Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Polityka społeczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze, nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polityka społeczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sobolewska <Agnieszka.Sobolewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość mechanizmów działania gospodarki i roli budżetu w funkcjonowaniu państwa. |
W-2 | Podstawy wiedzy o społeczeństwie i strukturach państwa demokratycznego; rozumienie podstawowych kategorii gospodarki rynkowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej. |
C-2 | Poznanie mierników i wskaźników charakteryzujących spłeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej. |
C-3 | Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia). |
C-4 | Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-sutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych |
C-5 | Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętności analizowania, interpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społeczeństwa państwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Społeczeństwo w świetle danych statystycznych. Zmiany w strukturze wykształcenia i struturze zawodowej ludności w długim i krótkim okresie. | 2 |
T-A-2 | Analiza (wyodrębnienie, identyfikacja) celów oddziaływania państwa na jednostkę, rodzinę, środowisko społeczno-ekonomiczne, społeczeństwo. | 2 |
T-A-3 | Pozycja materialna Polaków. Dochody ludności. Dochody rozporządzalne w gospodarstwach domowych. Poziom, struktura i dynamika zmian wydatków konsumpcji turystycznej ludności. | 2 |
T-A-4 | Poziom i struktura minimum socjalnego i minimum egzystencji w gospodarstwach domowych różnych grup społeczno-ekonomicznych. Zasięg ubóstwa materialnego. | 2 |
T-A-5 | Ubezpieczenia społeczne. System emerytalny w Polsce; rozwiązania stosowane w innych krajach. Zasady powszechnego ubezpieczenia, ubezpieczenie imprezy turystycznej, ubezpieczenie i zabezpieczenie terenu oraz uczestników. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Polityka społeczna: mieszkaniowa, oświatowa, rynek pracy ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki turystycznej. | 2 |
T-W-2 | Fundusze unijne przeznaczone na PO Kapitał Ludzki oraz ich wykorzystanie | 2 |
T-W-3 | Uwarunkowania i bariery rozwoju turystyki społecznej w Polsce. | 2 |
T-W-4 | Ochrona środowiska kulturowego przez turystykę jako element regionalnej polityki społecznej | 2 |
T-W-5 | Turystyka społeczna w polityce spójności Unii Europejskiej | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | - praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - opracowanie prac zleconych przez nauczyciela, - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu). | 15 |
A-A-2 | uczestnictwo w ćwiczeniach i sprawdzianie zaliczeniowym | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym | 15 |
A-W-2 | praca własna studenta, w tym: - przygotowanie prac tematycznych - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura, dane GUS, dane z uzdrowisk, sanatoriów i inncyh obiektów turystyki), - przygotowanie projektu dotyczącej zwiększenia konsumpcji usług turystycznych - przygotowanie projektu dotyczącego polityki oświatowej ukierunkowanej na turystykę. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-3 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dysusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania / problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalność spojrzenia na problem. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena opracowań te3matycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór maeriałów uzasadniających formułowanie tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu). |
S-3 | Ocena formująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego (ustny lub pisemny) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C15_W01 Ma podstawową wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego | TiR_1A_W02, TiR_1A_W04, TiR_1A_W01 | — | C-3, C-4, C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-A-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C15_U01 Potrafi scharakteryzować relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia. | TiR_1A_U06 | — | C-3, C-2, C-4 | T-W-3, T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-A-4 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C15_K01 Jest świadomy ograniczeń celów i zakresu plityki społecznej państwa wynikających z relatywnie nisiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego | TiR_1A_K07 | — | C-5, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C15_W01 Ma podstawową wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy obejmującej kwestie polityki społecznej |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne) | |
4,5 | Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosc | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C15_U01 Potrafi scharakteryzować relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia. | 2,0 | Student nie potrafi schrakteryzować relacji między skalą i zakresem bezrobocia a stanem życia |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne) | |
4,5 | Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosc | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C15_K01 Jest świadomy ograniczeń celów i zakresu plityki społecznej państwa wynikających z relatywnie nisiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego | 2,0 | Student nie jest świadomy ograniczeń i celów i zakresu polityki społecznej |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne) | |
4,5 | Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosc | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie. |
Literatura podstawowa
- Firlit-Fesnak G (red.), Szylko-Skoczny M (red.) Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, Polityka Społeczna, Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Góra M., Polityka społeczna państwa w gospodarce rynkowej. Studium Ekonomiczne, Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Kowalczyk O. (red.), Kamieńsi S. (red.), Wymiay polityki społecznej, Uniwersytet Eonomiczny w Poznaniu, Wrocław, 2009
Literatura dodatkowa
- Galor Z., Majewski J., Po co turystyce polityka społeczna?, Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin, ZUT, Szczecin, 2011, Oeconomica 28 8 (6 4 ), 33 – 44
- Stasiak A., Cele i zadania polityki społec znej – kilka uwag o istocie zjawiska , w: Turystyka społeczna w regionie łódzkim ., WSTH w Łodzi, Łódź, 2010
- Włodarczyk B ., Turystyka społeczna – próba definicji zjawiska , w: Turystyka społeczna w regionie łód z kim, WSTH w Łodzi, Łódź, 2010
- Czapiński J., Panek T. (red.), Diagnoza społeczna 2011. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, Rada Monitoringu Społecznego., Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Warszawa, 2011