Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesowa
Sylabus przedmiotu Dynamika instalacji produkcyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dynamika instalacji produkcyjnych | ||
Specjalność | Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość elementów matematyki wyższej stosowanej. |
W-2 | Dynamika procesowa. |
W-3 | Podstawy automatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do analizy elementarnych struktur topologicznych LP oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji. |
C-2 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania instalacji technologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie możliwości zrealizowania projektu linii technologicznej z uwzględnieniem dynamiki funkcjonowania. Wybór symaulacyjnej linii produkcyjnej. | 2 |
T-P-2 | Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Wykonanie niezbędnego opisu funkcjonowania LP oraz obrazów graficznych zawierające elementy ST oraz więzi. | 2 |
T-P-3 | Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Charakterystyka elementów ST oraz opis modelowy ich funkcjonowania w zakresie dynamiki procesowej. | 3 |
T-P-4 | Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Opis matematyczny i tworzenie zapisu modeli w dziedzinie obrazów. | 3 |
T-P-5 | Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Agragatyzacja dynamiczna. | 2 |
T-P-6 | Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Tworzenie schematów technologicznych z uwzględnieniem punktów PA. | 2 |
T-P-7 | Analiza poprawności projektów (konsultacje indywidualne). Zaliczenie projektu lub konieczność poprawienia. | 2 |
T-P-8 | Analiza projektu poprawiobnego (konsultacje indywidualne). | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe dynamiki systemów produkcyjnych (SP). Elementy, więzi i cele funkcjonowania. | 1 |
T-W-2 | Odwzorowanie schematów technologicznych w postaci struktur topologicznych z wykorzystaniem oparatorów POT. Graficzny zapis systemu produkcyjnego (SP) w postaci struktury topologicznej systemu technologicznego (ST). Diagramy więzi. Grafy sygnałowe. Grafy technologiczne. | 2 |
T-W-3 | Algebra systyemów dynamicznych. Funkcja wytwarzajaca stan systemu. Zbiory sygnałów. Przestrzenie i osie sygnałów. Procesy wejściowe i wyjściowe. Operatory. | 1 |
T-W-4 | Funkcjonowanie SP jako układu dynamicznego. Procesy sterujace. Przestrzeń stanów ST. Operator przejścia stanów. Trajektoria ST w przestrzeni stanów. | 1 |
T-W-5 | Elementy dynamiki obiektów wielowymiarowych. Macierze więzi sygnałów dynamicznych opisujących funkcjonowanie elementów ST. | 1 |
T-W-6 | Funkcjionowania ST w obszarze statyki i dynamiki procesowej. Modele statyczne i dynamiczne ST. Logiczny algorytm procesu regulacji automatycznej | 1 |
T-W-7 | Dynamika prostych sytemów technologicznych realizujacuch procesy inżynierii chemicznej. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych (konsultacje). | 18 |
A-P-2 | Analiza informacji pzrekazanych na wykładzie informacyjnym z punkty widzenia realizowanego projektu. | 12 |
A-P-3 | Realizacja projektu. | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 31 |
A-W-3 | Analiza informacji pzrekazanych na wykładzie informacyjnym. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Projekt wybranej instalacji przemuysłowej w zakresie opisu funkcjonowania i symulacyjnej analizy dynamicznej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na zakończenie semestru w formie pisemnego egzaminu o tresci teoretycznej i elementarnych obliczeniach symulacyjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu w oparciu o sprawozdanie zawiertych obliczń dotyczacych określinej linii technologicznej. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-08_W01 Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do analizy elementarnych struktur topologicznych LP oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji. | ICPN_2A_W04, ICPN_2A_W01 | T2A_W01, T2A_W02 | — | C-1 | T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-08_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania instalacji technologicznych. | ICPN_2A_U18, ICPN_2A_U01 | T2A_U01, T2A_U18 | InzA2_U07 | C-2 | T-P-8, T-P-1, T-P-2, T-P-6, T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-7 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-08_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma możliwości współpracy z innymi ucheastnikami realizującymi projekt systemu technologicznego jak równie może brac