Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Embriologia i genetyka rozwoju:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Embriologia i genetyka rozwoju
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu genetyki ogólnej, biochemii, podstaw diagnostyki oraz biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy pozwalającej scharakteryzować cechy rozwojowe płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciązy.
C-2Zapoznanie studenta z najważniejszymi mechanizmami molekularnymi embriogenezy oraz formowania się organów roślin podczas ich rozwoju.
C-3Doskonalenie umiejętności mikroskopowych podczas obserwacji wybranych rodzajów tkanek.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Genetyczne podstawy determinacji płci u zwierząt na przykładzie modelowego organizmu – Drosophila melanogaster (część 1)2
T-L-2Genetyczne podstawy determinacji płci u zwierząt na przykładzie modelowego organizmu – Drosophila melanogaster (część 2)3
T-L-3Rozwój i aktywność gruczołu mlekowego ssaków.2
T-L-4Mechanizmy regulujące proces zapylenia i zapłodnienia, samoniezgodność i męska sterylność. Mikroskopowa ocena płodności pyłku przy wykorzystaniu barwienia płynem Lugola i acetokarminem. Porównanie wyników2
T-L-5Formowanie się zarodka i ziarniaka. Mikroskopowa ocena zarodków i tkanek spichrzowych w nasieniu. Morfologia i identyfikacja żywych komórek błękitem Evansa (obserwacja w binokularze), identyfikacja materiałów zapasowych za pomoca płynu Lugola.2
T-L-6Mechanizmy molekularne odpowiedzialne za formowanie się, wzrost i wzór budowy liści. Analiza ekspresji wybranych genów.3
T-L-7Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej1
15
wykłady
T-W-1Znaczenie embriologii. Historia i metody badań. Etapy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży.2
T-W-2Wady wrodzone ze znacznym udziałem czynnika genetycznego. Wady pochodzenia wieloczynnikowego oraz wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Diagnostyka prenatalna.2
T-W-3Prawidłowy rozwój oraz wady w budowie i funkcjonowaniu wybranych układów.2
T-W-4Zaburzenia w rozwoju powłoki wspólnej.2
T-W-5Mikrosporogeneza oraz makrosporogeneza, genetyczna kontrola procesu zapłodnienia i formowania się ziarniaka oraz bielma.3
T-W-6Mechanizmy sterujące rozwojem siewki. Mutanty rozwojowe oraz mutanty związane z percepcją światła. Molekularne mechanizmy rozwoju merystemu wzrostu pędu i korzenia.2
T-W-7Genetyczna kontrola formowania się kwiatów oraz mechanizmy regulacji procesu kwitnienia. Formowanie sie ziarniaka. Rola mechanizmów apoptozy w rozwoju roślin.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.20
A-L-2Przygotowanie projektów na wskazane tematy.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.5
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.10
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem mikroskopu.
M-3film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadania mikroskopowego, opisu wyników i ich interpretacji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D4_W01
Potrafi opisać charakterystyczne cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży. Umie wykorzystać wiedze z zakresu zagrożeń prawidłowej ciąży.
BT_2A_W01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1S-1
BT_2A_BTR-S-D4_W02
Student definiuje podstawowe procesy embriogeniczne oraz charakteryzuje molekularne mechanizmy kontroli kolejnych etapów rozwoju roślin.
BT_2A_W01C-2T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6M-1S-1
BT_2A_BTR-S-D4_W03
Posiada wiedzę umożliwiącą rozpoznanie wybranych wad rozwojowych płodu.
BT_2A_W06C-1T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D4_U01
Zna etapy rozwoju prenatalnego człowieka. Potrafi opisać rozwój wybranych układów i narządów płodu.
BT_2A_U06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-1
BT_2A_BTR-S-D4_U02
Student doskonali użycie technik mikroskopowych, przygotowywania preparatów biologicznych oraz opisu wykonanych obserwacji.
