Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Ekonomia z elementami prawa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia z elementami prawa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości wyniesione ze szkoły średniej w zakresie matematyki i wiedzy o społeczeństwie. Ponadto znajomość lokalnego i krajowego rynku. |
W-2 | Wiadomości wyniesione ze szkoły średniej w zakresie matematyki i wiedzy o społeczeństwie. Znajomość lokalnego i krajowego rynku. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozumienie kategorii ekonomicznych; opis i interpretację zjawisk ekonomicznych; rozumienie znaczenia procesów gospodarczych; wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych oraz umiejętnosć zarządzania małym przedsiębiorstwem. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawnymi |
C-2 | Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalajacych na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. | 1 |
T-W-2 | Rynek i gospodarka rynkowa. | 2 |
T-W-3 | Modele gospodarki (wolna konkurencja, monopol, oligopol). | 4 |
T-W-4 | Mechanizmy funkcjonowania gospodarki w skali makro i mikroekonomicznej. | 2 |
T-W-5 | Polityka gospodarcza państwa-podstawowe typy. | 2 |
T-W-6 | Wzrost gospodarczy. | 2 |
T-W-7 | Bezrobocie i jego rodzaje. | 4 |
T-W-8 | Formy organizacyjno -prawne przedsiebiporstw. | 3 |
T-W-9 | Podstawowe zagadnienia z marketingu. | 2 |
T-W-10 | Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej | 2 |
T-W-11 | Gałęzie prawa i ich charakterystyka. | 4 |
T-W-12 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnistwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zajeć | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny |
M-2 | Wyklad problemowy |
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_B1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i objaśniać pojęcia związane z ekonomią, przeprowadzić analizę ekonomiczna rynku | GW_1A_W03 | R1A_W02, R1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1 |
GW_1A_B1_W02 powinien definiować marketing | — | — | — | C-2 | — | — | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_B1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien uieć definiować podstawoe pojęcia z zakresu ekonomii, przeprowadzać podstawową analizę ekonomiczną, prawidłowo podejmować podstawowe decyzje ekonomiczne, przeprowadzać analizę SWOT | GW_1A_U03 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03 | InzA_U03, InzA_U05 | C-1 | — | M-2, M-1 | S-1 |
GW_1A_B1_U02 powinien postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjanych sukcesów firmy | — | — | — | C-2 | — | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_B1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: otwartość na nowe wyzwania, postepowanie zgodnie z normami i prawem, postępowanie zgodnie z zasadami BHP oraz etyki. chętny do pomocy. | GW_1A_K03, GW_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | — | M-1 | S-1 |
GW_1A_B1_K02 winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalnosci gospodarczej podmiotów | — | — | — | C-2 | — | — | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_B1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i objaśniać pojęcia związane z ekonomią, przeprowadzić analizę ekonomiczna rynku | 2,0 | Student nie potrafi objaśnić większości podstawowych pojęć związanych z ekonomią. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z ekonomią. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie zdefiniować i objaśnić większość podstawowych pojęć związanych z ekonomią. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę jak przeprowadzić analizę ekonomiczną rynku | |
4,5 | Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem | |
5,0 | Student potrafi poprawnie z zrozumieniem opisać kilka procesów gospodarczych | |
GW_1A_B1_W02 powinien definiować marketing | 2,0 | |
3,0 | Umie definiować marketing | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_B1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien uieć definiować podstawoe pojęcia z zakresu ekonomii, przeprowadzać podstawową analizę ekonomiczną, prawidłowo podejmować podstawowe decyzje ekonomiczne, przeprowadzać analizę SWOT | 2,0 | Student nie umie definiować podstawowych pojęc z zakresu ekonomii, nie potrafi przeprowadzać podstawowych analiz ekonomicznych, nie potrafi prawidłowo podejmować podstawowe decyzje ekonomiczne i przeprowadzać analizy SWOT |
3,0 | Student umie definiować podstawoe pojęcia z zakresu ekonomii, przeprowadzać podstawową analizę ekonomiczną, prawidłowo podejmować podstawowe decyzje ekonomiczne, przeprowadzać analizę SWOT w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student umie definiować podstawoe pojęcia z zakresu ekonomii, przeprowadzać podstawową analizę ekonomiczną, prawidłowo podejmować podstawowe decyzje ekonomiczne, przeprowadzać analizę SWOT w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student umie definiować podstawoe pojęcia z zakresu ekonomii, przeprowadzać podstawową analizę ekonomiczną, prawidłowo podejmować podstawowe decyzje ekonomiczne, przeprowadzać analizę SWOT w stopniu dobrym | |
4,5 | Student umie definiować podstawoe pojęcia z zakresu ekonomii, przeprowadzać podstawową analizę ekonomiczną, prawidłowo podejmować podstawowe decyzje ekonomiczne, przeprowadzać analizę SWOT w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student umie definiować podstawoe pojęcia z zakresu ekonomii, przeprowadzać podstawową analizę ekonomiczną, prawidłowo podejmować podstawowe decyzje ekonomiczne, przeprowadzać analizę SWOT w stopniu bardzo dorbym | |
GW_1A_B1_U02 powinien postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjanych sukcesów firmy | 2,0 | |
3,0 | Postrzega narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_B1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: otwartość na nowe wyzwania, postepowanie zgodnie z normami i prawem, postępowanie zgodnie z zasadami BHP oraz etyki. chętny do pomocy. | 2,0 | Student nie potrafi objaśnić większości podstawowych pojęć związanych z ekonomią. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z ekonomią. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie zdefiniować i objaśnić większość podstawowych pojęć związanych z ekonomią. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę jak przeprowadzić analizę ekonomiczną rynku | |
4,5 | Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem | |
5,0 | Student potrafi poprawnie z zrozumieniem opisać kilka procesów gospodarczych | |
GW_1A_B1_K02 winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalnosci gospodarczej podmiotów | 2,0 | |
3,0 | Rozumie rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalności gospodraczej podmiotów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Milewski R. (red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2013
- Hall, Robert E.; Taylor, John B, Makroekonomia. Macroeconomics, PWE, Warszawa, 2009
- Kufel J., Siuda W., Prawo gospodarcze, Scriptus, Poznań, 2008
- Begg, D. Fisher S., Dornbush R., Ekonomia, PWN, Warszawa, 2009
- W. Kowalczewski, J. Nazarka, Instrumenty zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2006
- M. Fowler, Architektura systemów zarządzania przedsiębiorstwem. Wzorce projektowe, Helion, 2005
Literatura dodatkowa
- Worobjow L., Teoria i praktyka zarządzania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2011
- W. Żurawik, Marketing. Podstawy i kontrowersje, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2005