Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Zagospodarowanie rekreacyjne wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagospodarowanie rekreacyjne wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza o środowisku wodnym |
W-2 | Podstawy ichtiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z zasadami zagospodarowania wód do celów rekreacyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ichtiofauna jako atut turystyczny w Polsce. Behawior ryb, zasady połowu, formy ochrony, właściwości technologiczne pozyskanego z nich surowca. | 6 |
T-L-2 | Najbardziej atrakcyjne gatunki ryb sportowych poławiane w Europie oraz zasady ich pozyskiwania | 3 |
T-L-3 | Najbardziej atrakcyjne gatunki ryb sportowych na świecie. Tworzenie ofert wyjazdów zagranicznych (forma reklamy multimedialnej) | 4 |
T-L-4 | Zajęcia terenowe w Okręgowym Inspektoracie Rybołówstwa Morskiego - prezentacja najnowszych przepisów i sposobów ich egzekwowania na morskich wodach polskich | 3 |
T-L-5 | Zajęcia terenowe związane z zarybianiem wód na potrzeby połowów sportowych i rekreacyjnych. | 3 |
T-L-6 | Zajęcia terenowe na przystani wodnej - zapoznanie się ze sprzętem niezbędnym do rozwoju infrastruktury turystycznej w rewitalizacji oszarów zależnych od z rybactwa | 6 |
T-L-7 | Zajęcia terenowe - zapoznanie się z działalnością gospodarstwa agroturystycznego z wykorzystaniem stawów hodowlanych i rekreacyjno-sportowych | 4 |
T-L-8 | Zaliczenie zajęć | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka rynku usług turystycznych związanych z wędkarstwem rekreacyjnym i sportowym w Polsce i na świecie.Wykorzystanie ryb sportowych w agroturystyce. | 3 |
T-W-2 | Rozwój wędkarstwa morskiego w Polsce - obowiązujące zasady prawne, nadzór administracji państwowej. Sportowe wykorzystanie dorsza bałtyckiego - zagrożenia, formy ochrony, sytuacja prawna w krajach nadbałtyckich | 3 |
T-W-3 | Porty i przystanie wodne związane z działalnością turystyczną. Przemiany we flocie rybackiej w kierunku działalności turystycznej. | 3 |
T-W-4 | Ekoturystyka - jako forma obserwacji zwierząt wodnych (ptaki, walenie). Zagrożenia ze strony fauny wodnej - zwierzęta bezkręgowe i kręgowe niebezpieczne dla zdrowia i życia człowieka. Najważniejsze oceanaria świata pełniące rolę edukacyjną. | 3 |
T-W-5 | Ochrona ekosystemów użytkowanych turystycznie. Konflikt interesów na wodnych obszarach chronionych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | praca własna z piśmiennictwem | 14 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-3 | praca własna z piśmiennictwem | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 5 |
A-W-2 | praca własna z piśmiennictwem | 10 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obecność na zajęciach terenowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO8-1_W05 Student zna gatunki ryb w Polsce i na świecie, wykorzystywane w wędkarstwie rekreacyjnym, regulacje prawne oraz ma wiedzę z zakresu trendów w nowoczesnym wędkarstwie w Polsce i na świecie | GW_1A_W05 | R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-1 | T-L-7 | M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO8-1_U09 Student potrafi scharakteryzować ważne gatunki ryb sportowych w wędkarstwie morskim i w agrturystyce; zna sposoby ich eksploatacji i ochrony | GW_1A_U09 | R1A_U02, R1A_U06 | InzA_U05 | C-1 | T-L-7, T-W-1, T-W-3, T-W-5 | M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO8-1_K04 Student ma świadomość wpływu uprawiania wędkarstwa na zasoby ryb w srodowisku wodnym | GW_1A_K04 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO8-1_W05 Student zna gatunki ryb w Polsce i na świecie, wykorzystywane w wędkarstwie rekreacyjnym, regulacje prawne oraz ma wiedzę z zakresu trendów w nowoczesnym wędkarstwie w Polsce i na świecie | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe trendy w wędkarstwie polskim i światowym, regulacje prawne oraz zna najważniejsze gatunki sportowych ryb użytkowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO8-1_U09 Student potrafi scharakteryzować ważne gatunki ryb sportowych w wędkarstwie morskim i w agrturystyce; zna sposoby ich eksploatacji i ochrony | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować tylko najważniejsze gatunki sportowe w Polsce, ich sposoby eksploatacji i ochrony, zna podstawowe regulacje prawne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO8-1_K04 Student ma świadomość wpływu uprawiania wędkarstwa na zasoby ryb w srodowisku wodnym | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość wpływu najważniejszych czynników wpływających na środowisko wodne pod wpływem uprawiania wędkarstwa na wodach morskich i śródlądowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Damian Knecht, Agroturystyka w agrobiznesie, Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2009
- J. Nelson, Fishes of the World, Wiley, USA, 2006
- Jan Szczerbowski, Encyklopedia Rybacko-Wędkarska, Inst. Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn, 2011
- Więcaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, AR w Szczecinie, Szczecin, 2006
- Wojciech Czarny, Maciej Brożyna, Łukasz Godek, Jarosław Herbert, Maciej Śliż, Andrzej Śmiały, Theoretical and methodological principles of selected summer forms of active tourism, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2011
- Andrzej Kruszewicz, Ptaki polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Planco Consulting GmbH, Podręcznik zarządzania mariną, Projekt „MARRIAGE” realizowany z Programu Południowy Bałtyk, Niemcy, 2011
- A. Kruszewicz, Ptaki Polski, MULTICO, WARSZAWA, 2007