Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Technologia produktów zbożowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia produktów zbożowych | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Bednarczyk <Bozena.Bednarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wiedzy z zakresu technologii ogólnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw przetwórstwa zbóż, technologii piekarskich, technologii ciastkarskich i ekstruzjji. |
C-2 | Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie zbóż i piekarstwie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych. | 2 |
T-L-2 | Wyznaczanie temperatur kleikowania skrobi. | 3 |
T-L-3 | Ryż jako surowiec kaszarski, śrutowanie i analiza sitowa produktów przemiału. | 2 |
T-L-4 | Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży. | 3 |
T-L-5 | Wyznaczanie cech fizycznych pop-cornu przed i po smażeniu. | 3 |
T-L-6 | Wytwarzanie pieczywa pszennego metodą jednofazową. | 4 |
T-L-7 | Technologia gofrów | 3 |
T-L-8 | Technologia ciast biszkoptowych | 3 |
T-L-9 | Otrzymywanie pieczywa półcukierniczego. | 6 |
T-L-10 | Technologia pieczywa mieszanego | 4 |
T-L-11 | Otrzymywanie ciast zaparzanych | 3 |
T-L-12 | Wytwarznie pieczywa pszebbego metodą dwufazową | 3 |
T-L-13 | Oznaczanie stopnia ekspansji ekstrudatów. | 3 |
T-L-14 | Ocena sensoryczna makaronów przed i po obróbce termicznej. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania. | 2 |
T-W-2 | Podstawy młynarstwa i kaszarstwa. | 2 |
T-W-3 | Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie. | 2 |
T-W-4 | Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk. | 2 |
T-W-5 | Podstawy technologii piekarskich. | 2 |
T-W-6 | Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego. | 2 |
T-W-7 | Przemiany ciasta w czasie mieszenia, rozrostu i wypieku pieczywa. | 2 |
T-W-8 | Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich. | 1 |
T-W-9 | Rola polepszaczy w technologiach piekarskich. | 2 |
T-W-10 | Technologia wytwarzania makaronów, podział metod. | 2 |
T-W-11 | Technologia wyrobów ciastkarskich. | 2 |
T-W-12 | Technologie wytwarzania ciast, stosowane metody uzyskiwania struktury porowatej ciast. | 2 |
T-W-13 | Ekstruzja i technologie ekstruzyjne. | 3 |
T-W-14 | Przegląd produktów uzyskiwanych metodami ekstruzyjnymi. | 2 |
T-W-15 | Problemy BHP i sanitarne występujące w przetwórstwie zbóż. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przeprowadzenie ćwiczeń | 45 |
A-L-2 | Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwiów sprawdzających wiedzę. | 15 |
A-L-4 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 30 |
A-W-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem metod audiowizualnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5). |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie Średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania |
S-4 | Ocena formująca: ocena prezentacji |
S-5 | Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach. |
S-6 | Ocena formująca: Ocena projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D8tiz_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i składu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców zbożowych w czasie przetwarzania. | TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W15 | R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-6 |
TZZ_1A_D8tiz_W02 Ma wiedzę w zakresie tecjnologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu. | TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D8tiz_U01 Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokstałcenia. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U07 | InzA_U04 | C-1, C-2 | T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-14, T-W-15, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-9, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-3, S-6 |
TZZ_1A_D8tiz_U02 Potrafi scharakteryzować główne składniki ziarna zbóż, ma umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa. | TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U11, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28 | R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-14, T-W-15, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-6, T-L-13, T-L-14, T-L-9, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-3, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D8tiz_K01 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera.Potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-14, T-W-15, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-6, T-L-13, T-L-14, T-L-9, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-2 | S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D8tiz_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i składu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców zbożowych w czasie przetwarzania. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy i składu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców zbożowych w czasie przetwarzania jest niewystraczający. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TZZ_1A_D8tiz_W02 Ma wiedzę w zakresie tecjnologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu. | 2,0 | Zasób wiedzy w zakresie tecjnologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu jest niewystarczający. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D8tiz_U01 Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokstałcenia. | 2,0 | Umiejętność wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych, praca indywidualna i w zespole oraz umiejętność samokstałcenia jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TZZ_1A_D8tiz_U02 Potrafi scharakteryzować główne składniki ziarna zbóż, ma umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa. | 2,0 | Umiejętność charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, oraz rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D8tiz_K01 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera.Potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności. | 2,0 | Świadomość ciągłego dokształcania, przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową myślenie w sposób przedsiębiorczy i przyjmowanie pozycji lidera oraz ocena skutków wykonywanej działalności jest niewystarczająca. |
3,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Literatura podstawowa
- Ambroziak Z, Piekarstwo i ciastkarstwo, WNT, arszawa, 1988
- Ambroziak Z, Technologia piekarstwa, WSiP, Warszawa, 1992
- Banecki H., Opuszyńska H., Kowalczuk M., Domańska S., Brudka J., Wady pieczywa, PUR "Reklama", Warszawa, 1966
- Gąsiorowski H., Pszenica chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2004
- Gąsiorowski H., Żyto chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 1994
- Jankowski S, Surowce mączne i kaszowe, WNT, Warszawa, 1988
- Jankowski S., Zarys technologii młynarstwa i kaszarstwa, WNT, Warszawa, 1981
- Obuchowski W., Technologia przemysłowej produkcji makaronu, AR, Poznań, 1997
- Praca zbiorowa., Receptury, normy i porady piekarskie, Wydawnictwo Spółdzielcze Sp. z o.o., Warszawa, 1993
- Schunemann C., Treu G., Technologia produkcji wyrobów piekarsko-cukierniczych, Wydawnictwo Fachowe Gilde Sp., Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Sikorski Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1996
- Mościcki L., Mitrus M., Wójtowicz A., Technika Ekstruzji w przemyśle rolno – spożywczym, PWRiL, Warszawa, 2007