Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Tradycyjny wyrób serów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Tradycyjny wyrób serów | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii, fizjologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z tradycyjnym wyrobem serów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przydomowa produkcja serów białych twarogowych. | 2 |
T-A-2 | Sery robione w kuchni m.in. feta, mozarella, camembert. | 2 |
T-A-3 | Produkcja i właściwości serów góralskich. | 2 |
T-A-4 | Zasady wyrobu i produkcja serów i produktów seropodobnych. Sery smażone. Mechanizacja procesów wyrobu sera. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia sera. Technologia w produkcji żywności dawniej i dziś. | 2 |
T-W-2 | Wyrób serów tradycyjnych i regionalnych. Gwarancja tradycyjności produktu. | 4 |
T-W-3 | Klasyfikacja serów z uwzględnieniem konsystencji, stopnia twardości i sposobu przetwarzania. | 2 |
T-W-4 | Produkty seropodobne, analogi serów topionych i dojrzewających. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie konspektu do zajęć praktycznych. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 2 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania studentów do zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O4.3_W01 Student zna podstawowe sposoby wyrobów serów, potrafi scharakteryzować wybrane sery regionalne i tradycyjne. | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O4.3_U19 Umiejętnie wykorzystuje posiadaną wiedzę i potrafi powiązać ją z praktyką. | BL_1A_U19 | P1A_U06, P1A_U07 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-A-3 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O4.3_K07 Potrafi powiązać teorię z praktyką. | BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K08 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-A-4, T-A-3 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O4.3_W01 Student zna podstawowe sposoby wyrobów serów, potrafi scharakteryzować wybrane sery regionalne i tradycyjne. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady wyrobu sera. Potrafi scharakteryzować rodzaje serów z uwzględnieniem konsystencji, stopnia twardości i sposobu przetwarzania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O4.3_U19 Umiejętnie wykorzystuje posiadaną wiedzę i potrafi powiązać ją z praktyką. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować wybrane domowe sposob produkcji sera. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O4.3_K07 Potrafi powiązać teorię z praktyką. | 2,0 | |
3,0 | Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki, etyki zawodowej. Posiada zdolność stosowania zdobytej wiedzy w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cichosz G., Technologia serów topionych., Oficyna Wydawnicza „Hoża”. Warszawa, Warszawa, 2000, 5 – 32
- Hanreich L., Zeltner E, SERY, masło, jogurt, kefir, MULTICO Oficyna Wydawnicza. Warszawa, Warszawa, 2009, 48 - 57
- Żuraw J., Chojnacki W., Jęsiak Z., Technologia serów twardych i półtwardych, Oficyna Wydawnicza „Hoża”. Warszawa, Warszawa, 1997, 123 – 131
Literatura dodatkowa
- Lipiński M., Bioinżynieria produkcji mleka surowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu., Poznań, 2010, 232 – 238