Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Ichtiologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ichtiologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>, Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z biologii i hydrobiologii |
W-2 | Znajomość podstawowych zagadnień z ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych, z wpływem czynników środowiskowych na organizmy ryb (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.) a także z przedstawicielami ryb z różnych rzędów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Cechy systematyczne (cechy morfometryczne – kształt ciała, symetria dwuboczna, płetwy, płetwa ogonowa, skóra i łuski, położenie otworu gebowego, uzębienie) i anatomiczne ryb (szkielet, umięśnienie, zmysły, układ pokarmowy, układ dokrewny, pęcherz pławny, narządy oddychania, układ krwionośny). | 15 |
T-L-2 | Prezentacja gatunków minogów i ryb chrzęstnoszkieletowych z rzędów Petromyzontiformes, Carcharhiniformes, Squaliformes i Rajiformes. | 5 |
T-L-3 | Przegląd ryb promieniopłetwych z rzędów Acipenseriformes, Anguilliformes, Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes, Gadiformes, Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes i Perciformes. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ środowiska na ryby (oddziaływanie temperatury, natlenienie, zasolenie) oraz ich przystosowania anatomiczne i fizjologiczne | 3 |
T-W-2 | Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe wśród ryb kostnoszkieletowych, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach. | 7 |
T-W-3 | Wzrost ryb – metody określania wieku, długość zycia, wpływ czynników środowiskowych na wzrost. Odżywianie się ryb (wybiórczość pokarmowa, przystosowania do pobierania różnego typu pokarmu, stosunki pokarmowe). Wędrówki ryb – klasyfikacja wędrówek, czynniki kontrolujace wędrówki ryb dwuśrodowiskowych. | 5 |
T-W-4 | Podstawy systematyki ryb - pojęcia, słownictwo, ujęcie historyczne systemów klasyfikacji. Najważniejsze cechy taksonomiczne ryb, zasady tworzenia kluczy taksonomicznych. | 2 |
T-W-5 | Przegląd i charakterystyka taksonomiczna taksonów, od najniższych do najwyższych kategorii taksonomicznych. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami minogów i ryb chrzęstnoszkieletowych w oparciu o naturalny system zoologiczny | 5 |
T-W-6 | Przegląd taksonomiczny ryb promieniopłetwych - gatunków ważnych gospodarczo i biologicznie w wodach polskich. | 8 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach | 30 |
A-L-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 10 |
A-L-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 32 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium | 18 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 18 |
A-W-4 | Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów | 3 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, dyskusja, burza mózgów, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych – preparaty ichtiologiczne |
M-3 | Ćwiczenia terenowe związane z prezentacją biologii ryb |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C8_W01 Student po odbyciu kursu ma wiedzę na temat wpływu na organizm ryby specyficznego środowiska życia jakim są wody. Student ma wiedzę na temat systematyki, morfologii i biologii różnych gatunków ryb. Student umie scharakteryzować wzrost, odżywianie się i wędrówki ryb | GW_1A_W08 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07 | InzA_W03 | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-1, T-L-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C8_U01 Student potrafi oceniać wymogi środowiskowe poszczególnych gatunków ryb występujących w wodach Polski na podstawie znajomości ich biologii, posiada umiejętność rozróżniania ważnych gospodarczo i biologicznie gatunków ryb | GW_1A_U09 | R1A_U02, R1A_U06 | InzA_U05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-3, T-W-5, T-L-2, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C8_K04 Student ma kompetencje w zakresie oceny wymogów środowiskowych poszczególnych gatunków ryb występujących w wodach Polski, na podstawie znajomości ich biologii, oraz ma kompetencje w zakresie rozróżniania ważnych gospodarczo i biologicznie gatunków ryb | GW_1A_K04 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C8_W01 Student po odbyciu kursu ma wiedzę na temat wpływu na organizm ryby specyficznego środowiska życia jakim są wody. Student ma wiedzę na temat systematyki, morfologii i biologii różnych gatunków ryb. Student umie scharakteryzować wzrost, odżywianie się i wędrówki ryb | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat wpływu na organizm ryby środowiska wodnego, oraz na temat systematyki, morfologii i biologii różnych gatunków ryb. Student umie opisać podstawowe zmiany zachodzace w czasie ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować wzrost, odżywianie się i wędrówki ryb | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C8_U01 Student potrafi oceniać wymogi środowiskowe poszczególnych gatunków ryb występujących w wodach Polski na podstawie znajomości ich biologii, posiada umiejętność rozróżniania ważnych gospodarczo i biologicznie gatunków ryb | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi oceniać podstawowe wymogi środowiskowe poszczególnych gatunków ryb występujących w wodach Polski na podstawie znajomości ich biologii, ma umiejętność rozróżniania najważniejszych gospodarczo i biologicznie gatunków ryb | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C8_K04 Student ma kompetencje w zakresie oceny wymogów środowiskowych poszczególnych gatunków ryb występujących w wodach Polski, na podstawie znajomości ich biologii, oraz ma kompetencje w zakresie rozróżniania ważnych gospodarczo i biologicznie gatunków ryb | 2,0 | |
3,0 | Student ma kompetencje w zakresie oceny podstawowych wymogów środowiskowych poszczególnych gatunków ryb występujących w wodach Polski, na podstawie znajomości ich biologii, oraz ma kompetencje w zakresie rozróżniania najważniejszych gospodarczo i biologicznie gatunków ryb | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. Kilarski, Anatomia Ryb, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2012
- Stanisław Krzykawski, Beata Więcaszek, Sławomir Keszka, Artur Antoszek, Systematyka Krągłoustych i Ryb, AR Szczecin, Szczecin, 2001
- Brylińska Maria (red.), Ryby słodkowodne Polski, Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- M. Kottelat, J. Freyhof, Handbook of European Freshwater Fishes, Kottelat, Cornol, Switzerland and Freyhof, Berlin, Germany, 2007
- Zygmunt Grodziński, Anatomia i embriologia ryb, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1971, II poprawione i uzupełnione
Literatura dodatkowa
- Karol Opuszyński, Podstawy biologii ryb, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1983
- J. S. Nelson, Fishes of the World, Wiley and Sons, USA, 2006