Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GW_1A_PO2-2_U01 | Student będzie umiał ocenić stopień rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków używając do tego specjalistycznego sprzętu oraz modyfikujac parametry środowiska zewnętrznego będzie umiał wpływać na przebieg tarła i embriogenezę hydrobiontów. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GW_1A_U12 | Potrafi zinterpretować wyniki badań biologicznych i wykorzystać je w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności środowiska wodnego. |
---|
GW_1A_U18 | Potrafi identyfikować i specyfikować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją zasobów środowiska wodnego oraz niwelowania skutków antropopresji. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
---|
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem kursu jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą wpływu na ontogenezę zwierząt wodnych z różnych gromad, czynników zewnętrznych i wewnętrznych oraz sposobów sterowania funkcjami życiowymi hydrobiontów. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Rozwój gonad, różnicowanie sie płci, podłoże płciowości, wpływ czynników środowiska na rozwój gonad (fotoperoid, wpływ światła na gametogenezę i tarło, zawartość tlenu, tempereatura, pokarm, zasolenie, zakwaszenie, ciśnienie atmosferycze, zanieczyszczenie), morfofizjologiczne podłoże dojrzewania płciowego, endokrynologia dojrzewania płciowego i rozrodu |
---|
T-L-3 | Określanie jakości jaj i plemników. |
T-W-2 | Wędrówki rozrodcze. Rodzaje jaj i tarliska. Zachowanie się na tarliskach. Wpływ czynników środowiskowych na rozród. |
T-W-3 | Sterowanie rozrodem za pomocą czynników środowiskowych (światło i temperatura) oraz preparatów hormonalnych. Jaja i plemniki. Krótko i długoterminowe przechowywania plemników i jaj. Embriogeneza i rozwój postzarodkowy |
T-L-4 | Embriogeneza - zaplemnienie, zapłodnienie, etapy embriogenezy. Wpływ różnych czynników na tempo i jakość wylęgu. |
Metody nauczania | M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, wizyta w wylęgarni lub na tarlisku, ćwiczenia labolatoryjne - asysta przy pobieraniu gamet, pokaz działania automatycznego systemu analizy plemników CASA, w labolatorium izotermicznym obserwowanie postępów w rozwoju zarodkowym różnych gatunków. |
---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie i wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń - 2 kolokwia |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć,
ocena aktywności studenta na zajęciach |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student umie ocenić stopień rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków używając do tego specjalistycznego sprzętu. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |