Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GW_1A_PO18-2_U01 | Student umie wyszukiwać niezbędne informacje związane z zagrożeniem środowiska substancjami szkodliwymi i niebezpiecznymi, potrafi samodzielnie analizować stopień zagrożenia środowiska, potrafi zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie toksykologii środowiska (z zastosowaniem zasad BHP), umie zinterpretować ich wyniki, sformułować na tej podstawie wnioski oraz podjąć działania zaradcze |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GW_1A_U17 | Umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące eksploatację zasobów i ochronę środowiska wodnego. |
---|
GW_1A_U08 | Posługuje się językiem obcym (po poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego) w stopniu wystarczającym do komunikacji i czytania publikacji naukowych w zakresie środowiska wodnego i dokumentacji technicznej. |
GW_1A_U04 | Ma umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji i formułowania oraz uzasadniania opinii związanych ze środowiskiem wodnym. |
GW_1A_U06 | Potrafi poprawnie zastosować technologie informatyczne i statystyczne niezbędne w pracy zawodowej. |
GW_1A_U05 | Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma możliwości samokształcenia. |
GW_1A_U01 | Potrafi wykonać obliczenia i analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, potrafi prowadzić monitoring wód śródlądowych i morskich, potrafi wskazać kierunki działań ochronnych i rekultywacyjnych, potrafi ocenić oddziaływanie zlewni na wody powierzchniowe. |
GW_1A_U07 | Potrafi opracować, ocenić i zaprezentować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, umie przygotować lub zebrać niezbędną dokumentację do realizacji zadań związanych z procesem projektowo-inwestycyjnym budowli wodnej. |
GW_1A_U12 | Potrafi zinterpretować wyniki badań biologicznych i wykorzystać je w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności środowiska wodnego. |
GW_1A_U02 | Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą polską i obcojęzyczną z zakresu nauk o środowisku wodnym. |
GW_1A_U18 | Potrafi identyfikować i specyfikować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją zasobów środowiska wodnego oraz niwelowania skutków antropopresji. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
R1A_U08 | posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
R1A_U09 | posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
R1A_U10 | ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu toksykologii oraz umiejętności posługiwania się metodami badawczymi |
---|
Treści programowe | T-L-1 | Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium oraz organizacja ćwiczeń. |
---|
T-L-2 | Reakcje obronne zwierząt bezkręgowych na działanie ksenobiotyków. |
T-L-3 | Wyznaczanie LC50 wybranych substancji toksycznych. |
T-L-4 | Metodologia badań w przypadku masowych zatruć środowiska |
T-L-5 | Testy toksyczności. |
T-L-6 | Analiza wybranych trucizn i substancji szkodliwych w próbkach materiałów środowiskowych i biologicznych. |
T-L-7 | Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych. Zaliczenie końcowe. |
T-W-1 | Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność |
T-W-2 | Transport i przemieszczanie się (biokumulacja i biomagnifikacja) oraz przemiany ksenobiotyków w ekosystemach. |
T-W-3 | Mechanizmy działania trucizn. Procesy wchłaniania, transportu wewnątrzustrojowego, dystrybucji, biotransformacji i wydalania trucizn. |
T-W-4 | Szacowanie stopnia zagrożenia poszczególnych elementów ekosystemów, biocenoz i całej biosfery. |
T-W-5 | Ustalanie wartości przy których zanieczyszczenie środowiska przekracza granice bezpieczne i staje się szkodliwe dla organizmów - następuje skażenie środowiska (normy prawne). |
T-W-6 | Charakterystyka podstawowych grup ksenobiotyków. Ustalanie źródeł emisji zanieczyszczeń. Prewencja intoksykacji oraz eliminacja trucizn ze środowiska. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
---|
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Dyskusja związana z wykładem |
M-4 | Metoda przypadków |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
---|
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz sformułować wnioski |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, sformułować wnioski oraz zaproponować i podjąć działania w celu ograniczenia zagrożenia |