BT_2A_U05C-3T-L-5, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D4_K01
Student nabędzie swiadomości powiązań i zrozumienie dla procesów rozwojowych roślin i zwierząt. Będzie rozumiał potrzebę poszukiwania dodatkowych źródeł wiedzy.
BT_2A_K01C-2, C-3, C-1T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D4_W01
Potrafi opisać charakterystyczne cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży. Umie wykorzystać wiedze z zakresu zagrożeń prawidłowej ciąży.
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu embriologii i genetyki ogólnej. Student nie potrafi opisać charakterystycznych cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu embriologii i genetyki ogólnej. Student potrafi krótko wymienić charakterystyczne cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi scharakteryzować cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży w stopniu dostatecznym oraz odnieść się do fachowej literatury.
4,0Student potrafi scharakteryzować cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży w stopniu dobrym oraz odnieść się do fachowej literatury.
4,5Student potrafi scharakteryzować cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży w stopniu dobrym oraz potrafi wskazać ciąg przyczynowo - skutkowy opisywanych procesów.
5,0Student potrafi scharakteryzować cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży w stopniu bardzo dobrym. Potrafi wskazać ciąg przyczynowo - skutkowy opisywanych procesów.
BT_2A_BTR-S-D4_W02
Student definiuje podstawowe procesy embriogeniczne oraz charakteryzuje molekularne mechanizmy kontroli kolejnych etapów rozwoju roślin.
2,0Student nie umie wymienić podstawowych mechanizmów embriogenetycznych oraz zaprezentować podstawowych mechanizmów kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
3,0Student umie wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
3,5Student umie wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
4,0Student umie wymienić i dobrze scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować i dobrze scharakteryzować podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
4,5Student umie wymienić i bardzo dobrze scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz bardzo dobrze opisać podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin. Student potrafi wskazać ciąg przyczynowo - skutkowy opisywanych zjawisk.
5,0Student umie wymienić i w stopniu znakomitym scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz w stopniu znakomitym opisać podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin. Student potrafi wskazać ciąg przyczynowo - skutkowy opisywanych zjawisk.
BT_2A_BTR-S-D4_W03
Posiada wiedzę umożliwiącą rozpoznanie wybranych wad rozwojowych płodu.
2,0Student nie potrafi wymienić wad wrodzonych z udziałem czynnik genetycznego jak również wad pochodzenia wieloczynnikowego oraz wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Nie potrafi podać przykładów wad w budowie i funkcjonowaniu wybranych układów.
3,0Student potrafi wymienić oraz opisać wybrane wady wrodzone z udziałem czynnik genetycznego jak również wady pochodzenia wieloczynnikowego oraz wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi wymienić wady wrodzone oraz wady pochodzenia wieloczynnikowego ale nie potrafi szczegółowo opisać ich skutków. Umie podać przykłady wad w budowie i funkcjonowaniu wybranych układów.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi wymienić wady wrodzone oraz wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Dobre opanowanie wiedzy z zakresu funkcjonowania wybranych układów.
4,5Student w stopniu dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować wady wrodzone oraz wady pochodzenia wieloczynnikowego jak również wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Dobre opanowanie wiedzy z zakresu funkcjonowania wybranych układów.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować wady wrodzone oraz wady pochodzenia wieloczynnikowego jak również wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu funkcjonowania wybranych układów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D4_U01
Zna etapy rozwoju prenatalnego człowieka. Potrafi opisać rozwój wybranych układów i narządów płodu.
2,0Student nie potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży .
3,5Student w stopniu dostatecznym potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży .
4,0Student w stopniu dobrym potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży .
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży .
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży .
BT_2A_BTR-S-D4_U02
Student doskonali użycie technik mikroskopowych, przygotowywania preparatów biologicznych oraz opisu wykonanych obserwacji.
2,0Student nie umie wykorzystać technik mikroskopowych do rozwiązywania zadań praktycznych.
3,0Student umie wykorzystać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań praktycznych z licznymi niedoskonałościami. Ma trudności z prawidłowym przygotowaniem preparatu oraz obsługą mikroskopu.
