznej.2
T-W-2Fundusze unijne przeznaczone na PO Kapitał Ludzki oraz ich wykorzystanie2
T-W-3Uwarunkowania i bariery rozwoju turystyki społecznej w Polsce.2
T-W-4Ochrona środowiska kulturowego przez turystykę jako element regionalnej polityki społecznej2
T-W-5Turystyka społeczna w polityce spójności Unii Europejskiej2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1- praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - opracowanie prac zleconych przez nauczyciela, - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu).15
A-A-2uczestnictwo w ćwiczeniach i sprawdzianie zaliczeniowym15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-W-2praca własna studenta, w tym: - przygotowanie prac tematycznych - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura, dane GUS, dane z uzdrowisk, sanatoriów i inncyh obiektów turystyki), - przygotowanie projektu dotyczącej zwiększenia konsumpcji usług turystycznych - przygotowanie projektu dotyczącego polityki oświatowej ukierunkowanej na turystykę.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C15_W01Ma podstawową wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji.
TiR_1A_W04Ma podstawową wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko.
TiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
Cel przedmiotuC-3Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia).
C-4Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-sutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych
C-1Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej.
Treści programoweT-A-1Społeczeństwo w świetle danych statystycznych. Zmiany w strukturze wykształcenia i struturze zawodowej ludności w długim i krótkim okresie.
T-A-3Pozycja materialna Polaków. Dochody ludności. Dochody rozporządzalne w gospodarstwach domowych. Poziom, struktura i dynamika zmian wydatków konsumpcji turystycznej ludności.
T-A-2Analiza (wyodrębnienie, identyfikacja) celów oddziaływania państwa na jednostkę, rodzinę, środowisko społeczno-ekonomiczne, społeczeństwo.
T-W-1Polityka społeczna: mieszkaniowa, oświatowa, rynek pracy ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki turystycznej.
T-A-4Poziom i struktura minimum socjalnego i minimum egzystencji w gospodarstwach domowych różnych grup społeczno-ekonomicznych. Zasięg ubóstwa materialnego.
T-W-3Uwarunkowania i bariery rozwoju turystyki społecznej w Polsce.
T-W-5Turystyka społeczna w polityce spójności Unii Europejskiej
T-W-2Fundusze unijne przeznaczone na PO Kapitał Ludzki oraz ich wykorzystanie
T-W-4Ochrona środowiska kulturowego przez turystykę jako element regionalnej polityki społecznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dysusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania / problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalność spojrzenia na problem.
S-3Ocena formująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego (ustny lub pisemny)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy obejmującej kwestie polityki społecznej
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosc
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C15_U01Potrafi scharakteryzować relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Cel przedmiotuC-3Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia).
C-2Poznanie mierników i wskaźników charakteryzujących spłeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej.
C-4Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-sutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych
Treści programoweT-W-3Uwarunkowania i bariery rozwoju turystyki społecznej w Polsce.
T-A-3Pozycja materialna Polaków. Dochody ludności. Dochody rozporządzalne w gospodarstwach domowych. Poziom, struktura i dynamika zmian wydatków konsumpcji turystycznej ludności.
T-A-5Ubezpieczenia społeczne. System emerytalny w Polsce; rozwiązania stosowane w innych krajach. Zasady powszechnego ubezpieczenia, ubezpieczenie imprezy turystycznej, ubezpieczenie i zabezpieczenie terenu oraz uczestników.
T-W-1Polityka społeczna: mieszkaniowa, oświatowa, rynek pracy ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki turystycznej.
T-A-4Poziom i struktura minimum socjalnego i minimum egzystencji w gospodarstwach domowych różnych grup społeczno-ekonomicznych. Zasięg ubóstwa materialnego.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dysusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena opracowań te3matycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór maeriałów uzasadniających formułowanie tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu).
S-3Ocena formująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego (ustny lub pisemny)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi schrakteryzować relacji między skalą i zakresem bezrobocia a stanem życia
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosc
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C15_K01Jest świadomy ograniczeń celów i zakresu plityki społecznej państwa wynikających z relatywnie nisiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny oraz przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętności analizowania, interpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społeczeństwa państwa.
C-2Poznanie mierników i wskaźników charakteryzujących spłeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej.
Treści programoweT-W-5Turystyka społeczna w polityce spójności Unii Europejskiej
T-W-3Uwarunkowania i bariery rozwoju turystyki społecznej w Polsce.
T-W-4Ochrona środowiska kulturowego przez turystykę jako element regionalnej polityki społecznej
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dysusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego (ustny lub pisemny)
S-2Ocena formująca: Ocena opracowań te3matycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór maeriałów uzasadniających formułowanie tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ograniczeń i celów i zakresu polityki społecznej
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosc
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.