Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Budowa ustroju ludzkiego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budowa ustroju ludzkiego | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii organicznej i biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tkanki i powłoka współna. | 2 |
T-L-2 | Układ kostny. | 2 |
T-L-3 | Połączenia kości. | 2 |
T-L-4 | Układ mięśniowy. | 2 |
T-L-5 | Kolokwium z ćwiczeń: tkanki i powłoka wspólna, układ kostny, połączenia kości i układ mięśniowy. | 2 |
T-L-6 | Układ naczyniowy. | 2 |
T-L-7 | Układ nerwowy obwodowy i układ dokrewny. | 2 |
T-L-8 | Układ nerwowy ośrodkowy. | 2 |
T-L-9 | Narządy zmysłów. | 2 |
T-L-10 | Kolokwium z układu naczyniowego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłu. | 2 |
T-L-11 | Układ oddechowy. | 2 |
T-L-12 | Układ pokarmowy. | 2 |
T-L-13 | Układ wydalniczy. | 2 |
T-L-14 | Układ rozrodczy. | 2 |
T-L-15 | Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowdzenie do zajęć z anatomii. Osie i płaszczyzny ciała. Podstawowe pojęcia anatomiczne. | 2 |
T-W-2 | Tkanki. | 2 |
T-W-3 | Powłoka wspólna. | 2 |
T-W-4 | Ogólna budowa kości, podział szkieletu, nazewnictwo kości. | 4 |
T-W-5 | Szkielet osiowy i dodatkowy. Połączenia kości. | 2 |
T-W-6 | Układ mięśniowy. | 2 |
T-W-7 | Układ naczyniowy i chłonny | 6 |
T-W-8 | Układ nerwowy ośrodkowy. | 4 |
T-W-9 | Układ nerwowy obwodowy i autonomiczny | 4 |
T-W-10 | Układ dokrewny. | 3 |
T-W-11 | Narządy zmysłów | 3 |
T-W-12 | Układ oddechowy. | 2 |
T-W-13 | Układ pokarmowy. | 4 |
T-W-14 | Układ wydalniczy. | 3 |
T-W-15 | Układ rozrodczy żeński i męski. | 2 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | przygotwanie do ćwieczeń | 10 |
A-L-3 | analiza wskazanej literatury | 10 |
A-L-4 | przygotowanie do kolokwiów | 5 |
A-L-5 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 45 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 15 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium ustne i pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D3zcid_W01 Student posiada podstawowe wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka. | TZZ_1A_W14 | R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-8, T-L-9, T-L-14, T-L-10, T-L-11, T-L-13, T-L-12, T-L-15, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-6, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D3zcid_U01 Student posiada umiejętność rozpoznawania zasadniczych struktur ludzkiego ciała oraz ich lokalizacji; posługiwania się nazewnictwem anatomicznym; rozumienia zależności pomiędzy budową a czynnością narządu w stopniu niezbędnym w zawodzie dietetyka. | TZZ_1A_U01 | R1A_U01 | InzA_U04 | C-1 | T-L-8, T-L-9, T-L-14, T-L-10, T-L-11, T-L-13, T-L-12, T-L-15, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-6, T-L-5 | M-2 | S-1, S-3, S-2 |
TZZ_1A_D3zcid_U02 Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie budowy organizmu człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy. | TZZ_1A_U05 | R1A_U07 | — | C-1 | T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-8, T-L-9, T-L-14, T-L-10, T-L-11, T-L-13, T-L-12, T-L-15, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-6, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D3zcid_K01 Ma świadomość istonej roli budowy organizmiu człowieka w jego prawidłowym funkcjonowaniu. Rozumie potrzebę dbania o organizm w aspekcie zachowania zdrowia. | TZZ_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | — | C-1 | T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D3zcid_W01 Student posiada podstawowe wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Nie zna powiązań morfologiczno-funkcjonalne istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka. |
3,0 | Student nie posiada podstawowych wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Nie zna powiązań morfologiczno-funkcjonalne istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka. | |
3,5 | Student posiada dostateczne wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna na poziomie dostatecznym powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka. | |
4,0 | Student posiada ponad dostateczne wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna na poziomie dostatecznym powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka. | |
4,5 | Student posiada dobre wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna na poziomie dostatecznym powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna na poziomie dostatecznym powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D3zcid_U01 Student posiada umiejętność rozpoznawania zasadniczych struktur ludzkiego ciała oraz ich lokalizacji; posługiwania się nazewnictwem anatomicznym; rozumienia zależności pomiędzy budową a czynnością narządu w stopniu niezbędnym w zawodzie dietetyka. | 2,0 | Student - nie potrafi wymienić i wskazać kości, mięśni, podstawowych narządów w ustroju człowieka - nie potrafi powiązać budowy ustroju z czynnościami - nie posługuje się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - nie odnajduje obrazu preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym - potrafi wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać z niewielką trudnością obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu | |
3,5 | Student w stopniu ponad dostatecznym - potrafi z niewielkimi błędami wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami - posługiwać się swobodnie prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać obraz preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu | |
4,0 | Student w stopniu dobrym - potrafi bez pomyłek wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać bez trudności obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu | |
4,5 | Student w stopniu ponad dobrym - potrafi bez pomyłek wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać bez trudności obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu - wyszukiwać zależności w budowie pomiędzy poszczególnymi układami | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym - potrafi bezbłędnie wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać sprawnie obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu oraz je interpretować - wyszukiwać zależności w budowie pomiędzy poszczególnymi układami - wypowiadać się fachowo na zadane tematy problemowe | |
TZZ_1A_D3zcid_U02 Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie budowy organizmu człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy. | 2,0 | Student: - nie korzysta z profosjonalnych źródeł wiedzy do opanowania treści progrmowych - nie integruje wiedzy z wielu źródeł |
3,0 | Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. | |
3,5 | Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. Korzysta z konsultacji. | |
4,0 | Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu profilaktyki, w tym zagranicznego. | |
4,5 | Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu anatomii człowieka. Potrafi wykazać się znajomością aktualnych wyników badań dotyczących budowy ustroju ludzkiego. | |
5,0 | Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu anatomii człowieka. Potrafi wykazać się znajomością aktualnych wyników badań dotyczących budowy ustroju ludzkiego i o nich dyskutować. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D3zcid_K01 Ma świadomość istonej roli budowy organizmiu człowieka w jego prawidłowym funkcjonowaniu. Rozumie potrzebę dbania o organizm w aspekcie zachowania zdrowia. | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę budowy organizmu człowieka w jego prawidłowym funkcjonowaniu i zachowaniu zdrowia. |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada. | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę budowy ludzkiego ciała, ale posługuje się wiedzą i umiejętnościami w bardzo ograniczonym zakresie w kontekście zachowania zdrowia. | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu budowy ustroju ludzkiego, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie w kontekście zachowania zdrowia. | |
4,5 | Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu w kontekście zachowania zdrowia. | |
5,0 | Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu budowy człowieka, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy. |
Literatura podstawowa
- Gołąb B., Podstawy anatomii człowieka, PZWL, Warszawa, 2008, II
- Sokołowska-Pituchowa J., Anatomia człowieka, PZWL, Warszawa, 2008, VIII
- Netter H., Atlas anatomii, Urban& Partner, Wrocław, 2008, II
Literatura dodatkowa
- Krechowiecki A., Zarys anatomii człowieka, PZWL, Warszawa, 2006, VII
- Aleksandrowicz R., Mały atlas anatomiczny człowieka, PZWL, Warszawa, 2002, IV