3,5Student umie wykorzystać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań praktycznychz w stopniu zadowalającym. Ma trudności z prawidłowym przygotowaniem preparatu ale prawidłowo obsługuje mikroskop.
4,0Student umie dobrze wykorzystać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań praktycznych. Prawidłowo przygotowuje preparat oraz prawidłowo obsługuje mikroskop.
4,5Student umie bardzo dobrze wykorzystać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań praktycznych. Prawidłowo przygotowuje preparat oraz prawidłowo obsługuje mikroskop.
5,0Student umie wykorzystać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań praktycznych w stopniu znakomitym. Prawidłowo przygotowuje preparat oraz prawidłowo obsługuje mikroskop.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D4_K01
Student nabędzie swiadomości powiązań i zrozumienie dla procesów rozwojowych roślin i zwierząt. Będzie rozumiał potrzebę poszukiwania dodatkowych źródeł wiedzy.
2,0Student nie potrafi analizować problemu merytorycznie i podejmować dyskusji w grupie.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi analizować problem merytorycznie i podejmować dyskusje w grupie.
3,5Student w stopniu dostatecznym potrafi analizować problem merytorycznie i podejmować dyskusje w grupie, wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie przyswojonej wiedzy.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi analizować problem merytorycznie i podejmować dyskusje w grupie, wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie przyswojonej wiedzy.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi analizować problem merytorycznie i podejmować dyskusje w grupie, wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie przyswojonej wiedzy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi analizować problem merytorycznie i podejmować dyskusje w grupie, wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie przyswojonej wiedzy.

Literatura podstawowa

  1. Bartel H., Embriologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002, wydanie III
  2. Bartel H., Embriologia medyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2009
  3. Jura Cz., Krzanowska H., Rzepak K., Podstawy embriologii zwierząt, Warszawa, PWN, 1983
  4. Tywman R.R., Krótkie wykłady Biologia Rozwoju, PWN, Warszawa, 2005, 2
  5. Bednarska E., Zarys embriologii roslin okrytonasiennych, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Krzanowska H., Sokół-Misiak W., Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego., PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Genetyczne podstawy determinacji płci u zwierząt na przykładzie modelowego organizmu – Drosophila melanogaster (część 1)2
T-L-2Genetyczne podstawy determinacji płci u zwierząt na przykładzie modelowego organizmu – Drosophila melanogaster (część 2)3
T-L-3Rozwój i aktywność gruczołu mlekowego ssaków.2
T-L-4Mechanizmy regulujące proces zapylenia i zapłodnienia, samoniezgodność i męska sterylność. Mikroskopowa ocena płodności pyłku przy wykorzystaniu barwienia płynem Lugola i acetokarminem. Porównanie wyników2
T-L-5Formowanie się zarodka i ziarniaka. Mikroskopowa ocena zarodków i tkanek spichrzowych w nasieniu. Morfologia i identyfikacja żywych komórek błękitem Evansa (obserwacja w binokularze), identyfikacja materiałów zapasowych za pomoca płynu Lugola.2
T-L-6Mechanizmy molekularne odpowiedzialne za formowanie się, wzrost i wzór budowy liści. Analiza ekspresji wybranych genów.3
T-L-7Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie embriologii. Historia i metody badań. Etapy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży.2
T-W-2Wady wrodzone ze znacznym udziałem czynnika genetycznego. Wady pochodzenia wieloczynnikowego oraz wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Diagnostyka prenatalna.2
T-W-3Prawidłowy rozwój oraz wady w budowie i funkcjonowaniu wybranych układów.2
T-W-4Zaburzenia w rozwoju powłoki wspólnej.2
T-W-5Mikrosporogeneza oraz makrosporogeneza, genetyczna kontrola procesu zapłodnienia i formowania się ziarniaka oraz bielma.3
T-W-6Mechanizmy sterujące rozwojem siewki. Mutanty rozwojowe oraz mutanty związane z percepcją światła. Molekularne mechanizmy rozwoju merystemu wzrostu pędu i korzenia.2
T-W-7Genetyczna kontrola formowania się kwiatów oraz mechanizmy regulacji procesu kwitnienia. Formowanie sie ziarniaka. Rola mechanizmów apoptozy w rozwoju roślin.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.20
A-L-2Przygotowanie projektów na wskazane tematy.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.10
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D4_W01Potrafi opisać charakterystyczne cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży. Umie wykorzystać wiedze z zakresu zagrożeń prawidłowej ciąży.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy pozwalającej scharakteryzować cechy rozwojowe płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciązy.
