Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S3)
Sylabus przedmiotu Psychologiczne i aksjologiczne podstawy procesu kształcenia w szkole wyższej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologiczne i aksjologiczne podstawy procesu kształcenia w szkole wyższej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aleksander Butrynowski <Aleksander.Butrynowski@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy psychologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Po ukończeniu kursu doktorant będzie potrafił zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej. Uzyska praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego. |
C-2 | Po ukończeniu kursu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej oraz uzyska umiejętności uwzględniania tej wiedzy w życiu zawodowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Psychologiczne aspekty życia społecznego i aksjologiczne podstawy nauczania. Postawy oceniające i wartościowanie. | 3 |
T-A-2 | Normy moralne strzegące sprawiedliwości – cnoty osobiste wykładowcy. | 2 |
T-A-3 | Koneksjonistyczne i poznawcze teorie uczenia się. Aktywność poznawcza podmiotu w procesie uczenia się. | 2 |
T-A-4 | Motywacja; zasady wzmacniania; strategie nauczania | 2 |
T-A-5 | Ocena w procesie kształcenia. Problemy związane z trafnością i rzetelnością ocen. Ocenianie a kształtowanie umiejętności uczenia się. | 2 |
11 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykładowca – nauczyciel jako osoba ucząca się — ewaluacja własnej pracy i osiągnięć. | 2 |
T-A-2 | Aksjologiczne podstawy poprawnych relacji wykładowca - student jako przesłanki sukcesów w kształceniu. | 2 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Psychologia jako nauka. Aksjologia jako dziedzina filozofii. Psychologia procesów poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych a proces nauczania w szkole wyższej: myślenie; pamięć; inteligencja; motywacja; wpływ emocji na zachowanie jednostki; temperament i jego cechy; frustracje i stres psychologiczny | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Osobowość. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań studenta; wpływ osobowości wykładowcy na kształtowanie osobowości studentów | 4 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 11 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 4 |
15 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 11 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Przygotowanie do ćwiczeń i egzaminu | 7 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-W-2 | Przygotowanie do ćwiczeń i egzaminu. | 9 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | dyskusja panelowa |
M-4 | wystąpienia i prezentacje studiujących |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa podczas ćwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AR_3A_O13_W01 Potrafi zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej. | AR_3A_W07, AR_3A_W05 | — | C-1 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2 |
AR_3A_O13_W02 Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej. | AR_3A_W03, AR_3A_W07 | — | C-2 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-1 | M-2, M-1, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AR_3A_O13_U01 przejawia praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego. | AR_3A_U02 | — | C-1 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-1 | M-2 | S-1, S-2 |
AR_3A_O13_U02 Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. | AR_3A_U02 | — | C-2 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-1 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AR_3A_O13_K01 wykazuje kompetencje pozwalające wykorzystywać wiedze psychologiczną w organizacji i inspiracji procesu uczenia się innych osób, a także własnego doskonalenia dydaktycznego. | AR_3A_K01, AR_3A_K05 | — | C-1 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-1 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_3A_O13_W01 Potrafi zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej. | 2,0 | |
3,0 | potrafi zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AR_3A_O13_W02 Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej. | 2,0 | |
3,0 | Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_3A_O13_U01 przejawia praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego. | 2,0 | |
3,0 | w stopniu podstawowym przejawia praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AR_3A_O13_U02 Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. Potrafi w praktyce zastosować elementy etosu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_3A_O13_K01 wykazuje kompetencje pozwalające wykorzystywać wiedze psychologiczną w organizacji i inspiracji procesu uczenia się innych osób, a także własnego doskonalenia dydaktycznego. | 2,0 | |
3,0 | wykazuje podstawowe kompetencje pozwalające wykorzystywać wiedze psychologiczną w organizacji i inspiracji procesu uczenia się innych osób, a także własnego doskonalenia dydaktycznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, PWN, Warszawa, 1988
- Wartości akademickie a jakość kształcenia i badań naukowych. Relacje pomiędzy aksjologicznym i proceduralnym podejściem do pracy akademickiej, projekt badawczy KBN: KBN 1 H01A 01728., 2011
- Hall Calvin S., Campbell John B., Lindzey Gardner, Teorie osobowości, PWN, Warszawa, 2006
- Akademicki kodeks wartości, przyjęty na posiedzeniu Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego w dniu 25 czerwca 2003 r., 2003
- Dobre praktyki w szkołach wyższych, Zgromadzenie Plenarne Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, 2007
Literatura dodatkowa
- Mietzel G., Psychologia kształcenia, GWP, Gdańsk, 2003
- Brzezińska A., Brzeziński J., Ewaluacja procesu kształcenia w szkole wyższej, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, 2000
- Jan Hartman, Mistrzu gdzie jesteś, wykład przedstawiony podczas konferencji ''Wyprawka dla nauczyciela'' (zorganizowanej wspólnie przez ''Gazetę Wyborczą'' i Wydawnictwo OPERON), 2010
- Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Zysk i S-ka, 2011