Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Sozologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sozologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Sozologii Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu ekologii, ochrony środowiska i biologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie sposobów zapobiegania oraz przeciwstawiania się niekorzystnym następstwom zmian zachodzących w środowisku w wyniku działalności człowieka oraz poszerzenie i wzbogacenie wiedzy na temat zagrożeń wynikających z antropogenicznego zanieczyszczenia środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | BHP w laboratorium analiz chemicznych i w laboratorium procesów membranowych. Zasady prawidłowego użytkowania aparatury oraz sprzętu laboratoryjnego. Przedstawianie tematyki ćwiczeń i warunków uzyskania zaliczenia. | 2 |
T-L-2 | Chemiczne metody oceny zanieczyszczenia ekosystemów wodnych w wyniku działalności człowieka - laboratoryjna analiza wskaźników jakości wód powierzchniowych | 3 |
T-L-3 | Ocena i klasyfikacja badanych chemicznych wskaźników jakości wód zgodnie z wymogami zawartymi w obowiązujących aktach prawnych. | 2 |
T-L-4 | Zastosowanie technik membranowych w celu minimalizacji skutów oddziaływania antropogenicznego na środowisko wodne - analiza i badanie procesu odwróconej osmozy (RO) do oczyszczania wody. | 4 |
T-L-5 | Zastosowanie technik membranowych w celu minimalizacji skutów oddziaływania antropogenicznego na środowisko wodne - analiza i badanie procesu nanofiltracji (NF) do oczyszczania wody. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sozologia jako nauka interdyscyplinarna i jej powiązania z pokrewnymi naukami przyrodniczymi, technicznymi i ekonomicznymi. Historia pojęcia sozologia, czynniki antropogeniczne, antropopresja. Omówienie działów sozologii. | 3 |
T-W-2 | Antropogeniczne zagrożenia środowiska: zanieczyszczenia atmosfery, hydrosfery, pedosfery i biosfery. | 4 |
T-W-3 | Obciążenia antropogeniczne – pojęcie, rodzaje. Skutki niszczenia siedlisk, stany środowiska, straty ekologiczne. | 2 |
T-W-4 | Wpływ zanieczyszczeń powstałych w wyniku działalności społecznej i gospodarczej człowieka na organizmy żywe. | 2 |
T-W-5 | Technologie i techniki eliminujące lub minimalizujące czynniki antropogeniczne negatywnie oddziaływujące na środowisko (sozotechnika). Metody zapewniające trwałości użytkowania zasobów środowiska, restytucja ekologiczna. | 2 |
T-W-6 | Zastosowanie nowoczesnych i niekonwencjonalnych metod zapobiegania degradacji środowiska (głównie środowiska wodnego). | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Opracowanie wyników i sprawozdania z laboratorium | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
A-L-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 15 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
A-W-5 | Utrwalanie wiadomości, zaliczenie przedmiotu | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny, objaśnienie |
M-2 | Metody eksponujące- film |
M-3 | Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne, pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja pracy i zachowania studenta w grupie oraz ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium |
S-2 | Ocena formująca: Ocena za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena za test - zaliczenie końcowe z wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C12_W01 Student ma wiedzę na temat sposobów zapobiegania oraz przeciwstawiania się niekorzystnym następstwom zmian zachodzących w środowisku w wyniku działalności człowieka. | GW_1A_W04, GW_1A_W17 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-5 | M-2, M-1 | S-4 |
GW_1A_C12_W02 Student zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia środowiska. Ma podstawową wiedzę dotyczącą technologii i technik minimalizujących lub eliminujących czynniki antropogeniczne negatywnie oddziaływujące na środowisko . | GW_1A_W04, GW_1A_W05 | R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C12_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę na temat ciśnieniowych technik membranowych do oczyszczania wód poprodukcyjnych pochodzących z zakładów przetwórstwa ryb oraz wód z chowu i hodoli ryb. Student powinien umieć dokonać analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód. | GW_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03 | C-1 | T-L-3, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-2, T-L-5 | M-3, M-1 | S-4, S-2 |
GW_1A_C12_U02 Student posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii. | GW_1A_U04, GW_1A_U05 | R1A_U03, R1A_U04, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U07 | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C12_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie świadomy skutków negatywnego oddziaływania czynników antropogenicznicznych na środowisko. Zrozumie potrzebę ciągłego postępowania zgodnie z zasadami zrónoważonego rozwoju. | GW_1A_K01, GW_1A_K04, GW_1A_K03 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-4, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-5, T-L-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C12_W01 Student ma wiedzę na temat sposobów zapobiegania oraz przeciwstawiania się niekorzystnym następstwom zmian zachodzących w środowisku w wyniku działalności człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student w 60% opanował wiedzę dotyczącą przedmiotu sozologia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_C12_W02 Student zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia środowiska. Ma podstawową wiedzę dotyczącą technologii i technik minimalizujących lub eliminujących czynniki antropogeniczne negatywnie oddziaływujące na środowisko . | 2,0 | |
3,0 | Student w 60% opanował wiedzę na temat : -metod analitycznych wykorzystywanych do oceny wpływu czynników antropogenicznych na środowisko; - technik i technologi wykorzystywanych do minimalizacji i eliminacji negatywnego odziaływania człowieka na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C12_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę na temat ciśnieniowych technik membranowych do oczyszczania wód poprodukcyjnych pochodzących z zakładów przetwórstwa ryb oraz wód z chowu i hodoli ryb. Student powinien umieć dokonać analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada w 60% umiejętności wykorzystania technologii i technik minimalizujących czynniki antropogeniczne negatywnie oddziaływujące na środowisko oraz posiada w 60% umiejętności analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_C12_U02 Student posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada w 60% umiejętności w wyszukiwaniu i analizie inforamcji dotyczących przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C12_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie świadomy skutków negatywnego oddziaływania czynników antropogenicznicznych na środowisko. Zrozumie potrzebę ciągłego postępowania zgodnie z zasadami zrónoważonego rozwoju. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krzysztof Małachowski (red.), Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu.pl Sp.z o.o. Wydawnictwa Fachowe, Warszawa, 2007, ISBN 978-83-60089-39-2
- Andrew S. Pullin, Biologiczne podstawy ochrony przyrody, PWN, Warszawa, 2005, ISBN 83-01-14289-9
- Ewa Pyłka-Gutowska, Ekologia z ochroną środowiska, Oświata, Warszawa, 1997, II, ISBN 83-85394-60-5
- Franciszek Maciak, Ochrona i rekultywacja środowiska, SGGW, Warszawa, 1996, I, ISBN 83-00-02939-7
Literatura dodatkowa
- Krystyna Dubel, Ochrona i kształtowanie środowiska, Oficyna Wydawnicza Makago, Bytom, 1996, ISBN 83-87076-09-0
- Włodzimierz Michajłow, Sozologia i problemy środowiska życia człowieka, Ossolineum, Warszawa, 1972, I
- Zeszyty Naukowe Akademii Górniczo-Hutniczej Nr 293, Zeszyt specjalny 21, Sozologia i sozotechnika, PWN, Kraków, 1971, I