Treści programoweT-W-3Prawidłowy rozwój oraz wady w budowie i funkcjonowaniu wybranych układów.
T-W-4Zaburzenia w rozwoju powłoki wspólnej.
T-W-1Znaczenie embriologii. Historia i metody badań. Etapy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu embriologii i genetyki ogólnej. Student nie potrafi opisać charakterystycznych cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu embriologii i genetyki ogólnej. Student potrafi krótko wymienić charakterystyczne cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi scharakteryzować cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży w stopniu dostatecznym oraz odnieść się do fachowej literatury.
4,0Student potrafi scharakteryzować cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży w stopniu dobrym oraz odnieść się do fachowej literatury.
4,5Student potrafi scharakteryzować cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży w stopniu dobrym oraz potrafi wskazać ciąg przyczynowo - skutkowy opisywanych procesów.
5,0Student potrafi scharakteryzować cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży w stopniu bardzo dobrym. Potrafi wskazać ciąg przyczynowo - skutkowy opisywanych procesów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D4_W02Student definiuje podstawowe procesy embriogeniczne oraz charakteryzuje molekularne mechanizmy kontroli kolejnych etapów rozwoju roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z najważniejszymi mechanizmami molekularnymi embriogenezy oraz formowania się organów roślin podczas ich rozwoju.
Treści programoweT-L-6Mechanizmy molekularne odpowiedzialne za formowanie się, wzrost i wzór budowy liści. Analiza ekspresji wybranych genów.
T-L-5Formowanie się zarodka i ziarniaka. Mikroskopowa ocena zarodków i tkanek spichrzowych w nasieniu. Morfologia i identyfikacja żywych komórek błękitem Evansa (obserwacja w binokularze), identyfikacja materiałów zapasowych za pomoca płynu Lugola.
T-L-4Mechanizmy regulujące proces zapylenia i zapłodnienia, samoniezgodność i męska sterylność. Mikroskopowa ocena płodności pyłku przy wykorzystaniu barwienia płynem Lugola i acetokarminem. Porównanie wyników
T-W-7Genetyczna kontrola formowania się kwiatów oraz mechanizmy regulacji procesu kwitnienia. Formowanie sie ziarniaka. Rola mechanizmów apoptozy w rozwoju roślin.
T-W-5Mikrosporogeneza oraz makrosporogeneza, genetyczna kontrola procesu zapłodnienia i formowania się ziarniaka oraz bielma.
T-W-6Mechanizmy sterujące rozwojem siewki. Mutanty rozwojowe oraz mutanty związane z percepcją światła. Molekularne mechanizmy rozwoju merystemu wzrostu pędu i korzenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wymienić podstawowych mechanizmów embriogenetycznych oraz zaprezentować podstawowych mechanizmów kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
3,0Student umie wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
3,5Student umie wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
4,0Student umie wymienić i dobrze scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować i dobrze scharakteryzować podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
4,5Student umie wymienić i bardzo dobrze scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz bardzo dobrze opisać podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin. Student potrafi wskazać ciąg przyczynowo - skutkowy opisywanych zjawisk.
5,0Student umie wymienić i w stopniu znakomitym scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz w stopniu znakomitym opisać podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin. Student potrafi wskazać ciąg przyczynowo - skutkowy opisywanych zjawisk.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D4_W03Posiada wiedzę umożliwiącą rozpoznanie wybranych wad rozwojowych płodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy pozwalającej scharakteryzować cechy rozwojowe płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciązy.
Treści programoweT-W-2Wady wrodzone ze znacznym udziałem czynnika genetycznego. Wady pochodzenia wieloczynnikowego oraz wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Diagnostyka prenatalna.
T-W-3Prawidłowy rozwój oraz wady w budowie i funkcjonowaniu wybranych układów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić wad wrodzonych z udziałem czynnik genetycznego jak również wad pochodzenia wieloczynnikowego oraz wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Nie potrafi podać przykładów wad w budowie i funkcjonowaniu wybranych układów.
3,0Student potrafi wymienić oraz opisać wybrane wady wrodzone z udziałem czynnik genetycznego jak również wady pochodzenia wieloczynnikowego oraz wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi wymienić wady wrodzone oraz wady pochodzenia wieloczynnikowego ale nie potrafi szczegółowo opisać ich skutków. Umie podać przykłady wad w budowie i funkcjonowaniu wybranych układów.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi wymienić wady wrodzone oraz wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Dobre opanowanie wiedzy z zakresu funkcjonowania wybranych układów.
4,5Student w stopniu dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować wady wrodzone oraz wady pochodzenia wieloczynnikowego jak również wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Dobre opanowanie wiedzy z zakresu funkcjonowania wybranych układów.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować wady wrodzone oraz wady pochodzenia wieloczynnikowego jak również wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu funkcjonowania wybranych układów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D4_U01Zna etapy rozwoju prenatalnego człowieka. Potrafi opisać rozwój wybranych układów i narządów płodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U06Potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi; rozumie budowę i funkcje genomu oraz transkryptomu organizmów eukariotycznych i prokariotycznych; zna procesy dziedziczenia i rozwoju organizmu; wykorzystuje metody molekularne w biotechnologii stosowanej; rozumie molekularne podstawy ewolucji; zna czynniki wpływające na zmienność organizmu.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy pozwalającej scharakteryzować cechy rozwojowe płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciązy.
Treści programoweT-W-2Wady wrodzone ze znacznym udziałem czynnika genetycznego. Wady pochodzenia wieloczynnikowego oraz wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Diagnostyka prenatalna.
T-W-3Prawidłowy rozwój oraz wady w budowie i funkcjonowaniu wybranych układów.
T-W-1Znaczenie embriologii. Historia i metody badań. Etapy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży .
3,5Student w stopniu dostatecznym potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży .
4,0Student w stopniu dobrym potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży .
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży .
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D4_U02Student doskonali użycie technik mikroskopowych, przygotowywania preparatów biologicznych oraz opisu wykonanych obserwacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności mikroskopowych podczas obserwacji wybranych rodzajów tkanek.
Treści programoweT-L-5Formowanie się zarodka i ziarniaka. Mikroskopowa ocena zarodków i tkanek spichrzowych w nasieniu. Morfologia i identyfikacja żywych komórek błękitem Evansa (obserwacja w binokularze), identyfikacja materiałów zapasowych za pomoca płynu Lugola.
T-L-4Mechanizmy regulujące proces zapylenia i zapłodnienia, samoniezgodność i męska sterylność. Mikroskopowa ocena płodności pyłku przy wykorzystaniu barwienia płynem Lugola i acetokarminem. Porównanie wyników
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem mikroskopu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadania mikroskopowego, opisu wyników i ich interpretacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać technik mikroskopowych do rozwiązywania zadań praktycznych.
3,0Student umie wykorzystać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań praktycznych z licznymi niedoskonałościami. Ma trudności z prawidłowym przygotowaniem preparatu oraz obsługą mikroskopu.
3,5Student umie wykorzystać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań praktycznychz w stopniu zadowalającym. Ma trudności z prawidłowym przygotowaniem preparatu ale prawidłowo obsługuje mikroskop.
4,0Student umie dobrze wykorzystać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań praktycznych. Prawidłowo przygotowuje preparat oraz prawidłowo obsługuje mikroskop.
4,5Student umie bardzo dobrze wykorzystać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań praktycznych. Prawidłowo przygotowuje preparat oraz prawidłowo obsługuje mikroskop.
5,0Student umie wykorzystać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań praktycznych w stopniu znakomitym. Prawidłowo przygotowuje preparat oraz prawidłowo obsługuje mikroskop.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D4_K01Student nabędzie swiadomości powiązań i zrozumienie dla procesów rozwojowych roślin i zwierząt. Będzie rozumiał potrzebę poszukiwania dodatkowych źródeł wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej, ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z najważniejszymi mechanizmami molekularnymi embriogenezy oraz formowania się organów roślin podczas ich rozwoju.
C-3Doskonalenie umiejętności mikroskopowych podczas obserwacji wybranych rodzajów tkanek.
C-1Nabycie wiedzy pozwalającej scharakteryzować cechy rozwojowe płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciązy.
Treści programoweT-L-3Rozwój i aktywność gruczołu mlekowego ssaków.
T-L-6Mechanizmy molekularne odpowiedzialne za formowanie się, wzrost i wzór budowy liści. Analiza ekspresji wybranych genów.
T-L-5Formowanie się zarodka i ziarniaka. Mikroskopowa ocena zarodków i tkanek spichrzowych w nasieniu. Morfologia i identyfikacja żywych komórek błękitem Evansa (obserwacja w binokularze), identyfikacja materiałów zapasowych za pomoca płynu Lugola.
T-L-7Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej
T-L-4Mechanizmy regulujące proces zapylenia i zapłodnienia, samoniezgodność i męska sterylność. Mikroskopowa ocena płodności pyłku przy wykorzystaniu barwienia płynem Lugola i acetokarminem. Porównanie wyników
T-L-1Genetyczne podstawy determinacji płci u zwierząt na przykładzie modelowego organizmu – Drosophila melanogaster (część 1)
T-L-2Genetyczne podstawy determinacji płci u zwierząt na przykładzie modelowego organizmu – Drosophila melanogaster (część 2)
T-W-7Genetyczna kontrola formowania się kwiatów oraz mechanizmy regulacji procesu kwitnienia. Formowanie sie ziarniaka. Rola mechanizmów apoptozy w rozwoju roślin.
T-W-5Mikrosporogeneza oraz makrosporogeneza, genetyczna kontrola procesu zapłodnienia i formowania się ziarniaka oraz bielma.
T-W-6Mechanizmy sterujące rozwojem siewki. Mutanty rozwojowe oraz mutanty związane z percepcją światła. Molekularne mechanizmy rozwoju merystemu wzrostu pędu i korzenia.
T-W-2Wady wrodzone ze znacznym udziałem czynnika genetycznego. Wady pochodzenia wieloczynnikowego oraz wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Diagnostyka prenatalna.
T-W-3Prawidłowy rozwój oraz wady w budowie i funkcjonowaniu wybranych układów.
T-W-4Zaburzenia w rozwoju powłoki wspólnej.
T-W-1Znaczenie embriologii. Historia i metody badań. Etapy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem mikroskopu.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadania mikroskopowego, opisu wyników i ich interpretacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować problemu merytorycznie i podejmować dyskusji w grupie.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi analizować problem merytorycznie i podejmować dyskusje w grupie.
3,5Student w stopniu dostatecznym potrafi analizować problem merytorycznie i podejmować dyskusje w grupie, wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie przyswojonej wiedzy.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi analizować problem merytorycznie i podejmować dyskusje w grupie, wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie przyswojonej wiedzy.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi analizować problem merytorycznie i podejmować dyskusje w grupie, wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie przyswojonej wiedzy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi analizować problem merytorycznie i podejmować dyskusje w grupie, wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie przyswojonej wiedzy.