Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Zintegrowane zarządzanie obszarami przybrzeżnymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zintegrowane zarządzanie obszarami przybrzeżnymi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Mariusz Raczyński <Mariusz.Raczynski@zut.edu.pl>, Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć dotyczących biologii morza, techniki połowów ryb i organizmów morskich, ekonomiki i marketingu oraz gospodarki morskiej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z z problematyka związaną ze specyfika rejonów przybrzeżnych, z modelami zarządzania i ich wdrażaniem oraz możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, w tym z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi ZZOP, a także określeniem możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Społeczno - ekonomiczne zagrożenia rozwoju świata, nierównomierny rozwój społeczno - gospodarczy, bariery i dysproporcje w handlu zagranicznym. Środowiskowe zagrożenia rozwoju świata, przeeksploatowanie środowiska przyrodnicznego, globalne ocieplenie, zmniejszenie bioróżnorodności. | 5 |
T-L-2 | Ocena zasobów wybranych obszarów przybrzeżnych. Opracowanie wariantowych programów zarządzania dla wybranych obszarów przybrzeżnych, z uwzględnieniem ekotechnologii. Wytypowanie programu minimalizującego zagrożenia dla środowiska. Organizacja wdrożenia planu zarządzania dla wybranego rejonu. | 7 |
T-L-3 | Wielkości i wskaźniki połowów rybackich w obszarze przybrzeznym, rybołówstwo jako źródło przychodów, rybołówstwo jako źródło żywności i zatrudnienia. Możliwości zmiany nakładu połowowego a wielkość połowów i zatrudnienia, wygodna bandera w rybołówstwie, następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia, połowy nielegalne i nieraportowane. | 5 |
T-L-4 | Charakterystyka przestrzenna województw nadmorskich – wg. Planów zagospodarowania przestrzennego województw. Jednostki odpowiedzialne za zarządzanie i gospodarowanie polską strefą brzegową. Obszar morski RP – podział polskiej strefy brzegowej. Analiza istotnych sektorów i obszarów wpływających na zarządzanie polską strefą brzegową. Stan obecny systemu zarządzania obszarami przybrzeżnymi. ZZOP w strukturze zarządzania rozwojem przestrzennym. Uwarunkowania rozwoju obszarów przybrzeżnych | 8 |
T-L-5 | Zasada zrównoważonego rozwoju, jej rola i miejsce w polityce i ustawodawstwie. Zasada zrównoważonego rozwoju w Nadbałtyckiej Agendzie. Zintegrowane zarządzanie strefą przybrzezną - istotne akty prawne, mające wpływ na zarządzanie polską strefą brzegową. Istotne dla ZZOP Konwencje i umowy międzynarodowe, morskie obszary chronione, metody i wskaźniki monitoringu wielkości stad ryb. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje zarządzania, definicja obszarów morskich i przybrzeżnych, zasoby wodne na świecie. Procesy hydrometeorologiczne i morfolitodynamiczne w strefie brzegowej. Problematyka zarządzania obszarami przybrzeżnymi. | 4 |
T-W-2 | Organizacja wdrażania programów ZZOP. Zasoby obszarów przybrzeżnych w kontekście zarządzania. Zasady opracowania programu zarządzania obszarami przybrzeżnymi. Organizacja wdrażania planów zarządzania obszarami przybrzeżnymi. Doświadczenia krajowe i światowe w zarządzaniu obszarami przybrzeżnymi, z uwzględnieniem rejonów o nadzwyczajnych zagrożeniach. | 5 |
T-W-3 | Co to jest morski obszar chroniony. Sieć obszarów chronionych Morza Bałtyckiego. Ramy prawne dla obszarów chronionych Morza Bałtyckiego. Badania i monitoring na obszarach chronionych Morza Bałtyckiego. Administracja obszarów chronionych Morza Bałtyckiego. Zarys planów zarządzania dla morskich obszarów chronionych HELCOM i OSPAR. | 4 |
T-W-4 | Stan rybołówstwa przybrzeżnego, cele realizowane przez rybołówstwo, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne, wykorzystanie surowca rybnego, produkcja i wielkosć akwakultury. Prawno - administracyjne uwarunkowania rybołówstwa, sfera legislacyjna odpowiedzialnego rybołowstwa, legislacja ogólna i szczegółowa, monitoring i kontrola. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczęszczanie na zajecia | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-L-3 | opracowanie konspektów prac | 10 |
A-L-4 | opracowanie zagadnien problemowych w postaci prezentacji | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczęszczanie na zajęcia | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zajęć | 5 |
