Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GW_1A_C18_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić bilans wody. Potrafi wyznaczyć dopuszczalny ładunek zanieczyszczeń, a także określić sprawność oczyszczalni ścieków. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GW_1A_U05 | Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma możliwości samokształcenia. |
---|
GW_1A_U04 | Ma umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji i formułowania oraz uzasadniania opinii związanych ze środowiskiem wodnym. |
GW_1A_U11 | Posiada podstawowe umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich i eksploatacji środowiska wodnego. |
GW_1A_U18 | Potrafi identyfikować i specyfikować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją zasobów środowiska wodnego oraz niwelowania skutków antropopresji. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
---|
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
---|
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć związanych z gospodarką wodną. Zdobycie wiedzy z zakresu zasobów wodnych, możliwości ich magazynowania, potrzeb wodnych ludności, systemu gospodarki wodnej. Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć związanych ze ściekami i sposobami ich oczyszczania. |
---|
Treści programowe | T-W-4 | Ochrona przed powodzią. Energetyka wodna. Drogi wodne i żegluga śródlądowa. |
---|
T-W-3 | Pojęcie zasobów wodnych. Rodzaje zasobów wodnych i ich charakterystyka. Zasoby wodne i bilans wodny Polski. Susze i niżówki oraz ich wpływ ograniczający na zasoby wodne. Magazynowanie zasobów wodnych w zbiornikach retencyjnych |
T-W-5 | Zasady kanalizacji. Charakterystyka ścieków deszczowych. Charakterystyka ścieków bytowo-gospodarczych. Obciążenie ścieków z różnych gałęzi przemysłu. |
T-A-3 | Obliczenia związane z wprowadzanie ścieków deszczowych do wód powierzchniowych. |
T-A-1 | Określanie bilansów wodnych. Bilanse wodne jezior. Bilans wodno-gospodarczy. |
T-A-5 | Obliczenia stosowane przy określaniu urządzeń stosowanych w oczyszczalniach mechanicznych. |
T-W-6 | Oczyszczanie ścieków, podstawowe pojęcia. Sposoby i sprawność oczyszczania ścieków. Oczyszczanie mechaniczne – procesy i metody. Oczyszczanie biologiczne – procesy i metody. Oczyszczanie chemiczne – procesy i metody. Sposoby odprowadzania ścieków i poboru wody |
T-A-2 | Bilans tlenowy odbiorników ścieków surowych i oczyszczonych. |
T-W-1 | Geneza i definicja pojęcia gospodarka wodna. Gospodarka wodna jako czynnik ochrony środowiska. Gospodarka wodna jako dyscyplina naukowa. Prawodawstwo wodne w Polsce. |
T-A-6 | Obliczenia stosowane przy określaniu kompleksowej sprawności oczyszczalni ścieków. |
T-W-7 | Oczyszczanie wody do picia i na potrzeby gospodarcze. Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na cele bytowo-gospodarcze. Procesy oczyszczania wody. |
T-A-4 | Obliczenia związane z wprowadzaniem ścieków deszczowych do kanalizacji. |
T-W-2 | System gospodarki wodnej. Kierunki rozwoju gospodarki wodnej w Polsce. Gospodarka wodna w świetle zainteresowań organizacji międzynarodowych. Potrzeby wodne gospodarki narodowej w Polsce. Gospodarowanie wodą w głównych działach gospodarki narodowej. Bilans wodno-gospodarczy i warunki korzystania z wód dorzecza. |
Metody nauczania | M-1 | Metody podające- wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego |
---|
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metody podające - objaśnienie, opis |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium pisemnego z ćwiczeń laboratoryjnych |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ze sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła z przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student zdobył założone efekty kształcenia w zakresie umiejętności |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |