Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Biotechniki rozrodu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechniki rozrodu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie rozrodu zwierząt, genetyki ogólnej i fizjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pozyskiwanie oocytów z pęcherzyków jajnikowych z zastosowaniem różnych metod. Kryteria oceny morfologicznej oocytów2
T-L-2Sprzęt i materiały do pozyskiwania zarodków. Przygotowanie sprzętu do pozyskiwania zarodków.2
T-L-3Procedura postępowania z zarodkami po ich uzyskaniu. Klasyfikacja zarodków na podstawie ich oceny morfologicznej2
T-L-4Metody pozyskiwanie zarodków od zwierząt gospodarskich (krowa,owca) i laboratoryjnych ( mysz, królik)2
T-L-5Zamrażanie zarodków metodą witryfikacji .2
T-L-6Klonowanie. Bisekcja jako najprostsza metoda klonowania.2
T-L-7Możliwości zastosowania klonowania.2
T-L-8Badania i stosowanie biotechnik w rozrodzie -regulacje prawne w Polsce i na świecie1
15
wykłady
T-W-1Biotechniki stosowane w rozrodzie.2
T-W-2Techniki wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology – ART)2
T-W-3Transfer zarodków2
T-W-4Procesy fizykochemiczne zachodzące podczas czasie kriokonserwacji zarodków.3
T-W-5Metody kriokonserewacji zarodków zwierząt gospodarskich i laboratoryjnych. Kriokonserwacja oocytów.4
T-W-6Klonowanie ssaków2
T-W-7Zwierzęta transgeniczne- wytwarzanie, zastosowanie i utrzymanie3
T-W-8Możliwości regulacji płci u zwierzą2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sie do dyskusji problemowej i zaliczenia końcowego8
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Zaliczenie końcowe2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego6
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
S-2Ocena formująca: Prezentacja na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_C1_W01
Po ukończeniu kursu student potrafi wskazać i objaśnić na jakie procesy fizjologiczne rozrodu można wpływać za pomocą techniki oraz wymienić i scharakteryzować biotechnki stosowane w rozrodzie zwierząt
ZOinz_2A_W01C-1T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-L-7M-1, M-3, M-4, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_C1_U01
Po ukończeniu przedmiotu student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi przygotować podstawowy sprzęt do wybranych zabiegów na materiale rozrodczym oraz przygotować go do konserwacji
ZOinz_2A_U13, ZOinz_2A_U14C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-3, M-4, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_C1_K01
Student potrafi wskazać korzyści i wady stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji skutków jej stosowania, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki
ZOinz_2A_K02C-1T-W-6, T-L-7M-1, M-3, M-4, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_C1_W01
Po ukończeniu kursu student potrafi wskazać i objaśnić na jakie procesy fizjologiczne rozrodu można wpływać za pomocą techniki oraz wymienić i scharakteryzować biotechnki stosowane w rozrodzie zwierząt
2,0Student nie potrafi wyjaśnić istoty biotechnik rozrodu zwierząt
3,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jakim celu jest stosowana
3,5Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich
4,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić, jakie procesy fizjologiczne rozrodu można modyfikować.
4,5Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić, jakie procesy fizjologiczne rozrodu można modyfikować. Zna sprzęt i preparaty stosowane w poszczególnych biotechnikach.
5,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić, jakie procesy fizjologiczne rozrodu można modyfikować. Zna sprzęt i preparaty stosowane w poszczególnych biotechnikach. Zna możliwości konserwacji gamet i zarodków. Potrafi wyjaśnić istotę klonowania i wytwarzania zwierząt transgenicznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_C1_U01
Po ukończeniu przedmiotu student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi przygotować podstawowy sprzęt do wybranych zabiegów na materiale rozrodczym oraz przygotować go do konserwacji
2,0Student nie wie, do jakiego celu służą poszczególne biotehcniki rozrodu.
3,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu
3,5Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki.
4,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki. Potrafi przygotować odpowiedni sprzęt i urządzenia.
4,5Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki. Potrafi przygotować odpowiedni sprzęt i urządzenia. Potrafi sam wykonać najprostsze narzędzia do manipulacji na zarodkach.
5,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki. Potrafi przygotować odpowiedni sprzęt i urządzenia. Potrafi sam wykonać najprostsze narzędzia do manipulacji na zarodkach. Jest w stanie przygotować pojemniki do konsewacji zarodków i umieścić je w nich.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_C1_K01
Student potrafi wskazać korzyści i wady stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji skutków jej stosowania, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki
2,0
3,0Student nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt,
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielański A., M.Tischner, Biotechnologia w rozrodzie zwierząt, Universitas, 1993
  2. Modliński J.A., Karasiewicz J., Perspektywy klonowania somatycznego dla hodowli. farmacji i medycymy oraz zachowania ginących ras i gatunków ssaków, Post. Biol. Kom., 2001, 28, 157-176

Literatura dodatkowa

  1. Papis K., Najnowsze osiągnięcia w kriokonserwacji oocytów ssaków oraz perspektywy ich wykorzystania w medycynie i weterynarii, Post. Biol. Kom., 2001, 28, 189-200
  2. Niemann H., Ehling Ch., Falge R., ,Biotechnological methods for preservation and maintaince of farm animals genetic resources, Schriftenreihe des BML “Angewandte Wissenschaft”, 1997, 465, 65-76

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pozyskiwanie oocytów z pęcherzyków jajnikowych z zastosowaniem różnych metod. Kryteria oceny morfologicznej oocytów2
T-L-2Sprzęt i materiały do pozyskiwania zarodków. Przygotowanie sprzętu do pozyskiwania zarodków.2
T-L-3Procedura postępowania z zarodkami po ich uzyskaniu. Klasyfikacja zarodków na podstawie ich oceny morfologicznej2
T-L-4Metody pozyskiwanie zarodków od zwierząt gospodarskich (krowa,owca) i laboratoryjnych ( mysz, królik)2
T-L-5Zamrażanie zarodków metodą witryfikacji .2
T-L-6Klonowanie. Bisekcja jako najprostsza metoda klonowania.2
T-L-7Możliwości zastosowania klonowania.2
T-L-8Badania i stosowanie biotechnik w rozrodzie -regulacje prawne w Polsce i na świecie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biotechniki stosowane w rozrodzie.2
T-W-2Techniki wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology – ART)2
T-W-3Transfer zarodków2
T-W-4Procesy fizykochemiczne zachodzące podczas czasie kriokonserwacji zarodków.3
T-W-5Metody kriokonserewacji zarodków zwierząt gospodarskich i laboratoryjnych. Kriokonserwacja oocytów.4
T-W-6Klonowanie ssaków2
T-W-7Zwierzęta transgeniczne- wytwarzanie, zastosowanie i utrzymanie3
T-W-8Możliwości regulacji płci u zwierzą2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sie do dyskusji problemowej i zaliczenia końcowego8
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Zaliczenie końcowe2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego6
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_C1_W01Po ukończeniu kursu student potrafi wskazać i objaśnić na jakie procesy fizjologiczne rozrodu można wpływać za pomocą techniki oraz wymienić i scharakteryzować biotechnki stosowane w rozrodzie zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Cel przedmiotuC-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych
Treści programoweT-W-6Klonowanie ssaków
T-W-4Procesy fizykochemiczne zachodzące podczas czasie kriokonserwacji zarodków.
T-W-8Możliwości regulacji płci u zwierzą
T-W-7Zwierzęta transgeniczne- wytwarzanie, zastosowanie i utrzymanie
T-W-5Metody kriokonserewacji zarodków zwierząt gospodarskich i laboratoryjnych. Kriokonserwacja oocytów.
T-L-7Możliwości zastosowania klonowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić istoty biotechnik rozrodu zwierząt
3,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jakim celu jest stosowana
3,5Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich
4,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić, jakie procesy fizjologiczne rozrodu można modyfikować.
4,5Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić, jakie procesy fizjologiczne rozrodu można modyfikować. Zna sprzęt i preparaty stosowane w poszczególnych biotechnikach.
5,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić, jakie procesy fizjologiczne rozrodu można modyfikować. Zna sprzęt i preparaty stosowane w poszczególnych biotechnikach. Zna możliwości konserwacji gamet i zarodków. Potrafi wyjaśnić istotę klonowania i wytwarzania zwierząt transgenicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_C1_U01Po ukończeniu przedmiotu student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi przygotować podstawowy sprzęt do wybranych zabiegów na materiale rozrodczym oraz przygotować go do konserwacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U13Dokonuje wyboru odpowiednich metod bioinżynierii w hodowli zwierząt oraz ocenia skutki ich zastosowania
ZOinz_2A_U14Potrafi wybrać, opracować i zastosować odpowiednią metodykę działania w celu optymalizacji procesów rozrodczych u zwierząt
Cel przedmiotuC-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych
Treści programoweT-W-6Klonowanie ssaków
T-W-1Biotechniki stosowane w rozrodzie.
T-W-2Techniki wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology – ART)
T-W-3Transfer zarodków
T-W-5Metody kriokonserewacji zarodków zwierząt gospodarskich i laboratoryjnych. Kriokonserwacja oocytów.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie, do jakiego celu służą poszczególne biotehcniki rozrodu.
3,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu
3,5Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki.
4,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki. Potrafi przygotować odpowiedni sprzęt i urządzenia.
4,5Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki. Potrafi przygotować odpowiedni sprzęt i urządzenia. Potrafi sam wykonać najprostsze narzędzia do manipulacji na zarodkach.
5,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki. Potrafi przygotować odpowiedni sprzęt i urządzenia. Potrafi sam wykonać najprostsze narzędzia do manipulacji na zarodkach. Jest w stanie przygotować pojemniki do konsewacji zarodków i umieścić je w nich.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_C1_K01Student potrafi wskazać korzyści i wady stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji skutków jej stosowania, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych
Treści programoweT-W-6Klonowanie ssaków
T-L-7Możliwości zastosowania klonowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt,
3,5
4,0
4,5
5,0