udział w analizie funkcjionowania systemu. | ICPN_2A_K01, ICPN_2A_K02 | T2A_K01, T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-P-8, T-P-1, T-P-2, T-P-6, T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-08_W01 Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do analizy elementarnych struktur topologicznych LP oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji. | 2,0 | Student nie ma wiedzy w zakresie omawianych tresci programowych przydatynych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych SP oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji dynamiki. |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie omawianych tresci programowych przydatynych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych LPT oraz powinien być w stanie przeprowadzić ogólna analizę ich funkcjonowania w zakresie elementarnej teoretyczneji symulacj dynamiki. | |
3,5 | Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki elementarnych LP i jest w stanie interpretowac schematy technologiczne w postaci struktur topologicznych z uwzględnieniem prostych aproksymacyjnych modeli metemetycznych elementów struktury. | |
4,0 | Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki elementarnych LP i jest w stanie interpretowac schematy technologiczne w postaci struktur topologicznych z uwzględnieneim aproksymacyjnych modeli dynamicznych elementów i więzi symulacyjnego procesowego funkcjonowania linii technologicznych. | |
4,5 | Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki ST z uwzględnieneim operatorów funkcjonowania oraz z zapisem macierzowym elementarnych struktur topologicznych ST w zakresie dynamiki. | |
5,0 | Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki ST i jest wstanie tworzyc symulacyjne elementarne struktury topologiczne prostych procesów kinetycznych przy narzuconych wymaganiach eksploatacyjnych w zakresie dynamiki procesowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-08_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania instalacji technologicznych. | 2,0 | Student nie potrafił zrealizować projektu. |
3,0 | Student potrafił zrealizować projekt. Projekt zawiera wymagane obliczenia. Zamieszczone rysunki i schematy są mało informacyjne. | |
3,5 | Student zrealizował projektu. Projekt zawiera niezbędne obrazy modeli matematycznych elementów LP oraz niezbędne obliczenia. Zamieszczone rysunki i schematy (szkice) są słabo informacyjne.. W opisie projektu podano wyrywkową informację o elementach i więzi występujących w projektowanej LP. | |
4,0 | Student zrealizował projektu. Projekt zawiera niezbędne obliczenia. Zamieszczone rysunki i schematy (szkice) są wystarczajaco informacyjne.. W opisie projektu podano zbyt uproszczony schemat z punktami PA. | |
4,5 | Student zrealizował projektu. Projekt zawiera niezbędną analizę matematyczna. Zamieszczone rysunki i schematy (szkice) są informacyjne.. W opisie projektu podano sktrócony opis technicznej strony realizacji projektowanej LP. | |
5,0 | Student zrealizował projektu. Projekt zawiera niezbędne obliczenia, rysunki i schematy (szkice), opis technicznej strony realizacji projektowaneLP i zawiera głowne elementy poznane na wykładzie informacyjnym oraz na konsultacjach (zajęcia audytoryjne). |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-08_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma możliwości współpracy z innymi ucheastnikami realizującymi projekt systemu technologicznego jak równie może brac udział w analizie funkcjionowania systemu. | 2,0 | Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania. |
3,0 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania. | |
3,5 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych. | |
4,0 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe. | |
4,5 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu. | |
5,0 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu. |
Literatura podstawowa
- Buslenko N.P., Kałasznikow W.W., Kowalenko I.N., Teoria systemów złożonych, PWN, Warszawa, 1979
- Douglas J.M., Dynamika i sterowanie procesów. Tom 1, WNT, Warszawa, 1976
- Douglas J.M., Dynamika i sterowanie procesów. Tom 2, WNT, EWarszawa, 1976
Literatura dodatkowa
- Kafaraow W.W., Pierow W.L., Mieszałkin W.P., Podstawy mpodelowania matematycznego systemów technologicznych, Chimia, Moskwa, 1974, (j. rosyjski)
- Ostrowski G.M., Wolin Ju.M., Modelowanie złożonych systemów technologicznych, Chimia, Moskwa, 1975, (j. rosyjski)