Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Mięso i przetwory ze zwierząt łownych w żywieniu człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mięso i przetwory ze zwierząt łownych w żywieniu człowieka
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii i fizjologii zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom ogólnej wiedzy na temat przydatności mięsa zwierząt łownych w żywieniu człowieka z uwzględnieniem czynników wpływających na jego jakość i jakość produkowanych z niego wyrobów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykorzystanie różnych gatunków dziczyzny w przygotowaniu potraw tradycyjnych i regionalnych.3
T-A-2Mięso zwierząt łownych jako potencjalne źródło surowca do produkcji wyrobów tradycyjnych i regionalnych.3
T-A-3Przygotowanie propozycji potrawy lub wyrobu (prezentacje) z wykorzystaniem mięsa zwierząt łownych.4
10
wykłady
T-W-1Znaczenie gospodarcze łowiectwa. Miejsce dziczyzny w tradycji kulinarnej w Polsce w różnych okresach historycznych.2
T-W-2Cechy charakterystyczne oraz przydatność dziczyzny (zwierzyna drobna i gruba) do produkcji mięsa kulinarnego i wyrobów mięsnych.3
T-W-3Postępowanie z ubitą zwierzyną w łowisku oraz w czasie transportu. Patroszenie, studzenie i przygotowanie do transportu. Odcinanie trofeum. Przechowywanie tusz. Organizacja skupu.2
T-W-4Badanie lub oględziny oraz ocena sanitarno-weterynaryjna dziczyzny. Wady tuszy. Choroby zwierząt łownych i ich wpływ na jakość dziczyzny.2
T-W-5Skórowanie lub obielanie zwierzyny. Rozbiór tusz zwierzyny grubej. Sposoby konserwacji mięsa.2
T-W-6Wytwarzanie mięsa i produktów mięsnych w zakładach o małej zdolności produkcyjnej. Regulacje krajowe, kontrola i przejrzystość łańcucha produkcyjnego4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Czytanie wskazanej literatury.10
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie prezentacji.15
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i laptopa.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści wykładów.
S-2Ocena formująca: Prezentacja.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie kolokwium, prezentacji i oceny aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.2_W24
Student zna gatunki i rodzaje mięsa zwierząt łownych, wymagania sanitarne i jakościowe tusz zwierzyny drobnej i grubej, potrafi wymienić i scharakteryzować kolejne etapy postępowania od pozyskania do wykorzystania kulinarnego tuszy.
BL_1A_W24, BL_1A_W15P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2M-3, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zorganizować i wykonać kolejne etapy postępowania ze zwierzyną łowną, od pozyskania do wykorzystania kulinarnego. Posiada umiejętność oceny jakości poszczególnych gatunków i rodzajów mięsa w celu prawidłowego wykorzystania kulinarnego.
BL_1A_U19P1A_U06, P1A_U07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.2_K05
Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat postępowania z dziczyzną oraz możliwości jej przetwarzania i wykorzystania w żywieniu człowieka w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia i pozytywnego wpływu spożywania dziczyzny na zdrowie człowieka.
BL_1A_K05, BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2M-3, M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.2_W24
Student zna gatunki i rodzaje mięsa zwierząt łownych, wymagania sanitarne i jakościowe tusz zwierzyny drobnej i grubej, potrafi wymienić i scharakteryzować kolejne etapy postępowania od pozyskania do wykorzystania kulinarnego tuszy.
2,0
3,0Student potrafi wymienić gatunki i rodzaje mięsa zwierząt łownych, zna podstawowe wymagania sanitarne i jakościowe tusz zwierzyny drobnej i grubej, potrafi wymienić kolejne etapy postępowania od pozyskania do wykorzystania kulinarnego tuszy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zorganizować i wykonać kolejne etapy postępowania ze zwierzyną łowną, od pozyskania do wykorzystania kulinarnego. Posiada umiejętność oceny jakości poszczególnych gatunków i rodzajów mięsa w celu prawidłowego wykorzystania kulinarnego.
2,0
3,0Student potrafi ocenić jakość poszczególnych gatunków i rodzajów mięsa w celu prawidłowego wykorzystania kulinarnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.2_K05
Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat postępowania z dziczyzną oraz możliwości jej przetwarzania i wykorzystania w żywieniu człowieka w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia i pozytywnego wpływu spożywania dziczyzny na zdrowie człowieka.
