Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59egzamin
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zoologii, botaniki i podstaw ekologii (na poziomie przedmiotów zaliczanych na studiach), wiadomości podstawowe z zakresu genetyki i biogeografi (na poziomie szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe2
T-L-2Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Drapieżnictwo cz.1)2
T-L-3Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Drapieżnictwo cz. 2)2
T-L-4Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe ( Roślinożerność)2
T-L-5Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Pasożytnictwo cz. 1)2
T-L-6Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Pasożytnictwo cz. 2)2
T-L-7Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Konkurencja)3
15
wykłady
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami)2
T-W-2Populacja i jej struktura cz. 1 (biologiczne i wyłączne atrybuty populacji, dynalika liczebności, zagęszczenie)2
T-W-3Populacja i jej struktura - cz. 2 (struktura wiekowa, rozrodczość, śmiertelność, przeżywalność)2
T-W-4Populacja i jej struktura cz 3 (struktura płciowa i wiekowa)2
T-W-5Populacja i jej struktura – cz. 4 (struktura socjalna, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej)2
T-W-6Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne2
T-W-7Lądowe biomy Ziemi2
T-W-8Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.2
T-W-9Ekologia miasta.2
T-W-10Ekologia człowieka – cz.1 (przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia)2
T-W-11Ekologia człowieka - cz. 2. (formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja)2
T-W-12Ekologia człowieka - cz. 3 (liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne).2
T-W-13Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami).2
T-W-14Różnorodność biologiczna i jej ochrona (cz. 1).2
T-W-15Różnorodność biologiczna i jej ochrona (cz. 2).2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajeciach15
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów6
A-L-3studiowanie zalecanej literatury6
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie zalecanej lektury13
A-W-3przygotowanie do zaliczenia12
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie treści wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z uzyciem prezentacji wizualnej
M-2film
M-3pokaz
M-4duskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_W01
Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy ziemi, znać specyfikę ekosystemów antropogenicznych, znać podstawy zagadnień związanych z antropopresją Student powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, (potrafić wydzielić jej typy), potrzebę i sposoby jej ochrony, znać podstawowe zagadnienia związane z ekologią człowieka.
ZOinz_2A_W04, ZOinz_2A_W08

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_U01
student powinien prawidłowio analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; student powinien prawidłowo rozpoznać formy funkcjonowania materii żywej na różnym poziomie jej organizacji, poczawszy od organizmu (gatunku) a skończywszy na biosferze.
ZOinz_2A_U03, ZOinz_2A_U07

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_K01
Student powinien charakteryzować się szczególnym wyczuleniem na sprawy związane z ochroną środowiska. Powinien w tej sferze postępować zgodnie z zasadami etyki. Student powinien cechować się postawą aktywną i zdobytą wiedzę starać się wykorzystać do działań kreatywnych. Powinien czuć potrzebę oddziaływania na innych ludzi (np. poprzez zorganizowane akcje grupowe lub indywidualnie) zakresie związanym z szeroko pojętą świadomością ekologiczną.
ZOinz_2A_K09