A-W-3 | opracowywanie tematów wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, prezentacje multimedialne, ćwiczenia przedmiotowe, projekty. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne, prezentacje, konspekt. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO4-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozpoznaje antropogeniczne przekształcenia środowiska przyrodniczego i ocenia jego skutki oraz posiada znajomość podstawowych regulacji prawnych warunkujących działalność w zakresie ochrony brzegów morskich. | GW_1A_W09, GW_1A_W03, GW_1A_W13, GW_1A_W04, GW_1A_W05 | R1A_W02, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W08, R1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO4-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student korzysta z informacji źródłowych w zakresie problematyki dotyczącej strefiy brzegowej morza w języku polskim,posiada umiejętność analitycznego i syntetycznego sposobu rozumowania prowadzącego do prawidłowego wnioskowania. Powinien też umieć ocenić możliwości prowadzenia gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów. | GW_1A_U03, GW_1A_U04, GW_1A_U09, GW_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U06 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07 | C-1 | T-L-3, T-W-4, T-L-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO4-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę systematycznego poszerzania i aktualizowania wiedzy dotyczącej strefy brzegowej oraz potrafi zidentyfikować problemy badawcze w zakresie ochrony brzegu morskiego i zaproponować metody do ich rozwiązania. Nabędzie też postawę świadomego i prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej w związku z działalnością stricte rybacką. | GW_1A_K04, GW_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO4-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozpoznaje antropogeniczne przekształcenia środowiska przyrodniczego i ocenia jego skutki oraz posiada znajomość podstawowych regulacji prawnych warunkujących działalność w zakresie ochrony brzegów morskich. | 2,0 | Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii dotyczących gospodarki morskiej. |
3,0 | Student zna pojęcia z zakresu zarządzania i definicje obszarów morskich. | |
3,5 | Student potrafi omówić stan rybołówstwa przybrzeżnego | |
4,0 | Student potrafi poprawnie omówić antropogeniczne przekształcenia środowiska przyrodniczego w strefie brzegowej. | |
4,5 | Student potrafi omówić prawne i administracyjne uwarunkowania ZZOP | |
5,0 | Student potrafi efektywnie przedstawić następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO4-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student korzysta z informacji źródłowych w zakresie problematyki dotyczącej strefiy brzegowej morza w języku polskim,posiada umiejętność analitycznego i syntetycznego sposobu rozumowania prowadzącego do prawidłowego wnioskowania. Powinien też umieć ocenić możliwości prowadzenia gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów. | 2,0 | Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza. |
3,0 | Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich. | |
3,5 | Student potrafi omówić cele realizowane przez rybołówstwo. | |
4,0 | Student potrafi odczytać i omówić wielkości i wskaźniki połowów rybackich. | |
4,5 | Student potrafi omówić zagrożenia dla rybołówstwa wynikające z rozwoju społeczno-ekonomicznego świata | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi omówić na czym polega wprowadzenie metod optymalizacji połowów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO4-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę systematycznego poszerzania i aktualizowania wiedzy dotyczącej strefy brzegowej oraz potrafi zidentyfikować problemy badawcze w zakresie ochrony brzegu morskiego i zaproponować metody do ich rozwiązania. Nabędzie też postawę świadomego i prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej w związku z działalnością stricte rybacką. | 2,0 | Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki morskiej i biologii morza. |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować problemy badawcze w zakresie ochrony brzegu morskiego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Brocki W., Odpowiedzialne rybołówstwo jako element zrównowazonego rozwoju, ZUT, Szczecin, 2009
- Flawelling P, An introduction to monitoring, control and surveillance. Systems in capture fishes., FAO, Rome, 1999
- Basiński T., Pruszak Z., Tarnowska M., Zeidler R., Ochrona brzegów morskich., IBW PAN, 1998
- Dutkowski M. (red.), Zagospodarowanie przestrzenne i rozwój obszarów nadmorskich w Polsce., Oficyna In Plus, Szczecin, 2005
- Furmańczyk K. (red.), Zintegrowane zarządzanie obszarami przybrzeżnymi (ZZOP) w Polsce – stan obecny i perspektywy., Oficyna In Plus, Szczecin, 2005, pozycja cykliczna wydawana corocznie od roku 2005
Literatura dodatkowa
- Chaston I., Marketing in fisheries and aquaculture, Fishing News Book, Oxford England, 1997
- Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwanie XX wieku, PWN, Warszawa, 2000