2,0
3,0Ma poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat postępowania z dziczyzną oraz możliwości jej przetwarzania i wykorzystania w żywieniu człowieka w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Jest zdolny do propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia i pozytywnego wpływu spożywania dziczyzny na zdrowie człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tropiło J., Kiszczak L., Badanie i ocena sanitarno-weterynaryjna zwierząt łownych i dziczyzny., Wieś Jutra, Warszawa, 2008, II
  2. Nüßlein F., Łowiectwo, Galaktyka, Łódź, 2005
  3. Pod red. Prof. dr hab. Franciszka Świderskiego, Towaroznawstwo żywności przetworzonej., SGGW, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykorzystanie różnych gatunków dziczyzny w przygotowaniu potraw tradycyjnych i regionalnych.3
T-A-2Mięso zwierząt łownych jako potencjalne źródło surowca do produkcji wyrobów tradycyjnych i regionalnych.3
T-A-3Przygotowanie propozycji potrawy lub wyrobu (prezentacje) z wykorzystaniem mięsa zwierząt łownych.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie gospodarcze łowiectwa. Miejsce dziczyzny w tradycji kulinarnej w Polsce w różnych okresach historycznych.2
T-W-2Cechy charakterystyczne oraz przydatność dziczyzny (zwierzyna drobna i gruba) do produkcji mięsa kulinarnego i wyrobów mięsnych.3
T-W-3Postępowanie z ubitą zwierzyną w łowisku oraz w czasie transportu. Patroszenie, studzenie i przygotowanie do transportu. Odcinanie trofeum. Przechowywanie tusz. Organizacja skupu.2
T-W-4Badanie lub oględziny oraz ocena sanitarno-weterynaryjna dziczyzny. Wady tuszy. Choroby zwierząt łownych i ich wpływ na jakość dziczyzny.2
T-W-5Skórowanie lub obielanie zwierzyny. Rozbiór tusz zwierzyny grubej. Sposoby konserwacji mięsa.2
T-W-6Wytwarzanie mięsa i produktów mięsnych w zakładach o małej zdolności produkcyjnej. Regulacje krajowe, kontrola i przejrzystość łańcucha produkcyjnego4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Czytanie wskazanej literatury.10
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie prezentacji.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O9.2_W24Student zna gatunki i rodzaje mięsa zwierząt łownych, wymagania sanitarne i jakościowe tusz zwierzyny drobnej i grubej, potrafi wymienić i scharakteryzować kolejne etapy postępowania od pozyskania do wykorzystania kulinarnego tuszy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W24wykazuje znajomość aspektu społeczno-humanistycznego koncepcji żywności funkcjonalnej oraz podstaw dietetyki i technologi żywności
BL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom ogólnej wiedzy na temat przydatności mięsa zwierząt łownych w żywieniu człowieka z uwzględnieniem czynników wpływających na jego jakość i jakość produkowanych z niego wyrobów.
Treści programoweT-W-1Znaczenie gospodarcze łowiectwa. Miejsce dziczyzny w tradycji kulinarnej w Polsce w różnych okresach historycznych.
T-W-2Cechy charakterystyczne oraz przydatność dziczyzny (zwierzyna drobna i gruba) do produkcji mięsa kulinarnego i wyrobów mięsnych.
T-W-3Postępowanie z ubitą zwierzyną w łowisku oraz w czasie transportu. Patroszenie, studzenie i przygotowanie do transportu. Odcinanie trofeum. Przechowywanie tusz. Organizacja skupu.
T-W-4Badanie lub oględziny oraz ocena sanitarno-weterynaryjna dziczyzny. Wady tuszy. Choroby zwierząt łownych i ich wpływ na jakość dziczyzny.
T-W-5Skórowanie lub obielanie zwierzyny. Rozbiór tusz zwierzyny grubej. Sposoby konserwacji mięsa.
T-W-6Wytwarzanie mięsa i produktów mięsnych w zakładach o małej zdolności produkcyjnej. Regulacje krajowe, kontrola i przejrzystość łańcucha produkcyjnego
T-A-1Wykorzystanie różnych gatunków dziczyzny w przygotowaniu potraw tradycyjnych i regionalnych.
