Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Pozyskiwanie funduszy europejskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pozyskiwanie funduszy europejskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość zagadnień z ekonomii |
W-2 | Podstawowa znajomość zagadnień z gospodarki, zarządzania, ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą niezbędną dla prawidłowo wypełnianych wniosków na dofinansowanie lub finansowanie przedsięwzięć związanych z gospodarką przede wszystkim w sektorze rybactwa i akwakultury |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Struktura, cel i zasady działania funduszy europejskich. Zasady podziału środków finansowych w Unii Europejskiej. Podział środków finansowych UE na kraje członkowskie i w Polsce. Przepisy i dokumenty regulujace zasady działania poszczególnych programów operacyjnych finasowanych z funduszy europejskich. Europejska Wpółpraca Terytorialna. Infrastruktura i Środowisko. Kapitał Ludzki. Innowacyjna Gospodarka. Rozwój Polski Wschodniej. Procedury pozyskiwania środków unijnych instytucje odpowiedzialne za wdrażanie FS, zasady programowania FS Kierowanie projektem (cykl życia projektu, matryca logiczna projektu, podstawy zarządzania projektem) Konstruowanie budżetu - kwalifikowalność kosztów, zasady System zamówień publicznych w procesie wdrażania projektów w ramach funduszy strukturalnych Wskazówki podczas pisania i oceny wniosków Kwalfikowalność wydatków. Kontrola Projektu. Sprawozdawczość, rozliczenie projektu i dokumentacja. Zasady promocji i oznakowania. Trwałość projektu. | 45 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach | 45 |
A-L-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 10 |
A-L-3 | Tworzenie projektu | 30 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium | 5 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja, burza mózgów) |
M-2 | Przygotowywanie projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za projekt |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena praktycznej i teoretycznej znajomości z dziedziny pozyskiwania wniosków unijnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO9-2_W01 Po odbyciu kursu studenci posiadają wiedzę na temat specyfiki różnego typu projektów unijnych, sposobu pozyskiwania unijnych źródeł ich finansowania, znają zasady tworzenia, realizacji i rozliczania projektów europejskich | GW_1A_W03 | R1A_W02, R1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO9-2_U01 Posiada umiejętność wyboru sposobu finansowania określonych potrzeb (projektów) w wyniku wyszukiwania i analizowania źródeł informacji dotyczących podstawowych funduszy/programów/projektów | GW_1A_U04 | R1A_U03, R1A_U04 | InzA_U07 | C-1 | T-L-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO9-2_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | GW_1A_K03 | R1A_K02, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO9-2_W01 Po odbyciu kursu studenci posiadają wiedzę na temat specyfiki różnego typu projektów unijnych, sposobu pozyskiwania unijnych źródeł ich finansowania, znają zasady tworzenia, realizacji i rozliczania projektów europejskich | 2,0 | |
3,0 | Student zna wybrane przepisy i dokumenty regulujace zasady działania niektórych programów operacyjnych finasowanych z funduszy europejskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO9-2_U01 Posiada umiejętność wyboru sposobu finansowania określonych potrzeb (projektów) w wyniku wyszukiwania i analizowania źródeł informacji dotyczących podstawowych funduszy/programów/projektów | 2,0 | |
3,0 | Student umie przeanalizować wybrane informacje dotyczące podstawowych funduszy/projektów/programów i wybrać odpowiednie dla własnych potrzeb zródło finansowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO9-2_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Domiter M., Marciszewska A., Zarządzanie projektami unijnymi – Teoria i praktyka, Difin, Warszawa, 2013
- Kornberger-Sokołowska E., Zdanukiewicz J., Jednostki samorządu terytorialnego jako beneficjenci środków europejskich, Wolters Kluwer business, Warszawa, 2012
- Trocki M. (red.), Nowoczesne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2012
- Trocki M., Grucza B., Zarządzanie projektem europejskim, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Sierak J., Górniak R., , Ocena efektywności i finansowanie projektów inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego współfinansowanych funduszami Unii Europejskiej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2011
- Guziejewska B., Zewnętrzne źródła finansowania samorządu terytorialnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódz, 2008
- T.A. Grzeszczyk, Metody oceny projektów z dofinansowaniem UE, Wyd. Placed, Warszawa, 2006