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_W01
Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy ziemi, znać specyfikę ekosystemów antropogenicznych, znać podstawy zagadnień związanych z antropopresją Student powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, (potrafić wydzielić jej typy), potrzebę i sposoby jej ochrony, znać podstawowe zagadnienia związane z ekologią człowieka.
2,0
3,0student wykazuje się słabą znajomością zagadnień poruszanych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_U01
student powinien prawidłowio analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; student powinien prawidłowo rozpoznać formy funkcjonowania materii żywej na różnym poziomie jej organizacji, poczawszy od organizmu (gatunku) a skończywszy na biosferze.
2,0
3,0student posiadł umiejętność analizy zjawisk o charakterze ekologicznym w stopniu słabym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_K01
Student powinien charakteryzować się szczególnym wyczuleniem na sprawy związane z ochroną środowiska. Powinien w tej sferze postępować zgodnie z zasadami etyki. Student powinien cechować się postawą aktywną i zdobytą wiedzę starać się wykorzystać do działań kreatywnych. Powinien czuć potrzebę oddziaływania na innych ludzi (np. poprzez zorganizowane akcje grupowe lub indywidualnie) zakresie związanym z szeroko pojętą świadomością ekologiczną.
2,0
3,0Student wykazuje małą wrażliwość w stosunku do negatywnych zjawisk o charakterze ekologicznym, jakie zachodzą w środowisku. Odczuwa małą potrzebę organizowania się w grupy, zrzeszenia mające na celu ochronę naturalnych zasobów środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krebs J. Ch., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 1997
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
  3. Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin, PWN, Warszawa, 1999
  4. Stańczykowska A., Ekologia naszych wód, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  2. Pyłka – Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wyd. Oświata, Warszawa, 1997
  3. Krebs J. Ch., Wprowadzenie do ekologii behawioralnej, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe2
T-L-2Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Drapieżnictwo cz.1)2
T-L-3Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Drapieżnictwo cz. 2)2
T-L-4Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe ( Roślinożerność)2
T-L-5Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Pasożytnictwo cz. 1)2
T-L-6Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Pasożytnictwo cz. 2)2
T-L-7Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Konkurencja)3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami)2
T-W-2Populacja i jej struktura cz. 1 (biologiczne i wyłączne atrybuty populacji, dynalika liczebności, zagęszczenie)2
T-W-3Populacja i jej struktura - cz. 2 (struktura wiekowa, rozrodczość, śmiertelność, przeżywalność)2
T-W-4Populacja i jej struktura cz 3 (struktura płciowa i wiekowa)2
T-W-5Populacja i jej struktura – cz. 4 (struktura socjalna, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej)2
T-W-6Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne2
T-W-7Lądowe biomy Ziemi2
T-W-8Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.2
T-W-9Ekologia miasta.2
T-W-10Ekologia człowieka – cz.1 (przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia)2
T-W-11Ekologia człowieka - cz. 2. (formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja)2
T-W-12Ekologia człowieka - cz. 3 (liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne).2
T-W-13Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami).2
T-W-14Różnorodność biologiczna i jej ochrona (cz. 1).2
T-W-15Różnorodność biologiczna i jej ochrona (cz. 2).2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajeciach15
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów6
A-L-3studiowanie zalecanej literatury6
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie zalecanej lektury13
A-W-3przygotowanie do zaliczenia12
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie treści wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-D2_W01Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy ziemi, znać specyfikę ekosystemów antropogenicznych, znać podstawy zagadnień związanych z antropopresją Student powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, (potrafić wydzielić jej typy), potrzebę i sposoby jej ochrony, znać podstawowe zagadnienia związane z ekologią człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
ZOinz_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje się słabą znajomością zagadnień poruszanych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-D2_U01student powinien prawidłowio analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; student powinien prawidłowo rozpoznać formy funkcjonowania materii żywej na różnym poziomie jej organizacji, poczawszy od organizmu (gatunku) a skończywszy na biosferze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZOinz_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiadł umiejętność analizy zjawisk o charakterze ekologicznym w stopniu słabym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-D2_K01Student powinien charakteryzować się szczególnym wyczuleniem na sprawy związane z ochroną środowiska. Powinien w tej sferze postępować zgodnie z zasadami etyki. Student powinien cechować się postawą aktywną i zdobytą wiedzę starać się wykorzystać do działań kreatywnych. Powinien czuć potrzebę oddziaływania na innych ludzi (np. poprzez zorganizowane akcje grupowe lub indywidualnie) zakresie związanym z szeroko pojętą świadomością ekologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje małą wrażliwość w stosunku do negatywnych zjawisk o charakterze ekologicznym, jakie zachodzą w środowisku. Odczuwa małą potrzebę organizowania się w grupy, zrzeszenia mające na celu ochronę naturalnych zasobów środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0