T-A-2Mięso zwierząt łownych jako potencjalne źródło surowca do produkcji wyrobów tradycyjnych i regionalnych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacja.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić gatunki i rodzaje mięsa zwierząt łownych, zna podstawowe wymagania sanitarne i jakościowe tusz zwierzyny drobnej i grubej, potrafi wymienić kolejne etapy postępowania od pozyskania do wykorzystania kulinarnego tuszy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O9.2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zorganizować i wykonać kolejne etapy postępowania ze zwierzyną łowną, od pozyskania do wykorzystania kulinarnego. Posiada umiejętność oceny jakości poszczególnych gatunków i rodzajów mięsa w celu prawidłowego wykorzystania kulinarnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U19umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo; zna procedury i etapy pozyskiwania różnych produktów żywnościowych; rozważa wpływ czynników abiotycznych na jakość produktów żywnościowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom ogólnej wiedzy na temat przydatności mięsa zwierząt łownych w żywieniu człowieka z uwzględnieniem czynników wpływających na jego jakość i jakość produkowanych z niego wyrobów.
Treści programoweT-W-2Cechy charakterystyczne oraz przydatność dziczyzny (zwierzyna drobna i gruba) do produkcji mięsa kulinarnego i wyrobów mięsnych.
T-W-3Postępowanie z ubitą zwierzyną w łowisku oraz w czasie transportu. Patroszenie, studzenie i przygotowanie do transportu. Odcinanie trofeum. Przechowywanie tusz. Organizacja skupu.
T-W-4Badanie lub oględziny oraz ocena sanitarno-weterynaryjna dziczyzny. Wady tuszy. Choroby zwierząt łownych i ich wpływ na jakość dziczyzny.
T-W-5Skórowanie lub obielanie zwierzyny. Rozbiór tusz zwierzyny grubej. Sposoby konserwacji mięsa.
T-W-6Wytwarzanie mięsa i produktów mięsnych w zakładach o małej zdolności produkcyjnej. Regulacje krajowe, kontrola i przejrzystość łańcucha produkcyjnego
T-A-1Wykorzystanie różnych gatunków dziczyzny w przygotowaniu potraw tradycyjnych i regionalnych.
T-A-2Mięso zwierząt łownych jako potencjalne źródło surowca do produkcji wyrobów tradycyjnych i regionalnych.
T-A-3Przygotowanie propozycji potrawy lub wyrobu (prezentacje) z wykorzystaniem mięsa zwierząt łownych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacja.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić jakość poszczególnych gatunków i rodzajów mięsa w celu prawidłowego wykorzystania kulinarnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O9.2_K05Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat postępowania z dziczyzną oraz możliwości jej przetwarzania i wykorzystania w żywieniu człowieka w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia i pozytywnego wpływu spożywania dziczyzny na zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom ogólnej wiedzy na temat przydatności mięsa zwierząt łownych w żywieniu człowieka z uwzględnieniem czynników wpływających na jego jakość i jakość produkowanych z niego wyrobów.
Treści programoweT-W-1Znaczenie gospodarcze łowiectwa. Miejsce dziczyzny w tradycji kulinarnej w Polsce w różnych okresach historycznych.
T-W-2Cechy charakterystyczne oraz przydatność dziczyzny (zwierzyna drobna i gruba) do produkcji mięsa kulinarnego i wyrobów mięsnych.
T-W-3Postępowanie z ubitą zwierzyną w łowisku oraz w czasie transportu. Patroszenie, studzenie i przygotowanie do transportu. Odcinanie trofeum. Przechowywanie tusz. Organizacja skupu.
T-W-4Badanie lub oględziny oraz ocena sanitarno-weterynaryjna dziczyzny. Wady tuszy. Choroby zwierząt łownych i ich wpływ na jakość dziczyzny.
T-W-5Skórowanie lub obielanie zwierzyny. Rozbiór tusz zwierzyny grubej. Sposoby konserwacji mięsa.
T-W-6Wytwarzanie mięsa i produktów mięsnych w zakładach o małej zdolności produkcyjnej. Regulacje krajowe, kontrola i przejrzystość łańcucha produkcyjnego
T-A-1Wykorzystanie różnych gatunków dziczyzny w przygotowaniu potraw tradycyjnych i regionalnych.
T-A-2Mięso zwierząt łownych jako potencjalne źródło surowca do produkcji wyrobów tradycyjnych i regionalnych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacja.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat postępowania z dziczyzną oraz możliwości jej przetwarzania i wykorzystania w żywieniu człowieka w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Jest zdolny do propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia i pozytywnego wpływu spożywania dziczyzny na zdrowie człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0