Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Hydrologia i hydrografia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrologia i hydrografia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność oceny warunków hydrochemicznych zbiorników |
W-2 | Podstawowa wiedza z geografii, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z hydrologii |
W-3 | Umiejętność posługiwania się PC |
W-4 | Umiejętność posługiwania się bazami danych z zakresu informacji o środowisku wodnym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szczególnie w ochronie wód i w rybactwie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zlewnia: działy wodne, charakterystyka fizyczna zlewni | 6 |
T-L-2 | Sieć rzeczna: klasyfikacja cieków, długość rzeki, jej rozwiniecie | 6 |
T-L-3 | Jezioira; plan batymetryczny, morfometria oraz termika wód jeziornych | 6 |
T-L-4 | Charakterystyka hydrologiczna wód płynacych: metody pomiaru natęzenia pzrepływu, rozkłąd prędkoscxi w przekroju poprzecznym, wezbramia i niżówki, typy ustrojów rzecznych | 6 |
T-L-5 | Bilans wodny zlewniu | 3 |
T-L-6 | Bilans wodny jeziora | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody badawcze hydrologii | 2 |
T-W-2 | Hydrosfera, obieg wody, zasoby wodne. | 4 |
T-W-3 | Bilans wodny. | 4 |
T-W-4 | Wody podziemne | 6 |
T-W-5 | Źródła. | 4 |
T-W-6 | Elementy potamologii | 4 |
T-W-7 | Elementy limnologii | 4 |
T-W-8 | Elementy glacjologii. Kartowanie hydrograficzne. Gospodarka wodna . | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-L-3 | Konsultacje | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie lateratury | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami |
M-4 | Seminarium |
M-5 | Objaśnienia i wyjaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie |
S-2 | Ocena formująca: Test |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzian |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C7_W01 Wykorzystywania metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szcególnie w ochronie wód i w rybactwie | GW_1A_W12 | R1A_W03 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C7_U01 Wykorzystywania metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szcególnie w ochronie wód i w rybactwie | GW_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C7_K01 Wykorzystywania metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szcególnie w ochronie wód i w rybactwie | GW_1A_K04, GW_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C7_W01 Wykorzystywania metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szcególnie w ochronie wód i w rybactwie | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C7_U01 Wykorzystywania metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szcególnie w ochronie wód i w rybactwie | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C7_K01 Wykorzystywania metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szcególnie w ochronie wód i w rybactwie | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz |
Literatura podstawowa
- Bajkiewicz-Grabowska E., Obieg materii w systemach rzeczno – jeziornych, UW, Warszawa, 2002
- Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2007
- Bajkiewicz-Grabowska E., Magnuszewski A, Przewodnik do ćwiczeń z hydrologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2002
- Soczyńska U. (red), Podstawy hydrologii dynamicznej, UW, Warszawa, 1993
- Radlicz-Rühlowa H., Szuster A., Hydrologia i hydraulika z elementami hydrogeologii, WSiP, Warszawa, 1987
Literatura dodatkowa
- Mikulski Zdz., Hydrologia, PWN, Warszawa, 2005
- Gomółka E., Szanyok A., Chemia wody i powietrza, PW, Wrocław, 1997
- Chełmicki W., Woda, zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001