Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Etologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etologia zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zoologii i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie Studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Początki badań nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii3
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.2
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe2
T-W-4Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne2
T-W-5Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt2
T-W-6Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a2
T-W-7Filopatryczność i migracje2
T-W-8Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.2
T-W-9Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury5
A-W-3Przygotowanie sie do sprawdzianu zaliczeniowego4
A-W-4zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
M-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisanego na ostatnich zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy Studenta podczas zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-C4_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze
ZOinz_2A_W01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-8M-2, M-1S-1
ZO_2A_HZG-C4_W02
Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt
ZOinz_2A_W01C-1T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-C4_U02
Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
ZOinz_2A_U01C-1T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-W-8M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-C4_K01
Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie.
ZOinz_2A_K07, ZOinz_2A_K09C-1T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-8M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-C4_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_HZG-C4_W02
Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt
2,0
3,0Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-C4_U02
Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-C4_K01
Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie.
2,0
3,0Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowski B., Chmurzyński J.A., Biologiczne mechanizmy zachowania, PWN, Warszawa, 1989
  2. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2003
  3. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
  4. Griffin D.R., Umysły zwierząt. Czy zwierzęta mają świadomość?, GWP, Gdańsk, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Attenborough D., Na ścieżkach życia, Wyd. Wilga, Warszawa, 1993
  2. Dröscher V.B., Świat w którym żyją zwierzęta, PIW, Warszawa 2000., 2000
  3. Dröscher V.B., Cena miłości. U źródeł zachowań godowych, Wyd. Cyklady, Warszawa, 2002
  4. Sparks J., Życie seksualne zwierząt. Walka płci, Grupa Wydawnicza Bartelsmann, Warszawa, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Początki badań nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii3
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.2
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe2
T-W-4Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne2
T-W-5Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt2
T-W-6Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a2
T-W-7Filopatryczność i migracje2
T-W-8Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.2
T-W-9Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem3
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury5
A-W-3Przygotowanie sie do sprawdzianu zaliczeniowego4
A-W-4zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-C4_W01Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt
Treści programoweT-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.
T-W-1Początki badań nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe
T-W-8Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.
Metody nauczaniaM-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt
M-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisanego na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-C4_W02Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt
Treści programoweT-W-7Filopatryczność i migracje
T-W-9Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem
T-W-6Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
T-W-5Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt
T-W-4Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne
Metody nauczaniaM-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt
M-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisanego na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-C4_U02Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt
Treści programoweT-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.
T-W-9Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem
T-W-6Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
T-W-5Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt
T-W-8Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.
Metody nauczaniaM-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt
M-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisanego na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-C4_K01Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K07Postępuje zgodnie z zasadami etyki w zakresie badań na zwierzętach
ZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt
Treści programoweT-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.
T-W-7Filopatryczność i migracje
T-W-9Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem
T-W-6Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
T-W-1Początki badań nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe
T-W-5Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt
T-W-4Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne
T-W-8Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.
Metody nauczaniaM-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt
M-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy Studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0